מי יבקר את שופטי העליון?

נשיאת העליון לשעבר, דורית ביניש, לא מבינה מה פגום במעשיה בתחום מינוי השופטים. תגובתה מעידה כי מי שכיהנה בראש הרשות השופטת, מרשה לעצמה להתעלם מעקרונות יסוד של דמוקרטיה וחוק

עו''ד שמחה רוטמן | 25/8/2015 19:29
מי שנחשף בימים האחרונים לגופים החשאיים השונים שפועלים בתחום מינוי השופטים בישראל נאלץ להגיע למסקנה העצובה ששלטון החוק ועיקרון חוקיות המנהל במדינת ישראל הם פיקציה.

הציבור בישראל גילה בימים האחרונים קורס מועמדים לשפיטה, שמשמש כחסם לכניסה לתפקיד שופט בבית המשפט השלום. אותו בית משפו נשלט כולו על ידי שופטים, ומייצר מערכת אשר משכפלת את עצמה בניגוד מוחלט לחוק יסוד: השפיטה, שמטרתו לשלב את כל הרשויות בבחירת שופטים כדי לשמור על האיזונים והבלמים ההכרחיים.

התגלתה גם ועדה סודית של שתי שופטות, שתפקידן לדאוג לכך שגם מועמדים סוררים שהצליחו בטעות להתמנות לבית משפט שלום, ייחסמו בטיפוס בסולם לפני המינוי לבית המשפט המחוזי. היה די בכך כדי להדאיג כל אזרח. הליך מינוי שופטים הוא הליך רגיש במיוחד, שכן מי שמונה כשופט, מכהן בתפקיד כמעט בלי אפשרות להדחה, ואין עליו אלא מורא החוק, ללא מפקח או מדריך.

אבל הבעיה הזו, על חומרתה, היא הבעיה השולית. הבעיה המהותית היא שראשי מערכת המשפט כלל אינם מבינים מה פגום במעשיהם.

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, הגיבה על הטענות נגד הוועדה הפנימית של השופטים ("ועדת השתיים"). תגובתה לעיתון "הארץ" מעידה כי מי שכיהנה בראש הרשות השופטת, ויזמה את הקמת הוועדה הזו, מרשה לעצמה להתעלם מעקרונות יסוד של דמוקרטיה וחוק.

nrg ניוזלטר דיוור יומי

עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

ביניש אמרה: "ב-2008 הודעתי לוועדה שזו הדרך שבחרתי". על פי החוק יכולים להציע מועמדים שלושה מחברי הוועדה, שר המשפטים או נשיא בית המשפט העליון, אבל מי שעמדה בראש המערכת שאמונה על שלטון החוק טוענת שההמלצה לא צריכה להיות מפוליטיקאי או ממישהו אחר. לדבריה, "זה אלמנטרי".

אלמנטרי להתעלם מהוראות החוק. אלמנטרי לזלזל בחברי הוועדה שמכהנים מתוקף חוק היסוד. אלמנטרי לכנות את מי שנבחר מבין 120 חברי כנסת במיוחד לתפקיד זה "חבר כנסת פלוני אלמוני". אלמנטרי לייחס לכל מי שאינו שופט שיקולים זרים. אלמנטרי לנסות למנוע משופטים לפנות לחברי הוועדה, המוסמכים על פי חוק להמליץ עליהם. והכי חשוב: אלמנטרי לעשות את כל זה ללא כל הסמכה בחוק.

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס ידעה לדרוש מרשויות השלטון השונות הסמכה לפעולותיהן השונות. בפסקי דינה ידעה לכתוב על עיקרון חוקיות המנהל, "המבוסס מימים ימימה בשיטתנו המשפטית", שלפיו אין לרשות מנהלית אלא אותן סמכויות הקבועות בחוק ואין היא רשאית לפעול בלא הסמכה כזו.

כך כשעסקינן ברשויות רגילות, בנות תמותה. נשיאת בית המשפט העליון לעומת זאת, רשאית להוציא הנחייה לשופטים, האוסרת עליהם לפנות לחברי וועדה שלא באמצעות ועדת השתיים, למרות שהנחייה זו מייצרת פגיעה בזכויותיהם של המועמדים לשפיטה, יוצרת עבורם חסמים, פוגעת בעיקרון השוויון ולוקה בכל פגם מנהלי וחוקתי אפשרי.

אחרי כל זאת, מרשה לעצמה הנשיאה בדימוס ביניש לומר שאין תקנה למרמור של המועמדים לשפיטה, שכן "זה מבנה המערכת", כאשר מדובר במערכת שהיא עצמה בנתה, ללא סמכות ובניגוד לחוק.

כיצד יוכלו שופטי בית המשפט העליון לבקר את רשויות השלטון האחרות, כשאצלם בבית פנימה אין ביקורת, אין חוק, אין שקיפות ואין עקביות. אין מי ששומר על השומרים במדינת ישראל, והפרצה קוראת בקול גדול.
הכותב הוא היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עו"ד שמחה רוטמן

היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה

לכל הטורים של עו"ד שמחה רוטמן

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק

כותבים קבועים