Israel Defense

צריך מהנדס? תכירו את FiFish הסיני - כצב"מ שהוא COTS

עמי רוחקס דומבה | 08/01/2017 14:16
FiFish product - Qiyuan Technology
FiFish product - Qiyuan Technology IsraelDefense

חברת Qiyuan Technology הסינית השיקה את FiFish - כלי צלילה בלתי מאויש (להלן - כצב"מ) לשוק האזרחי. 

"Fifish הוא הניסיון הראשון להביא כצב"מ צבאי ותעשייתי לשוק הצרכני", נכתב בפרסום החברה. "יש לנו טכנולוגיות ליבה ואלגוריתמים שלנו, כולל עיצוב הרכיבים, מערכת הפעלת הרובוט, מערכת איסוף וידאו / נתונים, עיבוד ענן ויישום מסוף וכו'. FiFish מצויד במרכיבי הליבה שנחקרו באופן עצמאי על ידי החברה והתפתחו:

"מערכת מדחף מתחת למים, מצלמה ומערכת תאורה, מערכת בקרה, מערכת תקשורת תת ימית ומערכת משוב בזמן אמת. הוא יכול להזרים וידאו ברזולוציה גבוהה בזמן אמת מתחת למים. בוועידת CES, חברת Qiyuan עובדת עם צוות Xiaomi VR לספק מכשירי VR לחוות עולם תת מימי מסתורי, לטבול לתוך היופי של הים העמוק."

בין השורות

בהיבט של ארגוני טרור, המשמעות היא שיותר קל להשיג כצב"מים גם ללא צורך במערך הנדסי רחב. כמו גם, מדובר ביתירות של מערך ההנדסה בנושא בלתי מאוישים. ברגע שכלים אלו הופכים ל-COTS ונמכרים על ידי חברות סיניות לכל מי שרוצה (עיין ערך DJI), אז למעשה המחשבה שיש "מהנדס" אחד שאם נחסל אותו מערך ההנדסה יקרוס - לא רלוונטית.

ה-COTS הופך את מערך ההנדסה של ארגוני הטרור / פשע לשריד. העדר מודעות לשינוי הזה, תקשה על ארגוני סיכול וביטחון להתמודד עם התופעה.

זאת ועוד. התחום התת ימי כבר שנים מפותח על ידי ארגוני פשע בדרום / מרכז אמריקה שמבריחים סמים באמצעות צוללות מיני מאוישות / לא מאוישות. המחשבה שידע כזה לא משותף בין ארגון פשע בינלאומי לארגוני טרור, גם כמוצר סופי לרכישה - נאיבית.

בהיבט העסקי, ישראל, בעיקר בגלל מלחמות בין משרד הביטחון לכלכלה על פיקוח על הייצוא, ככל הנראה תשאר גם מחוץ למשחק הכצב"מים לשוק האזרחי. בדיוק כמו שקרה עם הרחפנים. צריך לזכור שבישראל מרוכזות יכולות הנדסיות מדהימות, אבל אם לא מאפשרים למכור - אף אחד לא יקים תעשייה סביב זה.

לכך יש להוסיף את העובדה הבאה - אם אין תעשייה אזרחית - התעשייה הביטחונית הישראלית תשאר מאחור. כן, גם בתחום הכצב"מים, כמו עם הרחפנים. הסיבה לכך היא שיש יותר כסף בשוק האזרחי מאשר בביטחוני. ואם מוכרים יותר - יש יותר כסף להפנות לפיתוח טכנולוגיה.

אמנם רפאל, אלביט ותעשייה אווירית הצליחו לפתח כלי שייט לא מאוישים. אבל יש לשים לב מאיפה קונים את הסונארים והכצבמ"ים שמרכיבים על הכשב"מ - לא בישראל. חלק מהסיבה קשורה גם לסיווג ביטחוני. בישראל אי אפשר לדבר על טכנולוגיה תת ימית - הכל מוגדר מסווג. ואם אין שיח ציבורי - מקצועי, קשה להקים מסה קריטית של תעשייה. תראו כדוגמא הפוכה איך פיתחו בארץ את תעשיית הסייבר. 



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך