הישרדות

מדי שנה: 1,739 דו"חות נהיגה – בחופי הים

על אף איסור הנהיגה בקרבת החופים, הנהג הישראלי מצפצף על החוק ואזרחים ממשיכים להפגע. מנכ"ל עמותת "אור ירוק" במאמר מיוחד: "יש להשיב אל החופים את תחושת הביטחון של המתרחצים"

שמואל אבוהב | 5/10/2014 13:42 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ההולך בטיילת בתל אביב לצד החוף הנפרד בואכה הנמל, רואה לשמאלו, על קיר החוף, צילומים ישנים ונוסטלגיים של האזור בו הוא הולך כעת, כפי שנראו לפני חמישים ושישים שנה. סימני הבילוי בחוף הים של תל אביב ניבטים מהצילומים היפים וממחישים את חלוף האופנה. עיון בצילומים מלמד שהכל, כמעט, השתנה עם הזמן. למה כמעט? כי באחד הצילומים נראית מכונית פרטית קטנה חונה ממש על קו המים ולידה מבלים נוסעיה על החול. בתל אביב זה אומנם כבר לא יכול לקרות עוד, כיוון שהגישה לחוף חסומה לכלי רכב, אבל כ-80% מיתר חופי ישראל, לאורך כ-200 ק"מ, חשופים במישרין או בעקיפין לנזקים של רכבי שטח, אופנועים וטרקטורונים הפוגעים בטבע ומסכנים את המתרחצים בחוף. גם היום, מראש הנקרה ועד למבואות עזה, ניתן לצלם את אותו הצילום שצולם אי אז בתל אביב.

ועדיין, מכונית חונה על קו המים היא הבעיה הקטנה של האכיפה החלשה של חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים, האוסר על נהיגה לרוחב כל מאה המטרים שמקו המים. הבעיה הבוערת יותר, היא הסכנה הבטיחותית החמורה שבנסיעת כלי רכב מנועיים בחופי הים, והחשש מפני דריסת רוחצים ששוכבים על החול, הכוללים כידוע גם הרבה תינוקות וילדים, אשר מתרוצצים בחול וקשה להבחין בהם, וכבר היו דברים מעולם.

עוד כותרות ב-nrg:
החטאים הבלתי נסלחים של הטלוויזיה
אדם בתוך עצמו: שלום חנוך מדבר על הכל
לא מעט אמנים חייבים לנו התנצלות אמיתית
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
צילום: רשות הטבע והגנים
נהיגה בחוף צילום: רשות הטבע והגנים

תיירת צעירה שבילתה בחוף הים של חיפה לפני זמן לא רב נפגעה מג'יפ שדהר על החול סמוך לקו המים, העיף אותה באוויר לגובה של כמה מטרים ואז, בנסיעה לאחור, שב ודרס אותה תוך שהוא פוצע אותה קשות. מקרה דומה קרה עם ילד בחוף הים של נתניה, עוד מקרים רבים נוספים אירעו וחלקם אף הסתיימו במוות. בשנים האחרונות הוחמרה הבעיה כיוון שבישראל התפתחה תופעה מסוכנת ובלתי חוקית של נסיעה פרועה, בעיקר בידי צעירים, ברכבי שטח אופנועים וטרקטורונים בחופי הרחצה.

למרות הסכנה הגדולה ולמרות הפגיעה הברוטלית בתרבות החוף, כלי רכב גדולים וכבדים השועטים על החול היו ועודם חזון נפרץ בחופי ישראל. מנתוני רשות הטבע והגנים עולה כי בכל שנה מחלקת הרשות בממוצע 1,739 דו"חות לנהגים שנוסעים בחוף, הפוגעים בטבע ומסכנים את המתרחצים.

ולא שחסרה הסברה: מהנתונים עולה עוד כי רשות הטבע והגנים מנהלת מדיניות הסברתית נרחבת, במסגרתה בכל שנה בממוצע מקבלים 364 נהגים אזהרות, לאחר

  שנתפסו יורדים עם כלי הרכב שלהם אל  חוף הים במקום אסור.

הפתרון לסכנה טמון בהגברת האכיפה ובהחמרת הענישה, שיובילו להגדלת ההרתעה. עושים סוף לנהיגה בחוף. את חוק איסור הנהיגה בחופי הים צריך לתקן, על מנת שיכלול אפשרות לרשויות האכיפה להחרים את הרכב שבאמצעותו הופר החוק לבעליו ועל כל גורמי האכיפה לחבור יחד לאכיפה תקיפה, כדי להשיב אל החופים את תחושת הביטחון של המתרחצים. גם הרשויות המקומיות שבתחומי אחריותן חופי ים, מחויבות לסגור את צירי הגישה לחופים, כדי למנוע מראש את העבריינות. הקיץ עומד בפתח וחייהם של מתרחצים רבים בסכנה ממשית. ללא הגברת האכיפה וחיזוק ההרתעה, אין מנוס מאסון ממשמש ובא.

שמואל אבוהב מכהן כמנכ"ל עמותת "אור ירוק"

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...