חשיבה עסקית: היתרון היחסי של אמהות עובדות

כשמעסיק פוסל אישה הרה מקבלה לעבודה, הוא מתעלם מכל מה שיש לסוג עובדים זה להציע לעסק ומפסיד בגדול

נעמי זלצינגר | 2/4/2014 14:08 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
החשיבה העסקית הרווחת בקרב מעסיקים במדינת ישראל כאילו הפרופיל האידיאלי למועמד למשרה הנו של צעיר, רווק ונמרץ טעות ביסודה. המעסיק הישראלי מאבד כוח אדם איכותי ומהימן כאשר הוא מסתמך אך ורק על השיקול כמה זמן יכול העובד לשהות במקום העבודה.

בשל כך, נשים רבות, מוכשרות ומקצועיות מתקשות למצוא מקום עבודה ראוי מהחשש של המעסיק כי ברצונה להקים משפחה ובכך להקדיש פחות שעות ותשומת לב למקום עבודתה.

הנתונים מציגים תמונה עגומה: על פי נתוני מנהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה, קיים בשנה האחרונה גידול בהיקף בקשות שהוגשו מצד מעסיקים בבקשה לסיים את העסקתן של נשים בהיריון, בעיקר על רקע כלכלי.

בניתוח נתוני השנה הקודמת עולה כי ניתנו 956 החלטות פיטורים לעומת 760 החלטות ב-2012. מדובר בגידול של 13% במספר בקשות המעסיקים וגידול כולל של 25% במספר הבקשות שטופלו ב-2013. העילה למתן היתר נובעת ב-66% מהמקרים מבקשה על רקע כלכלי.

הנתונים האלה מצביעים על כך שהמעסיק הישראלי טועה, וטועה בגדול. רבים מבתי העסק לא יודעים לבדל את עצמן בשוק תחרותי באמצעות פילוח והגדרה מדויקים של היתרון היחסי שלהם, ובוודאי שאינם יודעים להעריך נכון מועמדים לעבודה בחברתם על סמך יתרונות יחסיים בולטים.

לאימהות עובדות יתרונות יחסיים בולטים. הן מאוד לויאליות למערכת, אכפת להן והן משקיעות במקום העבודה, יש להן הוצאות פרטיות רבות: תשלומים לגנים, משכנתא ועוד. והן יודעות שמקומות עבודה לא ששים להעסיק אותן, לכן חשוב להן לשמר את הקיים.

כמו כן, מקום עבודה מאפשר להן לממש את עצמן מחוץ לתא המשפחתי, להתפתח ולבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. העבודה מעניקה להן שקט נפשי ותעשייתי והן משפרות את ההכנסה הכספית למשפחה. הנשים הללו מעצימות את הביטחון העצמי שלהן וחשות שהן שוות גם כשיש ילדים, גם אם הילד חולה מקום העבודה נשמר.

בניגוד לצעירות או צעירים אין להן שיגעונות של טיולים ארוכי טווח או התנהלות בלתי אחראית כמו לא להגיע לעבודה בזמן ועוד. הן מנהלות שגרה ברוכה מכיוון שהחיים מחייבים אותן לכך. נתונים לא מעטים מצביעים כי אמהות עובדות, על אף שמקדישות פחות שעות ליום עבודה מוציאות תפוקה גבוה יותר לכל שעת עבודה שלהן מכל עובד אחר.

לאחרונה העלתה המדינה קמפיין רחב היקף שמטרתו להבהיר למעסיקים את היתרונות שבהעסקה מגוונת. אני בספק אם הקמפיין לבדו יספיק. בעוד שמטרת הקמפיין מבורכת, ראוי שכל מעסיק, בפעם הבאה שהוא מבקש לקלוט עובד לארגונו יזכור לפעול לאיתור היתרון היחסי של מי שעומד מולו ולא יפסול אותו על פי פרמטריים שאינם תורמים או גורעים מיכולתו להביא תועלת לארגון. היכולת לקלוט עובדים נכונים היא לא פחות חשובה להצלחתו של עסק מכל קמפיין שווקי.

הכותבת הנה מנכ"ל חברת "היתרון היחסי" ומעלה את המופע "יצאת גדול", העוסק בהעצמה אישית.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

פייסבוק