האם מסנני צבע יסייעו לדיסלקטיים?
האם ניתן לסייע בטיפול בבעיות קשב וריכוז, דיסלקציה ואפילו אוטיזם, באמצעות שימוש בשקפים צבעוניים? שיטה אמריקאית שפותחה בשנות ה-80 וכעת ”עושה עלייה“, טוענת להצלחה
את השיטה, שהובאה לארץ, פיתחה פסיכולוגית חינוכית יהודייה אמריקאית, הלן אירלן, בשנות ה- 80. היא ערכה מחקר באוניברסיטה בלונג ביץ' על סטודנטים דיסלקטיים וגילתה ששקף צבעוני על הדף משפר את יכולות הקריאה שלהם. משם היא החלה לערוך מחקר שעשה שימוש במסנני צבע.
מסתבר שלא רק שאנו לא רואים אותו דבר וחדות הראיה שונה מאדם לאדם, גם הפרשנות, תהליך העיבוד של מה שראינו, שונה אצל כל אחד מאיתנו. המחקר גילה כי חלק מבני האדם חווים לקות מסויימת בתהליך העיבוד שגורמת לכך שהם לא קולטים את המידע בצורה תקינה. זה נובע מכך שהמוח מעבד בצורה לא יעילה את אחד או יותר מהצבעים שבקרן האור וזה מה שיוצר את העיוותים. ברגע שמוצאים את מסנן הצבע המתאים – העיוותים הללו פוסקים והמוח קולט את המידע בצורה מדוייקת יותר.

בשיטה שפיתחה הלן אירלן, מניחים שקפים צבעוניים על דף הקריאה תוך התאמה אישית למטופל מה שמשפר את יכולת ונוחות הקריאה. בהמשך פיתחה משקפיים מסנני צבע, המסייעים לעיבוד החזותי במקרים בהם המוח לא מעבד בצורה יעילה את הצבעים שבקרן האור, מה שגורם לעיוותים בתפיסה החזותית. ישנם שקפים בעשרה צבעים שונים. בעדשות המשקפיים הגוונים מרובים יותר.
משנות ה-80 נערכו עשרות מחקרים בנושא על ידי נאורו-פסיכולוגים, אנשי חינוך ואף ע"י הצבא האמריקאי. במחקר נמצא שהשימוש בעדשות מסננות צבע יכול להשפיע על תחומים רבים בהם כאבי ראש מיגרנות ותפיסת עומק, שדה ראייה ורגישות לסינוור. העדשות מסייעות גם לאנשים שעברו אירוע מוחי או זעזוע מוח ואשר אינם מבינים מדוע לפתע קשה להם לקרוא. גם לאפילפטיים השיטה מועילה. כיום השיטה מיושמת ב- 47 מדינות וישנם 127 מרכזי אבחון בעולם ומשקפיים מסנני צבע מרכיבים למעלה ממאה אלף אנשים. מיליוני ילדים בעולם משתמשים בשקפים כדי לקרוא כהלכה.

מי שהביאה את השיטה ארצה היא שולמית אלעד, מרצה במכללת ”דוד ילין“ בירושלים ומרכזת מרכז למידה לילדים המתקשים בקריאה וכתיבה. שולמית מספרת כי במשך 20 שנות עבודתה במרכז הלמידה, היא נתקלה בעשרות מקרים של ילדים, שלא היו לה תשובות לבעיותיהם. "למרות שניסינו כל הוראה מתקנת – לא ממש התקדמנו. לדוגמא: ילד שקורא היטב, אבל הכל ממש משעמם לו, או ילדים שמתלוננים על כאבי ראש וכאבי בטן וכל הזמן מפהקים", היא מספרת.
בשנת 1997 היא נסעה לאנגליה ושם נתקלה בספר שהציג את השיטה. "קראתי את הספר וכל הילדים שטיפלתי בהם צפו לי בראש. ואמרתי לעצמי – פה יש לי תשובות", אומרת אלעד. בסוף הספר הודפסה רשימת מאבחני אירלן לשלב הראשון - התאמת השקפים. אלעד הגיעה לאחת מהם, למדה את הנושא, חזרה ארצה ובדקה את השיטה במרכז הלמידה במשך חמש שנים. בשנת 2002 הוסמכה בארה“ב במכון הבינלאומי של שיטת אירלן בקליפורניה ועברה לשלב השני של התאמת עדשות המשקפיים.
כשחזרה לארץ היא החלה לטפל בשיטה ולהרצות אודותיה. "אחד הדברים שהציקו לי, זה איך לא יודעים על השיטה בארץ. הרגשתי חובה – כאשת חינוך - ליידע על האופציה הזו“, היא מספרת, ”זה לא פשוט כי ישנה התנגדות של הרבה מאד אנשי מקצוע לשיטה, כמו לכל דבר חדש וגם בציבור רבים מזלזלים בגישה הזו. אני אומרת לאנשים: תלכו לכל המומחים תלכו לכל הבדיקות. אם אתם לא מוצאים פתרון אתם מוזמנים לבוא אלי.
בשבוע הבא, בין ה-19-25 באוקטובר יתקיים לראשונה בעולם - וגם בישראל – שבוע המודעות לתסמונת אירלן – אותה תסמונת הפוגעת ביכולת המוח לעבד אותות חזותיים. במהלך שבוע זה יביאו לידיעת הציבור הרחב את השלכות השימוש במסנני הצבע על מגוון התחומים גם בנושאי למידה וגם בכל הקשור לאיכות חיים. בארץ ייערכו מספר כנסים בהם במכללת דוד ילין בביתר עילית ובבאר שבע.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg