ראשי > הרשת > החיים 2.0 > כתבה
בארכיון האתר
יותר MSN או יותר ישראל?
מחקר חדש בדק אם ענקיות האינטרנט האמריקניות מתחשבות בארצות בהן הן מקימות אתרים מקומיים
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
עידו קינן
27/10/2004 17:15
האם האינטרנט סייע להפוך את העולם לכפר גלובלי אמריקאי אחיד, או שהוא דווקא עודד קיום מאות כפרים גלובליים ששומרים על ייחודם התרבותי? אלעד שגב החליט לבדוק זאת על ידי השוואה של אתרים מקומיים של MSN ויאהו לאתרי האם האמריקאיים. התוצאות לא חד-משמעיות, ומעידות בעיקר על המדיניות השונה של שני הגופים.
 
שגב, מוסמך מערכות מידע של אוניברסיטת תל אביב, הגיש לאחרונה עבודת מאסטר בנושא, בהנחיית
ניב אחיטוב, פרופסור לניהול מערכות מידע בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א והמנהל האקדמי של המכון הבינתחומי לחקר האינטרנט של האוניברסיטה. השניים, יחד עם קרין ברזילי-נהון, מרצה וחוקרת בפקולטה למידע באוניברסיטת וושינגטון, כתבו בעקבות העבודה מאמר מדעי שממתין לפרסום.
התזה של שגב היתה שהאינטרנט מאפשר לתרבויות מקומיות להביע את עצמן בצורה מגוונת, בזכות העובדה שהמשתמשים אקטיביים בבחירה של התוכן הרצוי להם, בניגוד לרדיו ולטלוויזיה, בהן המשתמש פסיבי והן מעודדות דומיננטיות של תרבות אמריקאית.
 
"ההשערה הראשונית היתה שהאינטרנט מצמצמת את פער התרבויות", אמר אחיטוב. "בחרנו את שני האתרים הפופולריים MSN ויאהו, ובדקנו איך הם מופיעים ברחבי העולם – 25 ארצות ב-MSN ו-18 ביאהו. רצינו לראות אם בשני האתרים הכי פופולריים בעולם נוצרת לוקאליזציה תרבותית". המעקב התקיים בין יוני לנובמבר 03', וכלל השוואה לפי רשימת קריטריונים של צורה ותוכן.
 
התוצאות לא היו אחידות, סיפר אחיטוב: "ב-MSN יש נטיה לביזור תרבותי – האתרים מתרחקים מאתר האם האמריקאי. ניתן לעשות הקבצות של מדינות שיש בהן דמיון משותף, למשל, אמריקה, קנדה וצרפת, ואילו ישראל מופיעה כאחת ויחידה. יאהו הרבה יותר צנטרליסטי".
 
שגב גילה כי אתרי MSN הראו גידול בהטרוגניות לאורך זמן, הן בצורה והן בתוכן. ביאהו הוא זיהה מגמה של הומוגניות לאורך זמן בתכנים. ממצאיו גורסים כי הקבצי האתרים בעלי הדמיון דומים לתפוצה הגאוגרפית והאתנוגרפית שלהם. שגב משער שהאבולוציה של האתרים מתחילה בהבדלים גאוגרפיים (המאפיינים את אתרי יאהו) ומשם מתקדמת להבדלים אתנוגרפיים (המאפיינים את MSN).
 
לפי שגב, התוצאות ב-MSN תואמות את הדעה הגורסת שהאינטרנט מעודד פלורליזם. מצד שני, הוא טוען שבאופן פרדוקסלי, חברות מסחריות כמו MSN משתמשות בחופש התרבותי שהן מעניקות דווקא כדי להדק את שליטתן.

שלט פרסום של יאהו בסין. צילום: נג האן גואן, איי.פי
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

חיי רשת
דוקטור פי.סי מחזיר יישומים  
הכירו אתר חסידי יידישאי: שטורעם.נט  
גולשים ישראליים מספרים לעולם  
עוד...