ראשי > יהדות > יונתן רוזנבלום





סוף הזהות היהודית
יונתן רוזנבלום סבור כי הכרה ב"גיורי קפיצה" מסכנת את המדינה
5/4/2005
החלטת בג"ץ, המכירה בגיורי "קפיצה‭,"‬ הוכתרה כניצחון גדול לתנועה הרפורמית ולתנועה הקונסרבטיבית, אלא שאין זה סביר שבעקבותיה יתווסף אפילו מאמין אחד לקהילות אלו. כל גוי מעוניין היה חופשי, מאז ומתמיד, להתגייר בחסות הרפורמית והקונסרבטיבית. הפסיקה החדשה רק מאפשרת קבלת זכויות אזרח בישראל תחת חוק השבות כתמריץ.
  
קל יותר לזהות את המפסידים: החילונים והמסורתיים בישראל, שעדיין מתגאים להיקרא יהודים. שכן החלטת בג"ץ מעקרת את השם יהודי מכל משמעות. תחת ההגדרות המפורשות בהחלטת בג"ץ, אין עוד תקנים כדי לקבוע מיהו יהודי, או לעצם העניין, מי מוסמך לקבוע מיהו יהודי. לתנועת הרפורמית עצמה אין קריטריונים אחידים להמרה, שכן היא מכירה באוטונומיה של כל רב ורב לקבוע את תקניו שלו. אין אדם שאינו יכול למצוא באיזשהו מקום רב שיגיירו - במחיר הנכון.
  
"רבנים" המפרסמים בגלוי את שירותי ההמרה שלהם תמורת תשלום, "רבנים" המכהנים עם כוהנים וכמרים ב"נישואין" מעורבים, או שהם צד ל"נישואין" מעין אלה רשאים, תחת ההגדרות שניתנו בהחלטת בג"ץ, להוציא תעודות גיור.
  
לא ניתן לזהות מערכת ליבה של אמונות או מנהגים להם שותפים גם יהודי שומר תורה ומצוות וגם התנועות ההטרודוקסיות. ישראל מכירה ב‭16-‬ עדות נוצריות כקהילות אמונה נפרדות, אך יש בין קהילות אלה הרבה יותר מן המשותף מאשר בין יהודי שומר תורה ומצוות לרפורמים ולקונסרבטיבים. המנהיגים הכנים יותר של תנועת הרפורמה מודים בכך בגלוי. אלכסנדר שינדלר המנוח, שהיה נשיא תנועת הרפורמים האמריקנית, ניסח את הדברים בתמציתיות: "או שאתה מקבל את ההלכה, או שאתה בחוץ. בחרנו להיות בחוץ‭."‬
   
"כל עוד (יהודי) מתייחס ברצינות לאחריותו, וכל עוד הוא כן באשר ליהדותו‭,"‬ כותב התיאולוג הקונסרבטיבי סימור סיגל, "הוא עושה את הדבר הנכון בעיני הא-ל‭."‬ נסו, אם כך, למצוא פסוק אחד בתורה שמשמעותו "עשו כל שתרצו, כל עוד אתם כנים‭."‬
   
בהתייחס לחוסר האפשרות של כל ניסיון לזהות מכנים משותפים ליהדות האורתודוקסית והרפורמית, מחייבת הלוגיקה של החלטת בג"ץ להכיר גם בכל תעודת גיור שתוצא בידי כל קבוצה יהודית אחרת. בכך נכללת גם התנועה הרקונסטרוקציוניסטית (הבונים מחדש) שהיא בת ארבעים שנה בלבד, ושחבריה כופרים בקיום הא-ל. גם מנפיקי ה"גיורים" החילוניים, כמו יוסי ביילין ו"יהודים למען ישו" - יוכרו.
  
במצעדו הנחרץ לכיוון הכרה מלאה בכל "גיור‭,"‬ נועץ בג"ץ עוד מסמר בחלומו של דוד בן-גוריון לקשור, באמצעות הזהות היהודית, יהודים ממאה ארצות גולה, ולמקם כך את ישראל ברצף ההיסטורי של העם היהודי. 
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


יליד ארה"ב, בוגר אוניברסיטת שיקגו ואוניברסיטת "ייל". כתב שמונה ביוגרפיות וספר על שכר ועונש. בעל טור ב "ג'רוסלם פוסט", "משפחה", "המודיע" ובעיתונים בינלאומיים. ראש ארגון ההסברה "עם אחד" וכותב דעות ב"מעריב".
  
  
  
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך
לא ניתן לזהות מערכת ליבה של אמונות או מנהגים להם שותפים גם יהודי שומר תורה ומצוות וגם התנועות ההטרודוקסיות. המנהיגים הכנים יותר של תנועת הרפורמה מודים בכך בגלוי. אלכסנדר שינדלר המנוח, שהיה נשיא תנועת הרפורמים האמריקנית, ניסח את הדברים בתמציתיות: "או שאתה מקבל את ההלכה, או שאתה בחוץ. בחרנו להיות בחוץ‭"