מדד בינלאומי קובע: הפער בין תלמידי ישראל גדל

ישראל מדורגת במקום ה-16 במתמטיקה ובמקום ה-19 במדעים על פי מדד טימס. כאשר מוציאים מהמדד את התלמידים דוברי הערבית ישראל מזנקת למקום השביעי במתמטיקה ולמקום ה-12 במדעים. אחוז המצטיינים בישראל הוא בין הגבוהים בעולם

שירית אביטן כהן | 29/11/2016 11:00
תגיות: מדד טימס,משרד החינוך,מתמטיקה,מדעים
מדד טימס הבינלאומי שבחן את הישגי התלמידים בשנת 2015 מצא כי תלמידי ישראל שמרו על ממוצע ציונים די קרוב למדד הקודם שנעשה לפני 4 שנים. בהשוואה הבינלאומית נמצאת ישראל במקום ה-16 במתמטיקה מתוך 39 המדינות שהשתתפו במחקר, ובמקום ה-19 במדרג במבחני המדעים, מדובר בירידה מהמחקר שנעשה בשנת 2011 ממקום שביעי במתמטיקה וממקום 13 במדעים.

בהישגי תלמידי ישראל נרשמה ירידה של 5-9 נקודות במבחני טימס 2015 לעומת אלו של 2011. לדבריה של מנכל"ית ראמ"ה, ד"ר חגית גליקמן הירידה במדרג הבינלאומי התרחשה השנה כתוצאה מהצטרפותן של מדינות חזקות למדרג כמו קנדה ואירלנד.
 

לאורך עשור וחצי, בהשוואה למחזור 1999 שהיה הראשון בו נבדקה ישראל, חל שיפור גדול של 45 נקודות בממוצע הישגי תלמידי ישראל במתמטיקה (מ-466 נקודות ב-1999 ל-511 נקודות ב-2015) ושל 39 נקודות במדעים (מ-468 ב-1999 ל-507 נקודות ב-2015).

בנוגע לשיעור התלמידים המצטיינים בישראל בהשוואה בינלאומית, נראה כי ישראל מדורגת גבוה יחסית ואחוז התלמידים המצטיינים בה עומד על 13% במתמטיקה ו--12% במדעים (מקום 8 ו-9 בהתאמה במגרד הבינ"ל). אולם גם שיעור המתקשים בישראל גבוה מאוד ועומד על 16% בשני התחומים הנבדקים.

כאשר בודקים את ההבדלים בין ההישגים בקרב דוברי הערבית לעברית עולה כי ישנם 16% מצטיינים דוברי עברית ו-9% מתקשים. בקרב דוברי הערבית, לעומת זאת, שיעור המצטיינים הוא 6% והמתקשים 31%. עוד עולה כי בקרב הבנים ישנו שיעור גבוה יותר של מצטיינים מאשר בקרב הבנות.

בדומה למדדים אחרים, גם מחקר טימס מצביע על פערים גבוהים מאוד בהישגים בין תלמידים מרקע כלכלי גבוה לאלו מרקע כלכלי נמוך. על פי המבחנים שנערכו ב-2015, ככל שהרקע החברתי גבוה יותר כך גם הציונים. עוד עולה כי ב-2015 חל גידול של 18 נקודות בפער בין תלמידים מרקע כלכלי גבוה לאלו מרקע כלכלי נמוך בהשוואה ל-2011.

על פי הנתונים החדשים ממוצע ציוניהם של תלמידים מרקע כלכלי נמוך במתמטיקה עמד על 445 לעומת תלמידים מרקע כלכלי גבוה שהממוצע אצלם עמד על 576, מדובר על פער של למעלה ממאה נקודות. בהתאם נצפה גם פער בציונים במבחני המדעים - 442 נקודות לבעלי רקע כלכלי נמוך לעומת 570  נקודות לתלמידים מרקע כלכלי גבוה.

בהתאם, נצפה הפער בציונים בין תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית שעמדו על למעלה ממאה נקודות בשני תחומי הלימוד שנבדקו.

בפילוח לפי מגדר בציוני המתמטיקה עולה כי בקרב דוברי הערבית הישגי הבנות טובים יותר משל הבנות, לעומת בקרב דוברי העברית שם הישגי הבנים עולים על של הבנות. בציונים במדעים עולים הישגי הבנות על אלו של הבנים הן במתמטיקה והן במדעים.

אם היו מדרגים את ציוני התלמידים דוברי העברית בלבד במדרג הטימס (ללא הערבים) הייתה ישראל מטפסת למקום השביעי עם 533 נקודות במתמטיקה, ולמקום ה-12 במדעים עם 528 נקודות.

אחרי ישראל מדורגות כמעט רק מדינות ערביות, כמו מצרים, בחריין, מרוקו וירדן. מעליה במדרג נמצאות סינגפור במקום הראשון, קוריאה הדרומית, יפן, נוהג קונג, רוסיה וארה״ב.

ממשרד החינוך נמסר: "מחקר טימס 2015 מלמד שלא חל שינוי מובהק ביחס לשנת 2011, שמאז 1999 הישגי תלמידי ישראל במגמת עלייה מתמדת, ושאכן יש צורך לחזק את לימודי המתמטיקה והמדעים בישראל. יצוין, כמו כן, שמנתוני המיצ"ב שהתפרסמו לאחרונה עולה שבשנה האחרונה נרשמה עלייה יפה בהישגי התלמידים. מנתוני טימס גם מתברר ששיעור התלמידים המצטיינים בישראל הוא מהגבוהים בעולם. אכן ישנם עדיין פערים חברתיים, אולם המשרד משקיע בנושא זה משאבים ותכניות רבות, ולפי נתוני המיצ"ב שהתפרסמו לא מכבר עולה שגם בתחום זה ישנן הצלחות רבות".

שר החינוך נפתלי בנט: ״לכל מצקצקי הלשון ולמי שהיה עוד צריך הוכחה לצורך הדחוף במהפכה בלימודי המתמטיקה,  תוצאות מבחנים אלה, שנערכו בתקופת הממשלה הקודמת מוכיחים שאכן הגענו למצב חרום לאומי בתחום המדעים והמתמטיקה. למען עתיד המדינה ולמען חתני פרס הנובל ומפתחי הוייז הבאים, אנחנו נמשיך לפעול להכפלת מספר תלמידי חמש יחידות במתמטיקה, גם אם תהיה ביקורת כזאת או אחרת״.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך