ראשי > הרשת > החיים 2.0 > כתבה





"נהיה הגורם הכי חזק באינטרנט בישראל"
ג'ו שפירא, מייסד אימפרית קופידון-JDate, רוצה לעלות כיתה. בתוכנית: eBay ישראלי וארבעה אתרי תוכן ענקיים
 
21/04/05  00:00
רגע, אתה נשוי?"התחתנתי לפני חודשיים. בפעם השלישית".
"התחתנתי לפני חודשיים. בפעם השלישית".

פעם שלישית? לא נכון... עם מי?"הייתי כבר בטוח שגמרתי עם זה. הפכתי ציני לגבי נישואים, אבל זה קרה לי. אשתי היא ילידת הוואי".
"הייתי כבר בטוח שגמרתי עם זה. הפכתי ציני לגבי נישואים, אבל זה קרה לי. אשתי היא ילידת הוואי".

לא יהודייה..."התגיירה".
"התגיירה".

איך הכרתם? באינטרנט?"[צוחק] לא, אבל דרך העבודה. גם היא בתעשיית הדייטים. היא מאמנת דייטים, ובאה לפגישה אצלי במשרד. מאז אנחנו כבר שנה וחצי ביחד".
"[צוחק] לא, אבל דרך העבודה. גם היא בתעשיית הדייטים. היא מאמנת דייטים, ובאה לפגישה אצלי במשרד. מאז אנחנו כבר שנה וחצי ביחד".

"את יודעת כמה נשים בארץ עושות תכשיטים בבית?"
אצל ג'ו שפירא, הפלז'ר הוא הביזנס. הדייטים הם העסק. את בעליה של אימפריית השידוכים מצ'נט (ששמה שונה באחרונה לספארק), המפעילה לא פחות מתריסר אתרי דייטים בעולם, נראה לגיטימי לשאול אם הוא נשוי או לא. את הרציונל שמאחורי ההצלחה העסקית שלו מסביר שפירא בפולנית טהורה: "יהודים רוצים להתחתן עם יהודים", הוא אומר. "זה גם עניין של נטייה וגם לחץ חברתי. אבל לא כל הבחורים יודעים איך להתחיל עם בחורה. והם ביישנים. ברגע שיושבים מאחורי מחשב מרגישים יותר ביטחון, כי הדחייה כואבת פחות. חוץ מזה, אפשר באמת להרחיב את היריעה מבחינת האפשרויות. שידוך הוא בעיניי מצווה יהודית ראשונה במעלה ומשימה מוסרית חשובה. ולנו יש כבר יותר מ-20 אלף חתונות".

לפני כחצי שנה רכשה ספארק, בעלת האתר הגדול JDate, את אתר ההיכרויות הישראלי המתחרה קופידון, וכעת מתכוון שפירא להפוך את ספארק לגורם הגדול והמשפיע ביותר בתעשיית האינטרנט בישראל. והוא מתכנן גם התרחבות משמעותית באירופה והתפתחות בארה"ב. שפירא: "יש בארץ המון קטגוריות שאין בהן מתחרים. למעט MSN, אנחנו החברה הכי חזקה פה מבחינה פיננסית. אנחנו מתכוונים להפוך את מצ'נט ישראל לפאוור האוס של מותגים – לבית עם הכי הרבה כוח של פעילות אינטרנטית. אנחנו נהיה הגורם הכי חזק באינטרנט בישראל, עם מותגים שונים בעסקים שונים".
 
איך בדיוק?
"בגלל הפיתוח המהיר והטכנולוגיה, יש הרבה מאוד אפשרויות באינטרנט. בישראל, שבה אחוז גבוה של גולשים, יש פוטנציאל, כי יש קטגוריות שלא טופלו כלל".
 
למה תיכנסו?
"וואלה, למשל, מוכרים הכל לכולם. זה לא מעניין בעיניי. eBay, לעומת זאת, מוכרת קונספט ספציפי. ואין כזה בארץ".
 
ולמה ש-eBay כזה יעבוד פה?
"קרוב ל-70% מהמכירות ב-eBay הן של סוחרים קטנים. את יודעת כמה נשים בארץ עושות תכשיטים בבית? eBay היא זירת מסחר של סוחרים גדולים וקטנים, שנותנת רייטינג של המוכרים. במציאות קפיטליסטית אין כמו אתר מכירה כדי לקבוע שווי של מוצר. זה כמו בורסה. וזו קטגוריה שבארץ אף אחד לא פיתח. חוץ מנטוויז'ן אין פה אף חברה גדולה עם מהימנות אמיתית. אמזון – אין פה דבר כזה. לוחות דרושים או נדל"ן – אין פה מספיק. גם אתרי תוכן חזקים אין. אין, למשל, אתר תוכן חזק באמת לנשים. אנחנו נשיק 4 אתרים נוספים, ולא בתחום ההיכרויות, וכל אתר חדש ימונף באמצעות האתרים הקיימים".
 
