 |
מה המשותף לאופניים, טרנזיסטור, עז, מקרר ופינת אוכל משנת 1840? כולם מוצעים למכירה באתרי יד שנייה, הפורחים
באחרונה באינטרנט. שון תל - הבעלים של חברת האינטרנט והאינטראקטיב קורל תל, שאחד משני הפורטלים שלה הוא לוח "יד שנייה" - מציין כי בחודשיים האחרונים, מאז ששודרג האתר, גדל מספר הכניסות והמודעות בו פי 7, וכי הם עדיין מצויים במגמת עלייה. "מדי יום יש כ-1,500 מודעות חדשות וכ-40 אלף כניסות. אם לשפוט על-פי כמות המודעות הנמחקות מדי יום, אני מעריך שכ-200 עיסקאות מתבצעות בכל יום באמצעות האתר".
גם אתרים ותיקים, כמו של מ.ד.ס ו"לוח העיר" או NRG מאפשרים באחרונה פרסום מודעות למוצרי יד שנייה בחינם. לדברי גיא יום-טוב, מנכ"ל מ.ד.ס, "לפי המהירות שבה מוכרים מבטלים ביוזמתם מודעה, אני מעריך שכ-1,000 עיסקאות כאלה מתבצעות מדי חודש".
היתרון של האינטרנט למוכרים ולקונים ברור: אפשרות לפרסם כל מוצר - גם קטנים וזולים יחסית - בקלות, באופן עצמאי, בכל שעה ומכל מקום. הקונים יכולים להשוות מחירים בקליק אחד, וליהנות ממחירים אטרקטיביים.
לדברי תל, מדובר ב"שוק של מפרסמים שקודם תלו מודעות על מכוניות ועצים. כשמדובר במוצרים יקרים, אנשים פונים לעיתון, כי הם מוכנים לשלם כסף כדי לקבל עיסקה טובה יותר".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ניצל מאימת הנעצים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מוצרי החשמל הכי פופולריים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רשימת המוצרים שמפורסמים הכי הרבה באתרי יד שנייה באינטרנט כוללת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ובמיוחד מקררים, טלוויזיות, מחשבים ומכשירי טלפון. אחריהם נמכרים רהיטים, ובעיקר מיטות וסלונים, ובמקום שלישי - מכוניות ודירות להשכרה.
קטגוריה פעילה נוספת היא ספורט ופנאי, כולל מינויים לחדרי כושר המוצעים למכירה במחיר נוח, לאחר שנוצלו עד תום על-ידי הבעלים המקוריים. באחרונה ניכרת עלייה גם במכירת בגדים יד שנייה, ויש גם לא מעט מפרסמים המעוניינים לתרום בגדים וציוד-רק שייקחו מהם. "כמעט כל מוצר שמעלים על הדעת מפורסם בלוחות יד שנייה", אומר תל, "כולל דברים מוזרים כמו עז או טרנזיסטור".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
להיט גדול
|
|
 |
 |
 |
 |
|
לפני שסוגרים עיסקה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לוחות יד שנייה מהווים פתרון צרכני טוב, גם במקרים שבהם רוצים לפתח תחביב חדש או להתנסות בכלי נגינה ובציוד ספורט, ולא מעוניינים להשקיע במוצר חדש ויקר - שעשוי להתברר מאוחר יותר כמיותר.
אלא שלצד היתרונות, יש גם סכנות. לדברי עו"ד ירון לוינסון, ממלא מקום מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות והיועץ המשפטי שלה, "מדובר בשוק פרוץ, שמצד אחד הוא מפתה מאוד ומצד שני יש בו לא מעט סיכונים. מדובר בעיסקה בין שני אנשים פרטיים, ולא בין עוסק לאיש פרטי, כך שחוק הגנת הצרכן לא חל עליה. כיוון שכך, אין אחריות, אי-אפשר להחזיר וגם אין בפני מי להתלונן".
הנה כמה דרכים להתגונן:
1. נסו להשיג כמה שיותר מידע על המוצר לפני הרכישה. האם אכן מדובר במוצר מיד שנייה, או מיד שלישית או רביעית? לפעמים זה חשוב.
2. בקשו לראות את המוצר. לא כל מה שנראה או מתואר יפה על המסך - יפה גם במציאות.
3. אם מדובר במוצר מתוחכם, שבתחום שלו אין לכם מושג, הביאו איתכם מישהו שמתמצא בתחום, שיוכל לחוות דעה - אפילו איש מקצוע.
4 חשבו פעמיים לפני שאתם רוכשים מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. אם המוצר אינו תקין, התיקון עלול לעלות יותר ממחיר הקנייה. כמו כן, לא תיהנו מאחריות או שירות.
5. אם מדובר במוצר יקר, בסכום של מעל מאות שקלים, מומלץ לערוך לגביו חוזה בכתב (כמו ברכישת מכונית), שבו יצהיר המוכר על תקינותו. אפשר גם לבקש ממנו אחריות לתקופה מוגבלת, של 3-2 חודשים . חוזה כזה תקף מבחינה משפטית, וחשוב שייכתב בכתב ידו של המוכר ויישא את חתימתו.
6. השתדלו לשלם בצ'קים, שיוסבו "למוטב בלבד", ורצוי בכמה תשלומים - כדי שאם תתעורר בעיה תוכלו לבטל את יתרת התשלום, ובעיקר כדי שיהיה לכם עסק רק עם המוכר ולא עם צד שלישי. |  |  |  |  | |
|