צוקרברג, אל תקלקל לי את ה"וואטסאפ"

רכישת אפליקציית המסרים המיידיים תעניק לפייסבוק גישה לקהלי יעד חדשים. אבל האם הם יצליחו להתאפק והחוויה תישאר ללא פרסומות?

רוני ארזי | 21/2/2014 9:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
על שולחן העבודה שלו, הדביק מנכ"ל וואטסאפ, יאן קום, פתק שעליו כתוב: "ללא פרסומות! ללא משחקים! ללא גימיקים!". כך דואג קום להזכיר לעצמו בכל רגע מהי הסיבה שבגינה מצטרפים מדי יום יותר ממיליון משתמשים חדשים לאפליקציה שלו. זו החוויה הנקייה והפשוטה ששומרת על פרטיות המשתמשים, ושבניגוד לרוב הרשתות החברתיות והאפליקציות המובילות - אינה מפגישה אותם בכל מסך והקלקה עם מסרים שיווקיים ותכנים שמעולם לא בחרו לקבל.

יאן ושותפו בריאן אקטון הצליחו להקים במו ידיהם חברה שונה וחריגה בעולם הסלולר והרשתות החברתיות. הם בורחים מאור הזרקורים ואפילו סירבו לתלות שלט עם הלוגו של וואטסאפ מחוץ למשרדי החברה בקליפורניה. הגישה הצנועה הזו היא סוד קסמה של וואטסאפ. למרבה האירוניה, הסיבה להצלחה של וואטסאפ היא בדיוק הסיבה לחששות של פייסבוק מכישלון.
צילום מסך
מהלך גאוני של פייסבוק צילום מסך

גם מארק צוקרברג מכיר היטב את הביקורת הגוברת כלפי מודל הפרסום של חברתו, שרק הולך ומצמצם את ההנאה שבחוויית השימוש בפייסבוק. מאז קמה, פייסבוק נוגסת עוד ועוד בפרטיותם של משתמשיה, מגדילה את כמות התכנים המקודמים בתשלום - ומנגד, מקטינה את מספר העדכונים שאליהם נחשף כל גולש. במילים פשוטות: מכלי חביב שמאפשר לנו להציץ אל חייהם של החברים הקרובים והרחוקים שלנו, הופכת פייסבוק בהדרגה לכלי הצצה עבור מפרסמים לחיים האישיים שלנו.

בדיוק בשל כך דאג צוקרברג להשמיע צפירת הרגעה בדף הפייסבוק שלו מיד עם הדיווח אמש על הרכישה, והבהיר כי פייסבוק תאפשר לנרכשת החדשה להישאר עצמאית במודל ההכנסות שלה - גבייה של דולר אחד מכל משתמש לאחר שנה של שימוש חינמי, כאלטרנטיבה נעימה למודל ההכנסות של פייסבוק, הנשען, כאמור, על פרסום.

מבחינה אסטרטגית, מדובר במהלך גאוני של פייסבוק. הסכום-16 מיליארד דולר - אמנם חסר פרופורציה (אינסטגרם, למשל, נרכשה בשנה שעברה בעבור מיליארד דולר "בלבד"), אבל אין ספק שהדיווחים על האטה במספר המצטרפים החדשים לרשת החברתית מדאיגים - בצדק - את מנהלי החברה, ומצליחים לדחוף אותם לבצע מהלכים שנועדו להחזיר את השליטה לידיהם ולהגדיל את מספר המשתמשים.

וואטסאפ משרתת נכון להיום כמעט חצי מיליארד בני אדם, 70 אחוזים מהם באופן יומיומי. היא תגדיל לפייסבוק לא רק את מספר הלקוחות, אלא גם את טווח הגילאים של המשתמשים - ילדים, צעירים וגם מבוגרים שאינם מרבים להשתמש במחשב, ודווקא כן משתמשים בוואטסאפ ככלי להעברת מסרים מיידיים.

ראוי לציין בהקשר זה רווח נוסף לרכישה דווקא בישראל - אוכלוסיות שאינן נוהגות להשתמש ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, מטעמים דתיים, מחזיקות באפליקציית וואטסאפ מטעמי חיסכון כלכלי - מה שמאפשר כעת לפייסבוק לחזק אחיזה גם בקהלי יעד אלה. לאור שלל הנתונים הללו, קשה להעריך האם מנהלי פייסבוק יצליחו לעמוד בפיתוי ולהותיר את וואטסאפ נקייה ממנגנוני פילוח ופרסום ממוקדים.

עולם המפרסמים (ואני בתוכו) ישמח מאוד לעוט על משתמשי וואטסאפ כמוצא שלל רב, אך נכון יהיה שלפחות בשלב הראשון, יכבדו אנשי פייסבוק את מפעלם המכובד של יאן קום ובריאן אקטון ויאפשרו לוואטסאפ להמשיך ולשמור על קצב הצמיחה הנפלא, בלי התערבות גסה של כלים פרסומיים מבית היוצר של פייסבוק.
הכותב הוא מומחה לרשתות חברתיות ומנכ"ל חברת "משרוקית ניו מדיה"

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

פייסבוק