איור: דימיטרי קילסקי
220 אלף משלמים על חיפוש אהבה
לפני חצי שנה רכשתם את קופידון ב-6 מיליון דולר. למה?
"אנחנו אוהבים את הביזנס, והגענו למסקנה שעדיף לנו להתחרות בעצמנו. יש סינרגיה, ו-1 ועוד 1 ייתנו תוצאה של יותר מ-2, כי אנחנו עובדים על אותו בסיס טכנולוגי, והנהלה אחת נותנת שירותים ל-2 האתרים".
 
ג'יי-דייט וקופידון רווחיים?
"שניהם עסקים רווחיים. בג'יי-דייט התחלנו לגבות כסף באפריל, ובקופידון גבו תמיד. 90% מההכנסות שלנו הם ממנויים. בקופידון רשומים 500 אלף, ו-150 אלף מהם מנויים. בג'יי-דייט רשומים 250 אלף, ו-70 אלף מנויים. החברה-הבת בישראל רווחית, היא מנוהלת היטב, ותהפוך לרשת הפצה גדולה מאוד. אם מחר אנחנו משיקים אתר נשים, לדוגמה, אז יש לנו 400 אלף נשים שאפשר לפנות אליהן. לכן, גם אם קופידון לא מרוויח 3 מיליון דולר בשנה, זה לא סוף העולם. הצוות בישראל התחייב בתחילת השנה לנתונים מסוימים, והם עמדו בהתחייבות. החברה בישראל רווחית, ולכן יש לנו תוכניות להרחבת העסקים".


שווי החברה צנח
שפירא (51), אב ל-3 ונשוי בשלישית, הוא סוג של יזם מלידה. אביו היה חשמלאי, אבל ידע מגיל צעיר מה הוא רוצה לעשות בחיים – כסף – ובגיל 26 נסע ללוס-אנג'לס לחפש אותו. בתחילה מכר ג'ינס בשוק הפשפשים שם, אחר כך עבר לעסקי נדל"ן, והיה לו אפילו בית דפוס לניירת עסקית. קפיצת מדרגה משמעותית בעסקיו עשה שפירא באמצעות מטריקס, חברה לשכפול קלטות וידיאו, שאותה ייסד ב-1987 עם שותפו אלון כרמל. ב-1994 הקים שפירא את החברה-האם וידאו מטריקס, במטרה להנפיקה בבורסה בתל-אביב. חצי שנה לאחר ההנפקה ירד שווי החברה ב-77%, וכנגד המייסדים הועלו חשדות לביצוע מניפולציות בדוחות טרום הנפקתה של החברה. במקביל הסתכסכו השותפים המייסדים, שפירא, כרמל וגדי גבעול עם השותפים האחרים, דברת-שרם. ב-1996, לאחר שיועץ חיצוני שמונה לבדוק את הסכסוך אישר את החשדות נגדו, מכר שפירא את מניותיו לכרמל, והחברה הפכה לשלד בורסאי. בפברואר 1997 הקימו שפירא וכרמל את מצ'נט.
 
איך הגעת להיכרויות באינטרנט?
"בגיל 40 אשתי השנייה עזבה אותי, ואז התחלתי לצאת עם בחורות בנות 20, בלונדיניות כאלה. כאלה ש'רוצות להיות'. יש כאלה המון ב-LA, שחולמות להיות שחקניות או דוגמניות. החברים שלי לא היו מרוצים מהעניין, ואחד מהם שלח אותי לסוכנות שידוכים. אתה משלם 2,500 דולר ומכירים לך בחורות יפות וחכמות. הגעתי וישבה שם בקבלה בחורה יפהפיה. היא רק רצתה לרשום אותי ולקבל ממני את 2,500 הדולר שלי. ואני רק רציתי את מספר הטלפון שלה. בדרך הוצאתי ממנה את כל השיטה. זה עבד כמו בג'יי-דייט, אבל בצורה פרימיטיבית, כי התמונות היו באלבומים והתכתובת נעשתה בדואר. אחרי הפגישה בסוכנות התקשרתי לאלון (כרמל), ואמרתי לו שיש לנו עסק".
 
