ד"ר שושני מתריע: עוד נתגעגע להישגי השנה הזו
מנכ"ל משרד החינוך לשעבר הצר על תוצאות מבחני פיז"ה, ואמר כי ללא קידום המגזר הערבי, "הסיכויים להשתפר חלשים מאד"
"למשל", הסביר ד"ר שושני, "עלינו ב-20 נק' במתמטיקה כשממוצע ה- OECD ירד ב-4 נקודות, אבל עדיין נותרנו במקום 40 (לעומת 41 במבחן הקודם), כי היו מדינות נוספות שנבחנו, והישגיהם היו טובים יותר, ולכן השיפור שלנו לא היה מספיק".

שושני הסביר כי בשונה ממבחני הטימס (TIMS ) הבינלאומיים - שבודקים את הידע כפי שהוא משתקף מתכנית הלימודים - במבחני הפיזה, נבדקת יכולתם של התלמידים להקיש מתחום אחד לתחום אחר, וליישם את הידע והכישורים בתחומים שונים.
-האם גלולה נגד הריון לגברים קרובה מתמיד?
-אישום: שיסף את גרונה של קרובתו בת השבע
-מבנה מהתקופה החשמונאית התגלה בעיר דוד
לדבריו, בכל הנוגע למבחני הטימס, נקטה ישראל במספר צעדים שהובילו לשיפור בהישגים. בין הפעולות שננקטו: התאמת תכניות הלימודים בישראל לתכניות הבינלאומיות, הוספת שעות לימוד, הכנסת מדריכים צמודים במקצועות השונים לתוך בתי הספר, והשתלמויות מורים במקצועות הרלוונטיים.
"בפיזה הצעדים האלה החלו, אך לא הושלמו". אמר שושני. "למשל במקצוע המדעים, לא הספקנו לטפל בבעיית חוסר האחידות בין בתי הספר בהוראת המדעים בכיתה י' בהתאם לתכנית הלימודים הבינלאומית. במקום אחד לומדים כימיה, במקום אחר לומדים ביולוגיה, ובמקום שלישי לא לומדים כלל מדעים בכיתה י'".
מוקד נוסף עליו מצביע שושני ככזה המצריך התייחסות מיוחדת הוא תחום המחשוב: "הציונים שלנו בכל נושא המחשוב במתמטיקה ממוחשבת וקריאה דיגיטאלית- מאד נמוכים, ואני מתריע ואומר שבעוד שנה וחצי כל הבחינה תהיה ממוחשבת, ואם לא יינקטו צעדים מיוחדים לקראת 2015, אנחנו נימצא במצב גרוע מאוד, ועוד נברך על ההישגים הגבוהים לכאורה שהשגנו בשנה הזו".
אורן יהי שלום, מנכ"ל תנועת חינוך ישראלי, התייחס אף הוא לתוצאות: "נס חנוכה לא היה לנו. רק בחנוכה בשנה שעברה צהלו במשרד החינוך וחגגו את נס מבחן הטימס והצהירו כי מדובר במהפך בחינוך.
"פרופ׳ מיכל בלר, ראש ראמ"ה, באותה תקופה אף חיזקה את אמונתנו בעם היהודי וקבעה: 'תמיד שאלנו לאן נעלם הג'יניוס היהודי? הוא חזר אלינו'. בחנוכה השנה מצביעים נתוני מבחני פיז"ה, שאמנם יש שיפור, אך למרות ההשקעה של משרד החינוך בהתכוננות למבחנים בינלאומיים וההשתעבדות לעגל הבחינות, מערכת החינוך הישראלית עדיין מובילה בפערים בחינוך ולא הצליחה לפרוץ לרשימת המדינות המובילות בעולם, כפי שנטען רק אשתקד".
הוא הוסיף כי "בחינוך אין ניסים, כדי שתלמידי ישראל יזכו לחינוך איכותי, מעניין, שיעודד אותם לחקור ולהצטיין יש חובה להתעורר ולהוביל לשינוי אמיתי במערכת החינוך ולא להסתפק בניסיונות מלאכותיים.
ורד ליבנה מנכ"לית תנועת "הכל חינוך" אמרה כי "הפערים בהישגים הלימודיים בין תלמידים חזקים ומוחלשים והמתאם הגבוה בין החתך הלאומי והמעמד הכלכלי לבין ההישגים הלימודיים, הם תעודת עניות ומסוכנים למדינת ישראל לא פחות מההסכם עם אירן. אם מדינת ישראל רוצה להצליח כלכלית בעולם הגלובלי עליה למצות את כל פוטנציאל ההון האנושי הקיים בה ולא לאפשר רק לחזקים להתחזק".
מנגד, אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך אמר כי "בשנים שמאז 2007 ועד היום מצטברות ראיות למגמת שיפור בהישגים של תלמידי ישראל. נכון, הפערים עדיין גדולים, התוצאות לא מספקות והדרך עוד ארוכה, אבל העגלה מתחילה לנוע".