Israel Defense

הזרוע האווירית של היבשה

בעידן של שילוביות וקישוריות בצה"ל, התווך האווירי הוא חלק אינטגרלי מתורת הלחימה של יחידות זרוע היבשה. פלטפורמות אוויריות, מרחפן זעיר ועד הרמס 900 ו'איתן' , הן העיניים והאוזניים של יחידות החי"ר, השריון והתותחנים

דן ארקין | 04/09/2017 10:20
מפעיל
מפעיל "רוכב שמיים" (צילום: דו"צ) IsraelDefense

ההגנה ההאווירית של מדינת ישראל היא רב-שכבתית: 'כיפת ברזל', 'קלע דוד'/'שרביט קסמים', 'חץ '1 ו'חץ 3'. כך גם הסתייעות כוחות זרוע היבשה, הכוחות המתמרנים, בשכבות של כלי טיס מונחים מרחוק, בלתי מאוישים: רחפנים, 'רוכב שמים', בעתיד 'דוהר שמים', הרמס 450, בעתיד הרמס 900, ויש כלים נוספים. 

הכירו את חיל האוויר של הירוקים. הזרוע האווירית של מפקדת זרוע היבשה.

כוחות הקרקע, מהמ"פ דרך המג"ד, המח"ט ומפקד האוגדה נהנים כבר היום מ'שירותי חוזי ואיסוף מודיעין' באדיבות כטמ"מים של הירוקים ושל הכחולים. בתרגילים חטיבתיים של חי"ר, שריון, תותחנים והנדסה, בפעילות ביו"ש, במרדף אחר מחבלים, בהתמודדות מול טרוריסטים, במרדפי מבוקשים, במבצעים משותפים לכוחות קרקע בזירות שונות ולאורך גבולות, מקבלים המפקדים תמונת מצב ומודיעין מהמטע"דים המוצמדים לגחונותיהם של כטמ"מים. תמונת חוזי, צילום של מה שמתרחש מעבר לגבעה בשדה הקרב או מעבר לפינה ועל גג בית בלחימה אורבנית, תמונת מבוקש נרדף או צילום חלון בבית חשוד -מידע המשודר בזמן אמיתי מקוון ממצלמת המטע"ד אל צג המפעיל, מפוענח ומשודר לצרכן המודיעין. אם יש צורך, יכול המידע להגיע במהירות אלקטרונית גם לבור שבו יושב הרמטכ"ל.

קל לתפעול וכמעט ללא באגים

המרכיבים החדשים ביותר של 'הזרוע האווירית של הירוקים' הם דווקא הקטנים, הפשוטים וה'אזרחיים' ביותר, הרחפנים. הם מבצעיים כבר ביחידות איסוף קרוב לשנה, אולם ענף הרחפנים עדיין מוגדר במז"י כ'פרויקט בחיתוליו', אם כי כבר נושא תוצאות מבצעיות. במדור רחפנים במז"י מגדירים את המטרה: "רחפן לכל מ"פ. רחפ"ן יהיה אמל"ח אורגני ביחידה, ובתחום הרחפנים במז"י הכל ירוק". 

מה היתרון של רחפן? כמעט אין באגים. יש הרבה ניסיון אזרחי בהפעלתם והכלי פשוט מאוד. הכשרה בקורס נמשכת בין שלושה לחמישה ימים בלבד. בעצם, במעט יותר משלושה ימים מכשירים חייל לספק חוזי באיכות טובה, במהירות ובדיוק. 

יתרון חשוב -רחפן יודע לעמוד בצורה סטטית מעל מטרה, מעל נקודה, או שהוא יכול לעשות סיבוב מעל למטרה ולא להרפות ממנה, הכול לפי רצון המפעיל. ועוד יתרון רב-חשיבות: הכלי  הוא זול ואין בעיות תחזוקה. הרי יש כמוהו מיליונים בעולם.  

הרחפן הנפוץ ביותר הנמצא בשימוש כוחות היבשה הוא ה-PHANTOM, זהו הרחפן האזרחי הנפוץ בעולם. כלי בן ארבעה רוטורים-מנועים. הדגם הבסיסי הנוסף הוא  MAVIC, והדגם המקצועי המתקדם לכוחות האיסוף הוא MATRICE, שבו מטע"ד עם מצלמת יום/לילה ושהייה יותר ארוכה באוויר. ככל שהרחפן מתקדם יותר, כך המצלמה במטע"דו היא בעלת ביצועים משופרים יותר ושהייה יותר ממושכת באוויר. בדיוק כמו בכטמ"מים הגדולים. לדוגמה: ה-MAVIC יכול לשהות באוויר 22 דקות, ה -MARTICE 53 דקות.

איך הם עובדים, הרחפנים, בשדה הקרב? המצלמה מצלמת, המטע"ד משדר לקרקע, למפעיל-המפענח, המחזיק בידו טאבלט (מחשב לוח) רגיל, שעליו מתקבלת תמונת החוזי. יש מפה, והמידע מועבר לצרכני המודיעין באשר הם. המפעילים עוברים הכשרה והסמכה בביה"ס לאיסוף קרבי, ויש כבר כינוי למקצוע -רחפנאי. מפקדים עוברים הכשרה נוספת, שתמציתה כיצד למצות את יכולות הרחפן, מה ניתן לבקש מהרחפנאים, ואלו סוגי מודיעין הם יודעים לספק. רחפנים יכולים לטוס בגבהים של מאות מטרים, אולם לצרכים המבצעיים הם מוגבלים לרום טיסה של 100 מטרים. ביחידות האיסוף הקרבי רחפנים הם כבר מבצעיים, ובעתיד כך יהיה בגדודי חי"ר, אם כי כבר היום פועלות כמה עשרות מערכות בחי"ר. 

נעלה מדרגה בגודל המטוס ונגיע ל'רוכב שמיים'.  היחידה המפעילה מטוסים זעירים, שלוחמיה חובשים את כומתת התותחנים הכחולה ועונדים בגאווה את תג היחידה עם הסוס המכונף. יחידה מבוקשת בצה"ל, שחלק מלוחמיה הן לוחמות, ובקיץ מתמנית לראשונה מפקדת ליחידת ?רוכב שמיים?, סא"ל רעות רטיג-וייס. מגוון משימותיה של 'הזרוע האווירית של חיל התותחנים' הולך ומתרחב: תרח"ט עם חטיבת צנחנים ברמת הגולן, בט"ש סביב רצועת עזה, סיוע חוזי לחיפוש אחר מבוקש ביו"ש. מפקדים לא זזים בלי ?רוכב שמיים?, כולל גיחות לחו"ל של צוות רוכב שמיים, כמו בתרגיל בקפריסין לפני כמה שבועות, וגם גיחה חשאית לחו"ל לפני כמה חודשים למשימת אבטחה מיוחדת.

בהגדרה, מערך המטוסים של רוכב שמיים נותן מענה לרמת הגדוד בלחימה. מענה לשכבה האווירית הנמוכה, מתחת למכ"ם ומתחת לשכבות עננות, יתרונות חשובים של מטוסי ?רוכב שמיים?. "הזמינות שלנו למג"ד היא גבוהה, כיוון שאנו לא רק ת"פ המג"ד או המח"ט אלא אנו שואפים להיות פיסית ממש קרוב אליו בלחימה כדי לספק לו את תמונת החוזי", אומרים ביחידה. "תוך דקות אנו מעלים מטוס באוויר ללא שדה המראה, יום ולילה. מגוון המשימות הוא רב ו'שירותי' היחידה מבוקשים מאוד בקרב המפקדים בשדה. בט"ש, מעצרי מבוקשים בג'נין ובשכם, איתור מנהרות בעזה. אנו יודעים לזהות חפירת מנהרה או מפעל שמייצר ביטון לדיפון מנהרות. צופים אל הנעשה בלבנון ובסוריה". שיטת הפעולה: כאשר צוות רוכב שמיים נמצא ליד המפקד בשטח, המפקד יכול לראות בעיניו על הצג את תמונת החוזי. אם הוא רחוק, משתמשים במערכת 'עלה ירוק' -אמצעי הקולט את החומר מהמטוס, משדר לטאבלט, תמונה וזו נשלחת מיידית למפקד. 

מטוסי היחידה הם תוצרת אלביט מערכות. המטוס הנוכחי של יחידת ?רוכב שמיים? הוא SKYLARK 1, המכונה ביחידה ?רוכב שמיים 10?. בתום ניסויים, יוכנסו בפלטפורמה הזאת שינויים ושיפורים בתחומי ל"א (לוחמה אלקטרונית) ויכולת ימית. עבודה עם כלי שיט ויכולת נחיתה בים. בעתיד תקלוט היחידה פלטפורמה חדשה -SKYLARK 3 , שכינויה ביחידה ?רוכב שמיים 20?, או 'דוהר שמים': זה מטוס גדול יותר, שיוכל לשאת כמה מטע"דים ומשך השהייה שלו באוויר יגדל לארבע-חמש שעות. יפעל על סוללות, רום טיסה גבוה מקודמו, גובה עבודה כ-3,000 רגל וטווח פעולה 40-50 ק"מ. במטוס הזה יוצמד המטע"ד לגחון, כמו בכטמ"מים גדולים יותר. ביחידה מסבירים כי הצוותים יוכשרו להפעיל בשילוביות את שני דגמי הפלטפורמות, להגדלת רמת הגמישות המבצעית כאשר מפעילי המטוסים יסייעו זה לזה בשדה. 

?רוכב שמיים? תורם תרומה נכבדה לשילוב נשים ביחידות לוחמות. קליטה והדרכה של צוותי בנות מתבצעת באופן סדיר, ומספר ציוותי הבנות גדל. הלוחמות, ביניהן קצינות, מבצעות את כל משימות היחידה, למעט סחיבת המטענים הכבדים. הבנות מיועדות לאייש צוותים רכובים, בעיקר כסיוע ליחידות שריון.   

בגובה בינוני עד גבוה

במעבר חד, כמו שאומרים, לכטמ"מ שהוא כבר מטוס גדול. הרמס 450 של הטייסת, שהיא אמנם 'ירוקה' אבל קשורה לכחולים ומטוסיה ממריאים דרך קבע ממסלולי המראה של מטוסים מאוישים בבסיסי החיל ברחבי הארץ. "אנו יחידת כטב"מים מבצעית של זרוע היבשה, כפופים מקצועית לחיל האוויר", אומרים ביחידה. "עניינו סיוע ושת"פ קרוב והדוק עם כוחות היבשה, יש לנו קשר אינטימי עם הירוקים, עם הכוחות המסתייעים והמתמרנים". 

"הרמס 450", מוגדר באלביט מערכות כמל"ט טקטי רב-משימתי שכבר צבר מאות אלפי שעות אצל לקוחות בארץ ומעבר לים. יכול לשאת מגוון מטע"דים, כולל אלקטרו-אופטי אינפרה-אדום (EO/IR), לייזר, יכולות איסוף קומינט ואלינט, מודיעין קשר ומודיעין אותות, מטע"ד בן 180 ק"ג, שהייה של 17 שעות באוויר, רום טיסה מרבי 18 אלף רגל. 

היחידה היא מודל לשילוביות בין זרוע היבשה לחיל האוויר. מערך משותף של הטייסת הירוקה וטייסות מקבילות. זה מתבטא היטב באיוש כוח אדם: לדוגמה, קצין מפעיל כטב"מים עובר קורס קציני חי"ר בבה"ד 1 וקורס מפעילים בחיל האוויר. ביחידה מדברים למעשה בשתי שפות ושרויים בשתי תרבויות -האתוס האווירי וגם היות היחידה חלק מזרוע היבשה. זה מאוד ייחודי בצה"ל. 

מה עושים בטייסת הירוקה? "מתרגמים את צרכי הכוח המסתייע לכטב"מית. לומדים ומתאמנים איך לעזור למסתייע, למתמרן. גם הכחולים הם חלק מהשילוביות. בעבר סמ"ט לא ראה בעיניו גדוד חי"ר או טנקים. עכשיו הם משתתפים בסדנאות ובאימונים משותפים. אנו מכירים בעובדה שחיל האוויר הוא הרגולטור בשמים. אנו משתדלים להקנות לזרוע היבשה יכולות בסיסיות של ניצול התווך האווירי עד לרמת הגדוד. שכל מג"ד או מח"ט יידע מה אפשר להפיק מהמטוס שלנו, ?הרמס 450?. איזה מודיעין הוא מסוגל לספק לו. באחרונה ביצענו תרגיל סביב רצועת עזה. הציבו לנו דימוי של אירוע מורכב. אספנו מודיעין, סיפרנו לכוח המתרגל מהיכן מגיע ה'אויב' (ביום אויב). זה סוג  המידע שקלטנו מהמטוסים. זו הרב-שכבתיות ההולכת ומתפשטת בצה"ל: 'רוכב שמים' נותן את ממד השכבה הנמוכה, האוויר הנמוך, וה"הרמס 450" את השכבה הבינונית. בעתיד נקלוט את המטוס הגדול הרמס 900, שישרת את השכבה הגבוהה, האוויר הגבוה".

"הרמס 900" הוא מטוס לכל דבר, מוטת כנפיו 15 מטרים, רום טיסה מרבי 33 אלף רגל, יכולת שהייה באוויר 40 שעות, מטע"ד של 350 ק"ג שבו מצלמות אלקטרו-אופטיות, ציין לייזר, מתקני מודיעין אותות ותקשורת. אלביט מערכות פרסמה לקראת הסלון האווירי שנערך בפריס ביוני את מערכת איסוף המודיעין החדשה להרמס 900, היא SKEYE, שייחודה יכולת אחיזת שטח של 80 קמ"ר. כלומר, המטוס מסתכל על שטח גדול של של 80 קמ"ר ומעביר ממנו מודיעין. רואה שטחים גדולים ברזולוציות גבוהות. מיועד בעיקר לפעולה מעל עיר, באירוע טרור, מרדף אחרי טרוריסטים נמלטים בסימטאות עיר, וגם בעת אסון טבע עירוני. יש אפשרות לחלק את הצג לעשרה אזורים שונים ולבחון כל אחד בנפרד, וכן יכולות צילום, הקלטה ואיחסון.  את המערכת ניתן להתקין גם על מטוסי הרמס 450.  

על הצורך בלחימה רב-ממדית ביבשה כתב מפקד מז"י אלוף קובי ברק ('השמים אינם עוד הגבול', גיליון 11-12 של 'בין הקטבים'): "לכוחות היבשה נדרשת יכול אווירית ואנטי-אווירית עצמאית לשלוש תכליות: כטב"מים זעירים לאיתור האויב ותשתיות ההסתתרות שלו. פיתוח יכולות הגנה חדשות שיאפשרו יירוט איומים אוויריים ותלולי-מסלול על הכוח המתמרן והשמדת מקורות הירי של האויב בלו"ז מיידי. מיצוי הממד האווירי החדש של כטב"מים ורחפנים, רובוטים וכלים אוטונומיים למשימות עזר קריטיות כמו אספקה לוגיסטית קרבית לכוחות".  מפקד מז"י מדגיש במאמרו כי "האויב נעלם ומבוזר", יש איום אווירי נמוך על כוחות היבשה. "בעיראק ובסוריה מפעילים האויבים כטב"מים ורחפנים". והוא ממשיך וכותב: "מכאן הצורך באווירייה יבשתית. הקמת אוויריית כטב"מים זעירים שתאתר את האוייב.... הקמת ממד  אנכי (אווירי) עשיר ומגוון במסגרת החטיבות והגדודים, הקמת קבוצת כלי טיס אוטונומיים בלהקה מתואמת, קשר בין איתור האויב לבין תקיפתו. קשר ישיר בין חישה לתקיפה".

דבריו של מפקד מז"י מתבצעים הלכה למעשה בשטח בטייסת הירוקה. אחד ממפקדי הפלגות פורס את המשימות: "אנו מערך כטב"ם. תופסים כוננות מבצעית 24/7. אוספים מודיעין במטוסים שלנו לפי דרישה, עוסקים בהכוונת גורמי אש, הגנת גבולות. תמיד יש לנו מטוסים באוויר. היחידה ומטוסיה מיועדים לסיוע ברמת האוגדה ולמעלה ובאירועים קיצוניים מיוחדים גם לרמת חטיבה ומטה, ולמעשה אנו נותנים סיוע לפיקודים, לאוגדות ולחטיבות. אנו עכשיו בתהליכי קליטה של מטוסי הרמס 900 הגדולים.

"בצוות של מטוס הרמס 450 יש שלושה: מפקד משימה האחראי להטסה, קצין זוטר ומש"ק שמקצועו מוגדר מפעיל מערכות. העבודה מתרכזת בקרון הפיקוד ובו נשמר הקשר עם המטוס, עם מקור החוזי, המידע והצילומים. בכל קרון קיימת מערכת 'משואה', שהיא מערכת שיתוף מידע עם גורמי היבשה. הקרון וציוותו יכולים לדלג ממקום למקום בהתאם לדרישות המשימה.

"הצוות בקרון רואה את התמונה המתקבלת ממטע"ד המטוס. יש לנו תפקיד מיוחד שמתבצע בשת"פ עם חיל התותחנים: הכוונת גורמי אש. מטוסים שלנו מסייעים להכוונת אש ארטילרית. אנו משתפים פעולה עם יחידות 'רוכב שמים', ולפעמים מנצלים את היתרונות הייחודיים של המטוסים הקטנים שלהם למשימות בתווך הנמוך יותר. אנו משתפים פעולה עם טייסות מסק"רים של חיל האוויר. מאכנים עבורם מטרות, מכוונים את המסק"ר בתקיפה. יש לנו שפה משותפת עם הכחולים, כאשר אנו מחוברים לתכנית המבצעית הכללית, הכוללת אלמנטים ירוקים וכחולים היודעים לדבר זה עם זה, להבין ביחד את המשימה ולנצל בצורה נכונה את היתרון היחסי של כל גורם איסוף, אווירי או קרקעי".



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך