"יותר מחצי מהמנהרות בתוואי הרכבת לבירה - סדוקות"
הדברים נאמרו על ידי המהנדס הראשי של חברת 'שפיר', בדיון שקיימה הוועדה לנוכח הדיווחים על ליקויים בפרויקט הרכבת המהירה ולאחר סיור שקיימה הוועדה במקום בשבוע שעבר; היו"ר כבל: הוועדה דורשת בדיקה בלתי תלויה של כל המנהרות המקשרות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום (ב') דיון מיוחד לנוכח הדיווחים על ליקויים בהקמת המנהרות בקו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב. הדיון התקיים ביוזמת היו"ר ח"כ איתן כבל, ולבקשת ח"כ עליזה לביא וח"כ ישראל אייכלר, לאחר שביום חמישי האחרון סיירה הוועדה בקו ועמדה על הנעשה בשטח.עוד כותרות ב-nrg:
-לראשונה: ארה"ב מגדירה את פוטין מושחת
-ינון מגל פנה למתלוננות: "לכו למשטרה"
-כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
היו"ר כבל ציין כי הסיור היה מאלף, אך יחד עם זאת אמר כי הוועדה לא באה להכריע במחלוקת בין רכבת ישראל ל'שפיר', אלא תובעת בדיקה חיצונית בלתי תלויה, שתבדוק לא רק של המנהרה שרצפתה התבקעה. "נדרוש לדעת שמדובר בכשל נקודתי ולוודא שכל המנהרות האחרות תקינות", הבהיר.

ח"כ עליזה לביא סיפרה כי נחשפה לנושא בעיתונות והתייעצה עם בתה שהיא מהנדסת תחבורה. "הבנתי שזה כשל מתמשך שהרכבת ידעה עליו כבר לפני 4 שנים", אמרה. היא הוסיפה כי "הרכבת התעלמה מחוות דעת והחליטה, כמו שבתי הסבירה לי, לחסוך בבטון ובמקום דיפון של מטר החליטה על דיפון של 20 ס"מ, חרף ההתראות שזה לא יחזיק בלחצי המים".
היא אף ביקשה לדעת "מה ההשלכות של האירוע, או הפשלה או החיסכון הזה במנהרות שצריכות לשרוד 120 שנה וקורסות כבר עכשיו". ח"כ אייכלר הוסיף ושאל איך אפשר להבטיח שלא יהיה לחץ מים מכיוון תקרת המנהרות שעלולה להביא לקריסת התקרה.
ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי "בסיור ראינו מנהרה אחת מתוך 46 מנהרות מקשרות, ויש 11 מנהרות עם סדקים שעומדות בפני אותה בעיה". הוא שאל את מנכ"ל הרכבת על עלות התיקון ואמר כי אם מדובר רק במיליון שקל מדוע רכבת ישראל חלטה ערבויות ל'שפריר' בסך 30 מיליון שקל, והאם יש בכירים ברכבת שמאיימים על החברה המבצעת ש"הם 'יראו מה זה' במכרזים הבאים".
מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, אמר כי מי שקובע את התכנון זה המזמין - במקרה הזה רכבת ישראל - וכי אם יש כשלים המתכנן הוא זה שחייב לפתור אותם. הוא הוסיף כי, כמו שציין בסיור, עלות התיקון תהייה עד מיליון שקל.
באשר לחילוט הערבויות אמר כי אין שום קשר בין זה לבין התיקון. "החילוט נובע מכך שהחברה המבצעת איחרה במשך שנה תמימה ממועד המסירה", אמר. היו"ר כבל העיר לצפריר על העיתוי של ההודעה על החילוט, בבוקר הסיור של הוועדה, והקשר שנעשה בין החילוט לסיור. צפריר הוסיף כי לאירוע לא תהייה שום השפעה על לוח הזמנים.
באשר לדברי ח"כ פריג' אמר צפריר כי "ברכבת פועלים לקבל את מלא התמורה למזמין הממשלתי. יש לנו מחלוקת עם הקבלן הזה ונמצה אותה בשלושה פרויקטים עד הסוף". ראש מנהלת הקו המהיר לירושלים ברכבת, דרור סופרו, אמר כי הסדקים שהתגלו ב-11 המנהרות המקשרות נמצאות תחת במעקב והוסיף: "אנחנו לא חושבים שהתופעה שקרתה במנהרה 24 תתרחש שוב".
המהנדס הראשי של חברת 'שפיר', אבי פנטורין, אמר כי החברה התריעה מפני סדקים מיד עם קבלת התוכניות. "ראיתם את הכוחנות של הרכבת, שמחלטת ערבות עוד לפני הבירור, וכך היה גם תוך כדי הביצוע. ביצענו את התוכניות למרות שחברה חיצונית סברה שהן לא טובות. המשכנו לבצע את זה בהנחיה חד משמעית של הרכבת ולצערנו בסופו של דבר קרו כשלים במנהרות.
"מספר הכשלים במנהרות הוא יותר גדול - למעלה מ-50% מהמנהרות המקשרות סדוקות. לדעתנו הסדקים קונסטרוקטיבים, כאלה שמהווים כשל. למעלה מ-20% מהמנהרות המקשרות נוזלות. מנהרה מס 24 למעשה קרסה ובאחוז גדול מהקירות, לפי סקר שביצענו, יש עיוותים (דיפורמציות – תזוזות של המבנה)", אמר. ח"כ לביא שבה ושאלה האם יהיה איחור בהפעלה, ופנטורין השיב כי 'שפיר' לא מעורבת בלוח הזמנים, אך ציין כי להערכתו התיקון יעלה עשרות מיליונים.
מנהל בכיר באגף רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי היום הגיע מומחה מהולנד לבצע בדיקה בלתי תלויה. הוא הוסיף כי כל המנהרות ייבדקו, ואמר כי השר הנחה אותו לבצע את הבדיקה תוך 60 יום וכי הוא מעריך שיעמוד בלוח הזמנים.
היו"ר כבל התייחס לדברי פנטורין ואמר כי מדובר בדברים חמורים מאוד, עם זאת הוא ציין כי אין ביכולתה של הוועדה לבצע חקירה ולכן צריך להיזהר. "אנחנו רוצים תשובות ברורות גם לגבי 11 המנהרות בהן התגלו סדקים וכן דורשים שתתבצע בדיקה בכל המנהרות המקשרות בפרויקט. מיד לאחר שהדוח יונח בפני השר נזמן ישיבה נוספת למעקב ונתבע תשובות ברורות לשאלות שעלו בסיור ובדיון היום", סיכם.