"קווים" לחרדים: נסיעה ללא תשלום – נזק לחברה
חברת האוטובוסים מנסה להילחם במחאת הנהגים שהכריזו כי יעלו נוסעים ללא גביית תשלום. האמצעי: שיחת טלפון לנוסעים בערים החרדיות המזהירה אותם מ"גזל" של החברה
בערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית קיבלו היום (ב') התושבים הודעה מוקלטת בטלפון ביתם שבה נאמר כי "היום צפויים חלק מהנהגים שלא לגבות תשלום עבור הנסיעות, יובהר בזאת שהנוסע ללא תשלום גורם נזק ישיר לחברה, הציבור מתבקש להשתדל לשלם".
• לכל העדכונים וההתפתחויות: כנסו לעמוד החדשות של nrg
הודעה זו, המנוסחת בשפה המובנת בעיקר לחרדים, כולל הצהרה על כך שהפנייה נועדה "להסיר מכשול", לא נשלחה לערים החילוניות בהם פועלת "קווים", כמו לוד, רמלה, נתניה, ועוד. לטענת הנהלת "קווים", רק כ-15% מנהגי החברה שיתפו פעולה עם השביתה ואפשרו לנסוע באוטובוסים בחינם, בעוד שרוב הנהגים גבו תשלום כרגיל.

בוועד העובדים זעמו על המהלך ואמרו כי "הנהלת קווים נוהגת איפה ואיפה בין ציבור נוסעיה: התושבים החרדים קיבלו שיחת טלפון שבה נתבקשו לשלם כרגיל חרף השביתה, ובמידה והנהג מסרב לקבל תשלום לשלם בנסיעה הבאה. זהו ניצול ציני של ציבור הנוסעים החרדי אשר משתמש, רובו ככולו, בתחבורה הציבורית . אין כל סיבה להעמיד דרישה כזו מנוסע במודיעין עלית בשונה מנוסעינו בנתניה או מודיעין".
בחברה הודו כי ההודעה לא נשלחה לערים חילוניות ואמרו כי היא מבקשת להסב את תשומת לבם של הנוסעים החרדים אל סוגיית 'איסור הגזל ההלכתי', החלה גם במקרה בו הנהג לא דורש תשלום. "החלטנו על המהלך בהתייעצות עם רבני הערים, בכדי למנוע מצב של אי נעימות של תושבים שאינם יודעים כיצד עליהם לנהוג".
נהגי חברת "קווים", פתחו הבוקר בשביתה מסוג שונה: הם מפעילים את הקווים כסדרם, אך לא גובים תשלום מהנוסעים. הנהגים מוחים על תנאי שכרם. לדברי מובילי המחאה, הסיבה להפעלת הקווים היא בכדי שלא לגרום טרחה לנוסעים ושיבוש סדרי החיים. בכך הם גורמים נזק רב לבעלי החברה, אף יותר מהנזק אותו היו גורמים אילו היו נמנעים לחלוטין מעבודה.
'קווים' הנה חברת התחבורה השנייה בגודלה בישראל, ומפעילה, בין היתר, אוטובוסים ברמלה, לוד, עפולה, נתניה, בערים החרדיות ביתר עילית ומודיעין עלית, ועוד. לדברי וועד העובדים של החברה המחאה היא על סירוב ההנהלה להשיב לעבודה ארבעה ממובילי התארגנות העובדים, שפוטרו בעקבות פעילותם להקמת הוועד.
כמו כן הנהגים ציינו כי הם מוחים על השכר הנמוך, שעות עבודה ארוכות, שיבוץ שרירותי למשמרות ופיצול יום העבודה ללא תמורה. בהודעת הוועד כי הנהגים "סובלים מהיעדר ביטחון תעסוקתי ומתנאים סוציאליים נמוכים: הפרשת פנסיה מינימאלית ולא מספקת, והיעדר קרן השתלמות".
"בחרנו להזכיר להנהלה במה כרוכה עבודת הנהג וזאת מבלי לפגוע בציבור הנוסעים החשוב לנו". אומר נידאל גית, נהג במודיעין עלית וממובילי הוועד.
מ'קווים' נמסר בתגובה כי "קווים מצרה על כך שלמרות פגישה שנערכה היום כחלק מהמו"מ בין הצדדים, בוחר ועד עובדי החברה לנקוט בפעולה חריגה ביותר ובלתי אחראית של אי גביית תשלום עבור נסיעות. קווים היא תחבורה ציבורית, המעניקה שירות חיוני לאזרחי ישראל, המסיעה מידי יום כרבע מיליון נוסעים, משלמת שכר שהוא בין הגבוהים בתחבורה הציבורית בישראל, שכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק הכולל גם אחוזים ממכירת כרטיסים, בונוס שנתי, נופש שנתי, ונסיעות ללא תשלום לעובדי החברה ומשפחותיהם.
"דרישות הוועד לשכר הכפול מהשכר הממוצע במשק הינן מופרזות ולא אחראיות, ויחייבו את העלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל. חברת קווים זכתה במספר מכרזים של משרד התחבורה בזכות חדשנות טכנולוגית ושיפור השירות לנוסע, תוך תשלום שכר המקובל בענף המאפשר לה להתחרות במכרזי משרד התחבורה מול שאר חברות התחבורה הציבורית המשלמות שכר דומה. קווים מתכוונת להמשיך להיות תחרותית על מנת לזכות במכרזים נוספים לרווחת כל עובדי החברה וציבור הנוסעים בישראל".