ועם הגברת היה דייט?
"לא. היא לא נתנה לי את מספר הטלפון שלה, ואני לא נתתי לה 2,500 דולר".
 
בתחילה עשו השניים הכל בכוחות עצמם. הם היו מעצבי האתר, בוני הפרופילים וגם נתנו שירות ללקוחות. כדי למלא את האתר באנשים אמיתיים, הם הזינו לתוכו תמונות של חברים, חלקם אפילו נשואים וללא ידיעתם. את הפרסום הם עשו באמצעות אימיילים. בתוך שבועיים האתר לא עמד בעומס הפניות וקרס. שבועיים מאוחר יותר הם חזרו לרשת עם אתר מעודכן, וכבר לא נזקקו לפרופילים מזויפים. בינואר 1998 כבר היו באתר 10,000 משתמשים.
 
הרי לא המצאתם כלום, איך זה שדווקא אתר השידוכים שלכם תפס?
"אנחנו האתר היחיד שהוא מאגר מידע ומנוע חיפוש. ב-1996 אלון ואני כבר היינו בעלי ניסיון עסקי, ולא בנינו משהו מחתרתי, אלא מותג שניצח מהר מאוד".

הכרויות אינטרנשיונל
ואז בא גם התיאבון, וב-1998 רצו שפירא וכרמל להנפיק את העסק. בארה"ב המשקיעים לא הביעו התעניינות מיוחדת, ושפירא נסע לאירופה. חודש ימים הסתובב שם ללא הצלחה, וכמו בספר מתח, יום לפני שובו הכיר איש עסקים גרמני, שהשקיע בחברה 1.5 מיליון דולר.
 
ההשקעה הראשונה הביאה לרכישה הראשונה של החברה. מצ'נט רכשה את אתר ההיכרויות האמריקני הגדול אמריקן סינגלס תמורת 3.9 מיליון דולר, והיום מניב האתר הזה כ-50% מהכנסות החברה. ב-1999 גייסה החברה כסף נוסף בגרמניה, לפי שווי חברה של 50 מיליון דולר, ובמרס 2000 גייסה סכום נוסף לפי שווי של 130 מיליון דולר. ביוני 2000 היא הונפקה בבורסה בפרנקפורט לפי שווי של 160 מיליון דולר.
 
דקה אחר כך התפוצצה הבועה, ושוווי החברה צנח ל-20 מיליון דולר. מחזור העסקים של ספארק, שבה מחזיקים כרמל ושפירא כ-40%, עומד על כ-65 מיליון דולר. החברה מפעילה 12 אתרי היכרויות שונים באירופה ובארה"ב: JDate.com, אתר שידוכים ליהודים בשפה האנגלית, שבו 700 אלף חברים רשומים; JDate.co.il, אתר היכרויות בעברית הפועל כשנתיים וחצי ומיועד לקהל בוגר וסולידי, ולו 400 אלף לקוחות; Cupid.co.il, אתר השידוכים הגדול בישראל, המיועד לקהל צעיר שמחפש בילויים, והיקף הכנסותיו כ-1.5 מיליון דולר בשנה; AmericanSingles.com, אתר היכרויות מהמובילים בארה"ב, המיועד לקהל הרחב, שאחראי לכ-50% מהכנסות הקבוצה וכולל 12 מיליון חברים; Glimpse, אתר היכרויות לקהילה ההומו-לסבית; Collegeluv.com, לסטודנטים אמריקנים; SilverSingles.com, אתר היכרויות לבני גיל הזהב; 3 אתרי Matchnet בדנמרק, בבריטניה ובאוסטרליה; אתרי היכרויות מקומיים; Date, אתר היכרויות קנדי; ו-Facelink, אתר היכרויות המאפשר הצגת אלבום תמונות רחב במיוחד, לחוויית גלישה המתאימה לצעירים.
 
כל אחד מהאתרים נמצא, אמנם, בצמרת האתרים בקטגוריה שלו, אבל מדיניות ההתרחבות הזו עלתה כסף. וכך הפסידה החברה ב-2000 כ-9.6 מיליון יורו, וב-2001 היא הפסידה 7.4 מיליון . ב-2002 עברה החברה לרווח קטן, בשיעור 0.43 מיליון יורו, וב-2003 שוב צנחה הרווחיות, והחברה הציגה הפסד של 3.9 מיליון יורו. ב-2004 אמורה היתה החברה לעבור לרווח, אבל ברבעון השני משהו התפקשש.
 
