ולנטיין דיי – המדיה מוכרת לנו פיסות של פנטזיה

ב"ולנטיין דיי" מתקיים "חוק העסקים השלובים" - הקניונים נצבעים באדום, המסעדות מתקשטות בבלונים ואתרי האינטרנט מתחמשים בכתבות על, ובכן, קניונים צבועים באדום, ועל מסעדות עם בלונים

גלי עמרן | 13/2/2015 8:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
אהבה לא קונים בכסף. כך לימדו אותנו מגיל צעיר. חוץ מב"ולנטיין דיי", שאז דווקא כן קונים אהבה בכסף. טוב, אולי לא ממש קונים "אהבה", יותר נכון לומר שזהו היום שבו אנו קונים דימויים של אהבה. ב"ולנטיין דיי" אימג'ים הוליוודייים של רומנטיקה מתורגמים למסחר וצרכנות, והרעיון של אהבה אידילית הופך מוחשי כאשר הוא מופיע בצורת דובי אדום ופרוותי.

כל התכנים הכי מעניינים -­בעמוד הפייסבוק שלנו

בזמן שהוליווד מספקת עבורנו תרחישים רומנטיים מתוסרטים להפליא, שבהם כנראה אף אדם מציאותי לא יפגוש בחייו,, הרי שסוגי המדיה השונים לוקחים על עצמם את התפקיד למכור לנו את אותן הפנטזיות. המדיה משמשת כלוח-שנה מסחרי שתפקידו לתחזק את הריטואל הצרכני של אלו המצויים במערכות יחסים. היא עושה כל שביכולתה כדי להזכיר לנו שב"ולנטיין דיי" עלינו למלא את חובתינו הזוגית - להוציא כסף אחד על השנייה. וכך, ביום זה אנו נחשפים לפמפום ארוך ומתמשך של שלל רעיונות למתנות ולפעילויות רומנטיות נלוות (צימרים, מסאז'ים, ארוחות במסעדות יוקרה), שמטרתם למכור לנו פיסות קטנות של פנטזיה.

תרחישים רומנטיים מתוסרטים - יום האהבה
תרחישים רומנטיים מתוסרטים - יום האהבה שאטרסטוק
"וולנטיין דיי", הוא היום שבו מתקיים "חוק העסקים השלובים"- הקניונים נצבעים באדום, המסעדות מתקשטות בבלונים ואתרי האינטרנט מתחמשים בכתבות. ומה כתוב בכתבות? על קניונים צבועים באדום שכדאי לרכוש בהם, ועל מסעדות עם בלונים שכדאי לאכול בהן. וכך, יכולים בסוף היום בתי העסק לצעוד שלובי ידיים על שפת הים ולספור את הכסף שהרוויחו על חשבוננו בכוחות מאוחדים. הרומן האמיתי, למעשה, הוא ביניהם.
אולי צריך להוסיף באשראי "קטגוריית אהבה"

כמובן שפיסות הפנטזיה לא נמכרות לנו רק ב"ולנטיין דיי". אווה אילוז כבר כתבה בספרה "האוטופיה הרומנטית" על ההצטלבות שחלה בין אהבה לכסף, או במילותיה, בין הרגש הרומנטי לבין התרבות והכלכלה של הקפיטליזם המודרני. אילוז טוענת שבמאה העשרים החלו יזמים בתחום התרבות והתעשייה להפיץ תיאורים רומנטיים של מוצרים כדי לקדם אינטרסים כלכליים. מאז, היא כותבת, התמזגו הצרכנות והרומנטיקה זו בזו יותר ויותר, ומוצרי הצריכה חדרו לקשר הרומנטי חדירה כה עמוקה, עד שהפכו לרוח סמויה ששולטת בכל מפגש רומנטי בחיים שלנו.

המיוחד ב"ולנטיין דיי" הוא שזה היום שחוגג בצורה המובהקת ביותר את ההצטלבות בין הרומנטיקה לצרכנות, מפני שבו אנו קונים מוצרים סימבוליים של אהבה (ורדים, שוקולדים ועוד שלל חפצים קטנים ואדומים). אולי הגיע הזמן שבטבלת חיובי האשראי, בין הקטגוריות של "דלק" ו"מזון", נוסיף גם קטגוריה של "אהבה".

מי שנחשבים ל"קורבנות" של "ולנטיין דיי" הם הרווקים והרווקות. ואם להודות באמת, בעיקר הרווקות. כך למשל, טורים רבים מפורסמים על ידי אי אילו רווקות מייצגות,

שמספרות על הקושי בהיותן בודדות ב-14.2. לעומת זאת, אין טורים מקבילים שנכתבים על ידי רווקים אשר כמהים לזוגיות. נשים הן אלו אשר נחשבות ל"מסכנות" אם אינן מצויות במערכת יחסים. דבר זה אינו מקרי והוא נובע מהשרשה עמוקה של ערכים פטריארכליים בנורמות החברתיות. אישה נתפסת כמי שתלויה בגבר שנמצא לצידה והיא מוגדרת ביחס אליו.

בנוסף, אישה אשר אינה מחוברת לתא משפחתי קונבנציונלי, נחשבת למי שאינה ממלאה אחר תפקידה הביולוגי של הבאת ילדים לעולם, ועל כן היא מערערת את הסדר החברתי הקיים. זו הסיבה שלא תשמעו על אישה שהיא "זאב בודד", אלא רק על "רווקות זקנות".

אבל יש כאן טעות חמורה. הרווקות וגם הרווקים, אינם מסכנים כלל וכלל. הם למעשה אלו אשר מוגנים מפני מערבולת המרצ'נדייז, המאיימת לסחוף כל בר דעת לתוך מעמקי ים הצרכנות. כל שנותר לאלו מאיתנו המצויים במערכת יחסים זוגית, הוא לקנא באלו אשר אינם צריכים או מצופים לשתף פעולה עם החגיגות לכבוד ולנטינוס הקדוש. אגב, מישהו יודע מי הוא היה?

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg
שתף

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

גלי עמרן

סטודנטית לתואר שני במנהל חינוכי, גרה בירושלים, מנגנת, שרה וכותבת

לכל הטורים של גלי עמרן

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק

כותבים קבועים