 |
/images/archive/gallery/228/914.jpg הרב אמנון יצחק. צילום:
shofarnews  |
|
מה סוד ההצלחה של הרב אמנון יצחק? |
|
הוא החזיר עשרות אלפים בתשובה, הוא נואם בחסד עליון, יש מי שיישבע שהוא מחזיק ביכולות מיסטיות - אבל שמו נזכר לרוב דווקא בהקשר שלילי. מה הפך את מלך הדרמה לאימפריה של חזרה בתשובה? |
|
|
 | דפדף ביהדות |  | |
אסף שרעבי 20/10/2004 10:19 |
|
|
|
|
 |
יצחק: אני סובל שבע שנים מבעיות מעיים קשות. שזה מתלווה בעצירות קשה מאוד. והבטן
שלי מתנפח. אני סובל ייסורים איומים מאוד. עשיתי טיפולים פרטיים. הרב אמנון יצחק: אתה לומד תורה כל יום? יצחק: לא, לא לומד. הרב: אתה מוכן ללמוד שעתיים כל יום? יצחק: בעזרת ה'. הרב: יצחק בן לאה. רפואה שלמה בכל האיברים ובפרט במעיים מהירה. בזכות התורה הקדושה. אמן!". הקהל: (צועק) 'אמן'. בשנים האחרונות צף ועולה שמו של הרב אמנון יצחק בתדירות הולכת וגוברת. שמו נזכר בתקשורת לרוב בהקשרים שליליים, בעוד התגובות בקרב הציבור הרחב מעורבות הרבה יותר. על דבר אחד כמעט ואין עוררין. הכול מדברים ברב אמנון יצחק כגדול המחזירים בתשובה, או לפחות שותף לבכורה יחד עם הרב ראובן אלבז. במסגרת פעילות רחבת היקף הכוללת הפצת קלטות שמע, וידאו ו-CD, כנסים, סמינרים ועוד, מעודד הרב יצחק את קהל שומעיו להגביר (או להתחיל) את מחוייבותם לקיום תורה ומצוות. פעילות זו נתפסת בתקשורת ובאקדמיה כשטיפת מוח במקרה הרע, וכאירוע שבבסיסו עומד כושרו הרטורי המופלא של הרב יצחק במקרה הטוב. כך או כך, מתוך השיח הציבורי והאקדמי עולה כי הרב יצחק ניצב במרכז ההתרחשות, כאשר קהל מאזיניו נתפס כהלום ומובל כבובה על חוט על ידי הרב. נדמה כי ייצוגו של הרב יצחק בתקשורת ובאקדמיה כדמות, לעיתים, על סף הדמונית, וייצוגו של הקהל כפסיבי, נוח עד מאוד. בעשותם כן, התקשורת והאקדמיה פוטרות את עצמן מלדון בקהל עצמו, במאוויו, במצוקותיו, בעולם המשמעויות שלו, ותחת זאת להתרכז במניפולטור הגדול, האיש עם הקרניים (או במקרה שלו, האיש עם האנטנה).
אך גם היותו של הרב יצחק "טיפוס סמלי" אינה צריכה להשכיח מאיתנו שבכנסים בהשתתפותו, ישנו קהל רב, בעל רצון משל עצמו, עם סדר יום אחר מזה של הרב יצחק. בעוד זה האחרון מעוניין לקרב אל הדת את אלו הבאים לכנסים בהשתתפותו, הקהל עצמו מעוניין במופע בידור, בהופעה של מרפא נודד ובמופע של שאלות ותשובות הנוגעות לתהיות ומצוקות של חיי היום יום. הכנסים של הרב יצחק מתפקדים כמופעי בידור במהלכם מתרחשת דרמה חברתית על יסודותיה הקומיים והטרגיים.
כמו כן הכנסים מתפקדים גם כמופעים של מרפא נודד, במהלכם נרקמת "עסקה" בין הרב, מקבל הברכה לרפואה, עקרות וכו', והקהל. במסגרת הכנסים, ניתנת לקהל גם ההזדמנות לשאול שאלות ולבקש ברכות. סיווג שאלות ובקשות הקהל מעלה כי הקהל מגיע לשמוע ולהשמיע בעיקר את מצוקות הסבל האנושי – בעיות רפואה, עקרות וזיווג. את השקפת היהדות בכל הנוגע לתפקוד העולם - שאלות על גוף ונפש, גן עדן וגיהנום. שאלות העוסקות בבעיית הרוע – צדיק ורע לו רשע וטוב לו. ושאלות הנוגעות לעניינים אקטואליים – הבחירות לכנסת ותוכנית ההתנתקות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הרב אמנון יצחק. צילום: אמיר מאירי.
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מתח ופורקן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הכנסים של הרב אמנון יצחק בנויים כדרמה מרובת סצינות, כאשר כל סצנה תחילתה במתח וסופה בפורקן. במהלכה של דרמה זו, על יסודותיה הרגשיים והקוגניטיביים, צופה הקהל שוב ושוב בניצחונן של הדת והאמונה. האישה המתרצה ומניחה כיסוי ראש לפני כל הקהל, המתלבט המשתכנע בעזרת ההוכחות שהרב מנפק, הגבר החולה שמקבל ברכה ומניח תפילין, הנס המצולם על ברכה והתחזקות שריפאה חולי - כל אלה, ורבים אחרים, הם בעצם סצנות של דרמה אחת גדולה במהלכה חווה הקהל את אישורה מחדש של האמונה שלו, את אישורה מחדש של הדת שלו. מכיוון שהקהל ברובו דתי או מסורתי ברמה זו אחרת, שוב ושוב חווה הקהל את נצחונו שלו עצמו.
ואם אין די בכך כדי להסביר את סוד הצלחתו של הרב יצחק, נוכל להיעזר גם בסוציולוג אנתוני גידנס, אשר דיבר על הזדקקותו של האדם המודרני למערכת סמלית ולמערכות מומחים. הרב יצחק מספק לקהל שומעיו את שני הדברים גם יחד. דת, אליבא דקליפורד גירץ, היא מערכת סמלית המספקת לאדם משמעות, וכך אנו מוצאים את הרב יצחק מספק לקהל שומעיו משנה סדורה וקוהרנטית העונה על כל שאלותיו ותהיותיו. הרב יצחק, אם כן, מתפקד כמומחה אשר תחום התמחותו היא הדת היהודית. ככזה, אין שני לו – ומכאן הצלחתו הרבה. הכותב הוא דוקטורנט לאנתרופולגיה והגיש תזה בתואר שני בנושא הכנסים של הרב אמנון יצחק. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|