איך אתה מסכם את 2004?
"היו לנו הרבה אירועים השנה. שכרנו מנכ"ל חדש ולא הסתדר לנו איתו, אז החלפנו אותו. ברבעון האחרון ספגנו הפסדים די כבדים – כ-5 מיליון דולר".
 
מה גרם להם?
"זה עסק של 65 מיליון דולר, וההבדל בין רווח להפסד הוא עניין של דקויות. 2003 לא היתה שנה רווחית, כי התמקדנו בהשתלטות על השוק. ב-2004 תכננו להרוויח 8-6 מיליון דולר. הרבעון הראשון עבד לפי התוכנית, בשני הפסדנו 5 מיליון דולר, כי הפוקוס לא היה על רווחיות אלא על היערכות לפעולה בקנה מידה גדול יותר. באמצע הרבעון השלישי החלפנו מנכ"ל, שהחזיר את הפוקוס של החברה לפעילות רווחית. הרווח התפעולי ברבעון השלישי חזר להיות 700-600 אלף דולר, וברבעון הרביעי נרוויח לפי התוכנית המקורית 2 מיליון דולר. את השנה נגמור ברווח תפעולי. בחברות אינטרנט חשוב לדעת אם אתה באסטרטגיה של גידול או של איזון בין רווחיות לגידול. אנחנו היינו צריכים להיות באיזון, אבל זה התפספס לנו".

 
"אין כלכלה חדשה. ביזנס זה ביזנס"
במאי 2004 הצהירה החברה שהיא מתכוונת להנפיק את החברה בנאסד"ק, לצורך גיוס 80-60 מיליון דולר. "בינתיים זה לא יצא לפועל", אומר שפירא. "לא הנפקנו, כי השווקים השתנו. התחלנו את התהליך, ועד שמשכתי את הניירת ועד שהתקדמנו – השוק השתנה לרעה. גם עברנו זעזוע עם המנכ"ל שעזב. אנחנו בתקופה רגישה כרגע, אבל ננקוט את כל הצעדים כדי לוודא שבעלי המניות יקבלו את הערך הכי גבוה למניותיהם".
 
זה אומר שיש לכם תוכניות התרחבות גם בארה"ב ואירופה?
"אנחנו מתכוונים להיות המובילים בענף ההיכרויות באירופה ב-2006-2005. אנחנו מתחילים בגרמניה ובבריטניה, וברבעון השני של השנה ניתן תשומת לב לגרמניה, צרפת, ספרד והולנד. אנחנו כרגע רק בתחום השידוכים, אבל החברה לא מוגבלת. נכנסנו להשקעה באתר בשבדיה, שהוא יותר נטוורקינג חברתי. קהילה של חברים. מצאנו מודל מוצלח מאוד, ואנחנו מתכוונים להביא את המודל הזה גם לארה"ב".
 
למה החלפתם את שם החברה?
"הסיבה העיקרית היא שהתחלנו במהלך של מיתוג מחדש לאמריקן סינגלס, שייקרא spark.com. מאחר שזה האתר המוביל שלנו, אנחנו רואים יתרון בכך שהחברה נקראת כמו האתר. חוץ מזה, הרבה בלבלו בין מצ'נט ל-match.com, שזו חברה מתחרה".
 
"גייסנו בפעם האחרונה ב-2000, והמודל העסקי שלנו הוכיח את עצמו", משיב שפירא לשאלה אם יגייס שוב. "היו הרבה חברות שגייסו כסף ממשקיעים והפסידו הכל. כל הבום של האינטרנט נשען על התיאוריה שיש כלכלה חדשה, וזה קונספט מוטעה. אין כלכלה חדשה. ביזנס זה ביזנס. אותם חוקים קיימים לגבי חברה שיש לה רשת חנויות או חברת אינטרנט. סעיפי ההוצאות דומים ודרכי הניהול דומות. יש עכשיו התעוררות בענף, כי הכלכלה בארה"ב התעוררה, וכי חברות אינטרנט מקבלות יותר תקציבי פרסום. אבל עדיין האינטרנט הוא רק 3%-2% מעוגת הפרסום בארה"ב. שוקי ההון אולי התעוררו מהאכזבה העמוקה, אבל זה לא שמקבלים היום כל חברה מבלי לבחון לעומק. היתרון של חברות אינטרנט הוא שלהגדיל מחזור שלהן קל יותר משל חברות רגילות, כי עושים את זה באמצעות המינוף של הטכנולוגיה, שהוא עצום. זה ההבדל היחיד בין חברות רגילות לחברות אינטרנט".
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


  
  
  
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך