אחרי 20 שנה: כביש בגין בי-ם הושלם במלואו
עיריית ירושלים הודיעה על סיום הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר שבוצע בעיר. השבוע ייחנך המחלף האחרון, המחבר את בירת ישראל עם שכונותיה הדרומיות ועם גוש עציון, בטקס במעמד רה"מ
עיריית ירושלים הודיעה היום (ג') על השלמת פרויקט כביש בגין, קרוב ל-20 שנה לאחר שנחנך בפעם הראשונה. הכביש המלא ייפתח לתנועה מחרתיים, ביום חמישי, עם פתיחתו של מחלף הרוזמרין וסיומו של פרויקט בגין דרום.חנוכת הכביש תתקיים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כ"ץ וראש העיר ניר ברקת.
מחלף הרוזמרין החדש מחבר באופן ישיר בין כביש בגין לכביש המנהרות (כביש 60) ויסייע לנוסעים המגיעים מכיוון גוש עציון. המחלף כולל שני מפלסים ומנהרה באורך 70 מטרים.

המחלף החדש בכביש בגין
צילום: Elements ויז'ואל
המפלס העליון, הכולל שלושה נתיבים לכל כיוון, ישמש לתנועה על רחוב הרוזמרין ובמסגרת העבודות להקמתו הונחה עליו התשתית לקו הכחול של הרכבת הקלה - הצפויה לעבור בציר זה. המפלס התחתון מתחבר ישירות לכביש המנהרות עם שני נתיבים לכל כיוון. המפלס התחתון של המחלף נפתח הבוקר לתנועה, ובמהלך השבוע הקרוב יבוצעו ההתאמות הסופיות של המפלס העליון עד לפתיחתו של הצומת במתכונתו הסופית.
לדברי העירייה, המחלף החדש יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בדרום העיר, וכן יגדיל את הנגישות לשכונות הדרומיות של ירושלים, לקריית הספורט הבינלאומית של ירושלים, לבית צפאפה, גוש עציון, אפרת, בית שמש וצור הדסה.
העבודות להקמת המחלף נמשכו כשנתיים בעלות של 140 מיליון שקלים – זאת מתוך 1.25 מיליארד השקלים המהווים את התקציב הכולל של פרויקט כביש בגין דרום, שמגיע לסיומו לאחר שש שנים.

כביש בגין בקטע של תחנת רכבת מלחה גולומב
צילום: ששון תירם
כביש בגין, הפרויקט התחבורתי של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, בביצוע חברת מוריה, שנפתח לתנועה לראשונה בשלהי שנות ה-90, מהווה כיום את עורק התחבורה הראשי של עיר הבירה. לאורך השנים הוא הוארך במקטעים שונים, ועתה הוא מאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורים. בתוצרתו הסופית הוא מתחיל במחלף בן ציון נתניהו בחלקו הצפוני, ומסתיים במחלף הרוזמרין החדש בחלק הדרומי, ואורכו הסופי הוא כ-16 קילומטר.
שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ אמר כי "מדובר בפרויקט התחבורה הגדול ביותר שבוצע בירושלים בשנים האחרונות, ששינה את המציאות התחבורתית בעיר. כביש בגין דרום בירושלים הוא למעשה 'נתיבי איילון' של תל אביב. הכביש מביא בשורה לכלל תושבי ירושלים, גוש עציון, אפרת, צור הדסה, ביתר וכן לתושבי השכונות הדרומיות של ירושלים. כמו כן, הוא יאפשר את העברת התנועה הבין-עירונית מרחובות ירושלים לכביש בגין, ובכך גם צמצום משמעותי של זיהום האוויר".
ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, אמר: "סיום פרויקט 'כביש בגין' הופך את ירושלים לעיר המובילה בתשתיות תחבורה, כראוי לבירת ישראל. הכביש מאפשר לחצות את הבירה במהירות מדרום לצפון, ללא רמזורים, מביא להקלה משמעותית בתנועה בדרום העיר ומחבר אותו למרכז וצפון העיר - לרווחת התושבים".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg