אישום נגד נהג המשאית בתאונה הקטלנית בלהבים

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד סאלם אבו ע'אנם, הנהג שהיה מעורב בתאונה בה נהרגו 8 נשים מהעיירה חורה בחודש פברואר. באופן תקדימי הוגשו כתבי אישום גם נגד בעלי תפקידים בחברת המשאיות: "הפרו את חובתן המוגברת למנוע סיכון"

נעמה אנגל משאלי | 10/5/2015 11:24
תגיות: חורא,תאונת דרכים
הפרקליטות הגישה היום (א') לבית המשפט לתעבורה בבאר שבע, כתב אישום נגד סאלם אבו ע'אנם, נהג המשאית שגרם לתאונת הדרכים הקטלנית בכביש 31, בה נהרגו 8 נשים מהיישוב חורא לפני כשלושה חודשים. הנשים שבו לביתן מתפילה בהר הבית, בעת שטרקטור שהובל על משאיתו של אבו ע'אנם פגע באוטובוס בו נסעו שמונת הנשים ותושבים נוספים מיישובן. ע'אנם, תושב רמלה הואשם בגרימת מוות ברשלנות. באופן תקדימי, הוגשו כתבי אישום גם נגד בעלי תפקידים נוספים בחברת המשאיות "עוז משא בע"מ", בה עבד הנהג הפוגע.

• כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ואדים סיגל, מייחס לכל הנאשמים 8 עבירות של גרם מוות ברשלנות. חברת "עוז משא בע"מ", המנכ"ל וסמנכ"ל החברה מואשמים בנוסף גם בעבירה של הובלת מטען ללא שטר מטען. קצין הבטיחות של החברה מואשם בנוסף גם בהפרת חובות הפיקוח שחלות עליו בקשר לקיום תקנות התעבורה.
 
צילום: נעמה אנגל משאלי
הטרקטור שפגע באוטובוס בתאונה בלהבים צילום: נעמה אנגל משאלי
צילום: דודו גרינשפן
האוטובוס שנפגע צילום: דודו גרינשפן

התאונה הקשה אירעה בצהרי היום סמוך ליישוב להבים, כאשר רכב חקלאי מסוג 'קלטרת', המיועד להפוך אדמה, הובל על גבי המשאית בה נהג אבו אענם. מכתב האישום עולה כי קצה הקלטרת חרג ובלט לנתיב הנסיעה הנגדי, וכתוצאה מכך פגע חלקו החד באוטובוס שהגיע ממול, חדר בעוצמה לדופן השמאלי של האוטובוס ופגע בו לכל אורכו. הפגיעה הקטלנית גרמה לשמונה נשים שנהרגו ועשרות פצועים.

בכתב האישום נטען כי אבו אענם, אשר לו 106 עבירות תעבורה קודמות, הוביל שני טרקטורים ושתי קלטרות על גבי משאיתו, בעוד שעל פי תנאי רישיון הרכב, מותר היה לו להוביל טרקטור אחד או קלטרת אחת בלבד. בנוסף אלו עמדו על פלטה מאולתרת, אשר לא נועדה להובלת מטען מסוג זה. נהג המשאית לא נקט בפעולות הזהירות הנדרשות טרם העמסת המטען, וכן לא סימן ושילט אותו כמטען חורג, ובעת התאונה נסע במהירות מופרזת של 83 קמ"ש.

"הנאשם יצא למשימת ההובלה מבלי לתת את הדעת וליחס משקל ממשי לסיכונים הכרוכים בהובלתה, ובשל כך נהג במוביל וגרר את הנתמך, כשהמבנה והאביזרים שלהם אינם מתאימים להובלתה בבטחה של הקלטרת" נכתב בכתב האישום.

עוד נכתב כי "הנאשם הוביל את הקלטרת, תוך הפרת הוראות החוק וההיתרים באשר להובלה הבטוחה של מטען חורג, עקב כך, נגרם מותן המידי של 8 נוסעות האוטובוס". הפרקליטות ביקשה לפסול את רישיון הנהיגה של נהג המשאית עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

חקירת התאונה נוהלה על ידי צוות חקירה מיוחד שהוקם באגף התנועה, שכלל בוחנים, מהנדס וחוקרים של היחידה המרכזית באגף התנועה. בכתב האישום נכתב כי החברה ובעלי התפקידים שבה: המנכ"ל, רפאל כחלון, סמנכ"ל התפעול, אורן אליהו, וקצין הבטיחות בתעבורה בחברה, נחום גלעד, הועמדו לדין עקב אחריותם לכשלים הבטיחותיים השונים, שהתגלו במהלך החקירה ושהביאו למותן של 8 הנוסעות.

"חברת "עוז משא בע"מ", בהיותה חברת הובלה, שעיסוקה המרכזי הובלת מטענים כבדים וחורגים ובעלי התפקידים בחברה זו, הפרו את החובה המוגברת שהוטלה עליהם למנוע את הסיכון ליתר המשתמשים בדרך שנובע מהמאפיינים של כלי רכב אלו, ואופי המטען המובל באמצעותם" נכתב.

"בעת תכנון הובלת הקלטרת, לא ניתן כל משקל לשיקול של בטיחות ההובלה, ולפיכך הובלה הקלטרת, למרות היותה מטען חורג, באופן שסיכן באופן ממשי את יתר המשתמשים בדרך, תוך הפרת ההוראות בעניין הובלת מטען חורג. כאמור, עקב רשלנותה של החברה ושל בעלי התפקידים, נגרמה התאונה הקטלנית".

 בתאונה הקטלנית נהרגו זאנה אבו אטרש, נורה אלעאטרש, מנוה אבו אלקיעאן, פאטמה אבו אלקיאען, כאפיה אל עסיבי, נעימה אבו שחיטה, סמירה אל נבארי, חדרה הלאלה, כולן בשנות ה-50 וה-60 לחייהן. בעקבות מותן של השמונה, בעיירה חורה בה התגוררו הוכרז למחרת יום אבל ומוסדות החינוך ובתי העסק שבתו.

קרובי ההרוגות בתאונה, הביעו בעקבותיה זעם רב כלפי הרשויות, שאפשרו את מעבר המשאית בכביש כה צר, וכן על כך שבמשך שנים מוזנח כביש 31, הנחשב כביש 'אדום'. עלי יוסוף אל עסיבי, שאימו כאפיה נהרגה בתאונה אמר אז כי "זהו רצח בחסות הרשויות, והפושע צריך לשלם את המחיר. מדובר ברשלנות, לא ככה מובילים טרקטורים". 

כביש 31 הוא כביש בעל מסלול אחד לכל כיוון, ללא מפרדה קשיחה במרכזו. הכביש ברובו חשוך בלילה, והכניסות והיציאות מהישובים הסמוכים אליו, לא מוסדרות בצורה בטוחה. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", בכביש 31 נהרגים מדי שנה בממוצע כתשעה בני אדם וכ- 200 בני אדם נפצעים. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", בכביש הקטלני נהרגים מדי שנה בממוצע כתשעה בני אדם וכ- 200 בני אדם נפצעים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...