
האתגר האמיתי הוא בבניין הכוח בשדה קרב משתנה
ראש להק המטה בחיל האוויר, תא"ל תומר בר, התייחס לגידול במשימות מערך הכטמ"מים בכנס הכלים הבלתי מאוישים הבינלאומי השישי. "כל יכולת שתכנס לחיל אוויר צריכה לעבור מבחני מבצעיות. נצטרך תו תקן לכל כלי חדש שנכנס לחיל", הוא אמר

"אני נותן את הזווית של חיל האוויר. יש עוד צרכים של גופים אחרים. אנו צופים גידול בהפעלה של מערכי הכטמ"מ בשנים הקרובות", אומר תת אלוף תומר בר בהרצאתו במליאת הפתיחה של כנס הכלים הבלתי מאוישים הבינלאומי השישי, המתקיים ביוזמת ישראל דיפנס, באולם האירועים אבניו."אנו נערכים לזה. יש נטיה לחשוב שמרביתה תהיה ברום קרוב קרקע. מרחפן לכלים אחרים. החלק של השכבות הגבוהות יותר הוא משמעותי יותר. יש אינטרקציה בין השכבות ובין הכלים. הגידול יהיה בכל הממדים. כמות הצרכנים תלך ותעלה", הוסיף בר.
הוא המשיך ואמר כי "יש תכנית אב למערך שעיקרה מלמעלה למטה. לעשור הקרוב. צריך למסגר ולמשטר את השימוש בכטמ"מ בתוך הטווח הנתון. שימור נכסיות של חיל אוויר בהקשר יכולות מערך הכטמ"מ דורש קשרים עם צבאות אחרים בעולם. כל יכולת שתכנס לחיל אוויר צריכה לעבור מבחני מבצעיות. נצטרך תו תקן לכל כלי חדש שנכנס לחיל. צריך את ההגנות הנכונות. איך יראה תמהיל הפלטפורמות? זו שאלה פילוסופית. תהליך דומה בצהל עובר על האש והתמרון. המתח הזה נפתר בשיתוף פעולה. כך יהיה גם בחיל האוויר. האינטגרציה של סך הכלים תפתור את המתח. המטרה היא אפקטיביות מבצעית. השיח עובר למיצוי משימות.
"צה"ל עובר לצבא רשתי. זה הזרז והמאפשר של כל החלומות המבצעיים. המעבר לפעילות רשתית פורצת חסמים של שנים בצבא. השיתופיות עוזרת בחיפוש אויב נעלם. אם נחפש את האויב בכמה סנסורים נמצא את האויב הנעלם ביתר קלות. ליבת העניין היא למצוא את האויב בקבועי זמן רלוונטים. קבוע זמן של שניות.
"האויב יודע למקד בנו מאמצים. כל פעילות שאנו מבצעים האויב מתעניין בה. זה אתגר בשגרה וחירום. האתגר האמיתי הוא בבניין הכוח. צריך לאחוז שטח 24/7. יצירת תמונת קרב היא פעולה מורכבת ולמערך הכטממ יש בתוכה תפקיד חשוב. אנו מחפשים מכפילי כוח, לא ME2. פחות מפעילים. הפתעת האויב. אנו מחפשים פתרונות שיתנו לנו יתרונות. בעתיד יהיו פחות אנשים בשירות, יהיה שירות יותר קצר. נערכים לזה. הטכנולוגיה תגשר. אולי לא צריך מפעילי חוץ. יהיו שיפורים במרכזי הפענוח", הוא הוסיף.
תא"ל בר התייחס גם למשך זמן פיתוחן של מערכות. "הזמן לשוק צריך להתקצר. משך הזמן לשילוב יכולות חדשה. תקינה, ארכיטקטורה פתוחה, שחלוף מטע"דים, יכולת P&P. אנחנו צריכים טכנולוגיות שאפשר לשלב מהר. עוד נדבך זו רגולציה. במהלך עופרת יצוקה , מעל עזה, הסדכ האווירי היה פרוס על שכבות שונות ובתוך כל שכבה אזורים שונים. התיאום היה אתגר בטיחותי. עברו תשע שנים, יש יותר כלים, יותר יכולות, יש הפעלה ישירה של כוחות הקרקע ברום נמוך. חייבים תאום בספקטרום, תאום בהפעלה. הדרכה ואימונים. אנחנו קוראים לזה דור 5 כמו מטוסי ה-F-35. רוצים להרים את כל החיל ליכולות האלו. כל ההדרכות שלנו יהיו על הקרקע וכל מה שיהיה זמין יהיה באוויר בפעילות מבצעית. והרשת היא העיקר. מי שלא יעבוד רשתי, לא יהיה קיים".
עופר חרובי, מהתעשייה האווירית אמר כי "המגמות בעולם הכטב"מ כוללות כטמ"מים מהירים יותר. המראה אנכית. אחיזת שטח. משימות לוגיסטיות", אומר עופר חרובי. "מל"טי ה-MALE הם לא הפתרון לאחיזת שטח בגלל שהם עולים הרבה וההסתברות שיפלו גדולה. ולכן השוק ילך למלטים בגובה רב, אסטרטגיים וכאלו בגבהים נמוכים זולים. צפויה דעיכה במלטים טקטיים (MALE).
"התחום הימי מתפתח מאוד. נתיבי מסחר, והגנה על נכסי אנרגיה. יהיה שימוש במל"טים קטנים. השימוש במלטים גדולים מאד עם הרבה סנסורים. יש היום יותר מטע"דים לאחיזת שטח. מתפתחות יכולות עיבוד על הפלטפורמה כולל עיבוד וזיהוי אוטומטי במרכזי עיבוד. מגמה זו מופיעה גם במל"טים קטנים.
"ביצוע משימות אזרחיות על ידי מל"טים הוא תחום שיעקוף את הצבאי. כרגע הוא חסום על ידי הרגולטור. יש עליו לחץ בכל העולם ויש הענות לנסות ולפרוץ את הדרך. ניתוחי שוק מדברים על זה שבעוד חמש שנים השימושים האזרחיים יהיו יותר גדולים משימושים צבאיים. מל"טים לוגיסטיים הם חלק מהמגמה. גם כאן במטענים קטנים השוק האזרחי יוביל. גם השוק הצבאי מתעניין.
"תחום נוסף הוא מל"טי קרב. סקר של SDI מהחודש האחרון, מראה כי מל"טי הקרב יקחו 35 אחוזים משוק המל"טים הצבאיים בעשור הקרוב. הצורך במל"טים מהירים , שרידים , חמושים, באזור האסטרטגי יתפתח. אחרי 2030 סביר שלא יהיה חיל אוויר ללא מל"טי קרב".
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg