כביש ייסלל למחצבה פלסטינית לא חוקית סמוך לעפרה
תנועת 'רגבים' עתרה לפני כשנה נגד פעילותה של מחצבה פיראטית מדרום לעפרה, ולאחרונה התברר כי חלק משטח המחצבה והדרך אליה שייכים לגורמים ישראליים ופלסטיניים
המִנהל האזרחי אישר השבוע לחבר לכביש 60 את המחצבה הפלסטינית שבבעלותו של איש העסקים מוסטפה טריפי, הפועלת סמוך לעפרה. מדובר באישור בעייתי מבחינה משפטית, שכן הדרך אל המחצבה עוברת על קרקעות פרטיות ופעילותה של המחצבה עצמה אינה מוסדרת מבחינה חוקית.עוד כותרות ב-nrg:
להיט מזעזע בהודו: סרטונים של אונס קבוצתי
חזרה לשגרה: ביבי שוב התקשר, בוז'י שוב מכחיש
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
המחצבה הוקמה מדרום ליישוב עפרה שלא כחוק ובלא היתרים, וחלק ממנה פועל בשטח C - שטח בשליטה ישראלית מלאה, בלי תוכנית בינוי ערים בתוקף. תושבי הסביבה אומרים כי המחצבה היא מפגע סביבתי חמור, שכן פסולת שלה נשפכת אל שמורת הטבע נחל מכוך ומזהמת אותה, ואף פוגעת בבעלי החיים בסביבה.

שביל הגישה למחצבה ליד עפרה
צילום: תנועת רגבים
לפני כשנה עתרה תנועת 'רגבים' לבג"ץ נגד פעילותה של המחצבה, אולם בזמן האחרון גילו בארגון כי חוץ מהמפגע הסביבתי והיעדר האישורים, ישנה בעיה קניינית חמורה בעצם הפעלת המחצבה – שכן חלק מהמחצבה ומהדרך אליה יושב על קרקעות פרטיות של חברת 'הימנותא', חברת בת של קק"ל, וכן על קרקעות פרטיות של פלסטינים.
"מפתיע לגלות שהמנהל האזרחי מקל ראש בזכות הקניין של בעלי הקרקע, ויוצא מגדרו כדי לאשר למפרע מחצבה בלתי חוקית באופן שהחוטא יוצא נשכר", אומר עובד ארד, מנהל מחלקת השטח בתנועת 'רגבים', "גם אם נתעלם לרגע מהסוגיה הקניינית, בכביש 60 חולפים עשרות אלפי רכבים ביום, יהודים וערבים. הנקודה שהמנהל האזרחי מתכנן לחיבור הכביש עם הדרך למחצבה היא בעייתית במיוחד. ניתן לומר באחריות מלאה שהעבודות שם יסכנו חיי אדם".
בדיון שהתקיים השבוע בעתירה אחרת שהגישה עמותת 'רגבים', בנוגע לכביש הגישה אל העיר רוואבי שסלילתו החלה בלי היתרים, העירה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, כי בעתירות מקבילות שהוגשו נגד דרכים המובילות להתיישבות הישראלית קצב בית המשפט פרק זמן של כשנה לבחון את הסדרת הכביש או הריסתו, ולכאורה כך ראוי להיות גם במקרה זה.
מזכיר היישוב עפרה סמי קרסנטי ציין כי "תחילת הפעילות של המחצבה הייתה בשטח שבשליטה ישראלית, בלי אישורים ובלי רישיון. המשאיות שהיו יוצאות מהמחצבה לכביש 60 היו נוסעות תוך סיכון הנהגים שעל הכביש. התרענו על כך ולתקופה מסוימת הצלחנו לעצור את הפעילות שלה, אבל אז עברה המחצבה לעבוד בשטח בשליטה פלסטינית כך שאין דרך לפעול נגדה. אגב, גם בכפר הפלסטיני דיר דבואן התנגדו לפעילות המחצבה, ואנחנו היינו רוצים ושמחים לשתף איתם פעולה בעניין הזה".
קרסנטי הוסיף כי גם הדרך למחצבה נבנתה בצורה מופקרת. "במנהל האזרחי אישרו את חיבור הדרך למחצבה עם כביש 60 בטענה שהמשאיות שיצאו משם ישתלבו רק בנתיב הנסיעה לדרום, אבל בפועל אנחנו רואים משאיות שממשיכות לצאת מהמחצבה לשני הכיוונים ולסכן את כולם. יש לנו צילומים, ואפשר גם לראות את הסימונים על הכביש. יש כאן מדיניות לא מובנת מצד המנהל האזרחי. חלק מהדברים נעשים בצורה נסתרת ושקטה מאוד, ויש כאן אינטרסים רבים שמתערבבים עם הון וכסף גדול. זה מריח לא טוב".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg