המנויים נפגעים, אבל "הוט" נלחמת בעובדים

תלונות במשטרה, טענות על איומים, הפגנות זעם ופיטורים ב-SMS. המאבק בין עובדי HOT להנהלה מסלים. כך זה נראה מבפנים

מוספשבת
יובל גורן | 30/8/2013 18:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרגע בבוקר יום שני השבוע, שבו התאספו עשרות מעובדי הוט מול מתחם החברה בנשר במטרה לערוך במקום הפגנה נוספת במחאה על הליך ההעברה המסיבי שלהם ושל חבריהם לתעסוקה באמצעות חברות קבלן, היה אחד הרגעים הקשים שחוו עובדי הוט במהלך החודשים האחרונים; חודשים שבמהלכם הם נאבקים להקים ועד עובדים בחברת התקשורת ובמקביל למנוע העברת מאות מהם להעסקה קבלנית.

נאבקים עד הסוף. הפגנת עובדי הוט
נאבקים עד הסוף. הפגנת עובדי הוט צילום: פלאש 90
רבים מהם, לרבות אלה שהתייצבו להפגנה, כבר פוטרו לפני שבוע מעבודתם לאחר שעמדו בלחצים האדירים שהופעלו עליהם וסירבו לעבור לחברות הקבלן ולעתיד תעסוקתי בלתי ידוע. אחרים שהתאמצו והגיעו למקום העריכו כי הם הבאים בתור.

למרות הנכונות להמשיך להיאבק, אי אפשר היה לפספס את תחושת המותשות, הפרצופים העגומים, המבטים הנעוצים ברצפה. שלושה חודשים של מאבק בהנהלה קשוחה עשו את שלהם. רק הגיטרה שהביא בנו של אחד מפעילי "כוח לעובדים", שמסייע לטכנאים במאבק, הצליחה לעשות קצת שמח בעצב הגדול הזה.

הסיטואציה הזו, של עובדים שמרביתם כבר פוטרו מעבודתם ועדיין מתאמצים להגיע מבאר שבע, מירושלים, מתל אביב ומאשקלון עד לנשר כדי להפגין למען זכותם להמשיך להתפרנס ולעבוד בכבוד עבור החברה שלמעשה בועטת אותם החוצה, הייתה סוריאליסטית בכל קנה מידה. רפי קמחי, רכז "כוח לעובדים" בצפון, ניסה להכניס קצת רוח במפרשי העובדים.

"הם הפסידו והם יודעים שהם הפסידו", הוא יורה למגאפון ומתייחס להנהלת הוט שלא ממש רואה במה שקורה כרגע הפסד, בוודאי לא כזה שיגרום לה לעצור את הפרטת עובדי החברה. "האויב הכי גדול שלנו כרגע זה אנחנו. אלו רגעים קשים, אנשים עם אנרגיות נמוכות, מחר שנת הלימודים מתחילה, יש פה הורים לילדים, יש לאנשים חשבונות, משכנתאות, שכר דירה לשלם, הכל נכון. אבל אלו בדיוק הרגעים הקריטיים. אתם חייבים להחזיק מעמד".

דודי עזרן, מראשי התארגנות העובדים בהוט, חזר לילה קודם לביתו לשינה שגרתית חטופה של שלוש שעות אחרי עוד הפגנה. כעת הוא שומע את קמחי, מזדקף וממשיך את הלך הרוח. "יאללה, בואו נחסום קצת את הכניסה, יש שביתה היום!".
קבלני הריסות

מאבק עובדי הוט נגד כוונת ההנהלה להעבירם לחברות הקבלן תפס תאוצה בחודשים האחרונים עם ההתארגנות של טכנאי החברה, שכאמור לא הסכימו להפוך לעובדי קבלן על כל המשתמע מכך. בעזרת ארגון "כוח לעובדים", האח הצעיר והנמרץ של הסתדרות העובדים הגדולה, הם פתחו בקרב מאסף על ביטחונם התעסוקתי וזכויותיהם כעובדים בחברה מצליחה עם היקף הכנסות בסכומי עתק.

מנכ''ל HOT, הרצל עוזר
מנכ''ל HOT, הרצל עוזר אלי דסה
בוועד הפעולה הזמני של העובדים, שההנהלה מסרבת להכיר בו כנציגות העובדים, טוענים כי העברת העובדים לחברות הקבלן - בהם כאלו שמועסקים בהוט שנים ארוכות, מקצוענים בתחומם, עובדים שסיסמאות החברה הוטמעו בראשם וגם בלבם - היא חלק ממדיניות ההתנגדות הנחרצת של ההנהלה לאפשר הקמת ועד שההנהלה תיאלץ לבוא איתו בדברים.

ההתארגנות ב"כוח לעובדים" היא הניסיון השלישי של עובדי הוט להקים ועד לאחר שני כישלונות בשנים האחרונות: הראשון בהסתדרות הלאומית והשני באמצעות הסתדרות העובדים החדשה. "אפילו עופר עיני הגדול לא הצליח כאן,? מספר אחד העובדים השבוע. "אבל האמת שאז בכלל לא דיברו על העברה לקבלן, וכנראה שאז לא הייתה התחושה הקשה של איום ממשי על הפרנסה, אנשים היו שאננים".

בהנהלת הוט חזרו והדגישו בכל התקופה האחרונה כי לתהליכים שמתרחשים בחברה אין קשר לניסיונות להקים ועד עובדים, וכי מדובר אך ורק בהחלטות ניהוליות ברמה העסקית והתפעולית. "יש שיקולים מסוימים של חברה ותפיסה ניהולית מסוימת שלפיה החברה פועלת", אמרו השבוע בהוט.

"העברת הטכנאים לחברות חיצוניות (בכל שיחה עם גורם בהנהלת הוט נזהרים מאוד לא לעשות שימוש בצירוף הגנאי 'חברות קבלן', י"ג) החלה למעשה בתחילת השנה ומסתיימת בימים אלו. זה מהלך לגיטימי שעליו החליטה החברה".

יתרה מכך, בהוט מציינים כי במשבר הגדול של חברות התקשורת והסלולר החברה לא נקטה פיטורי עובדים נרחבים, והמהלך המתקיים בימים אלו נועד בין היתר לספק לעובדים שהחברה לא מעוניינת להעסיק אותם יותר אפשרויות העסקה חלופיות. אבל את העובדים של החברה, כאמור, זה לא ממש שכנע, בוודאי כשכל המהלכים העצומים האלה נוגעים בעיקר להם, בלי שמישהו מתעניין אם יש להם מה להגיד עליהם.

נשות הטכנאים

ככל שהמאבק הלך והתעצם העובדים השתתפו ביותר ויותר הפגנות, עיצומים ואספות עובדים לתוך הלילה. מקומות המפגש נעו בין בתי קפה ובין בתיהם של העובדים עצמם, שישבו כמעט מדי ערב במרפסת ביתו של אחד הטכנאים וניסו להעריך כיצד יתחיל ויסתיים היום הבא. מחויבותם של הטכנאים, ברובם הגדול אנשי משפחה, להתייצב לצעדי המחאה בתקופה האחרונה הובילה להיעדרויות תכופות מהבית ולדאגה בקרב בנות הזוג, שהתארגנו בעצמן.

הפגנת עובדי הוט ביקום
הפגנת עובדי הוט ביקום צילום: כוח לעובדים
"פורום נשות הטכנאים", קוראים לזה בוועד, "כמו נשות הטייסים", אומר אחד מהם. בנות הזוג מתעדכנות בכל רגע על המאבק, מתקשרות לראשי הוועד ולאנשי "כוח לעובדים", מביעות את החששות הכבדים מאובדן הפרנסה ומנסות להכניס את נקודת מבטן לסיטואציה המורכבת.

קמחי מקבל כמה שיחות טלפון כאלה ביום. "חשוב לנו שהן יהיו חלק מהתמונה כי אנחנו יודעים שכשיש בת זוג או בן זוג תומך בבית, זה נראה אחרת לגמרי", הוא אומר. "הן לגמרי בעסק. הן מתקשרות, שואלות, רוצות להתייעץ, רוצות להבין מה קורה כאן ולמה הבעלים שלהן כל ערב יוצאים להפגנות ולא נמצאים עם הילדים. זה מצב לא פשוט".

מה שבעיקר עורר את זעמם של העובדים הוא הקלות שבה הפרה ההנהלה, לטענתם, הבטחות מפורשות שניתנו בעבר על כך שאף עובד הוט לא צפוי להפוך לעובד קבלן. זעמם של העובדים אף גבר לנוכח הפרסומים על רווחי החברה התקופתיים, שמהם עלה כי ברבעון השני של 2013 היו להוט הכנסות בהיקף של 1.057 מיליארד שקל (עלייה של שני אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד) והרווח הנקי של החברה הסתכם ב-37 מיליון שקל, לעומת חמישה מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

"כשהתחלנו להתארגן, באו וביקשו שנסיר את החתימות בהבטחה שזה לא יקרה. אמרו: 'לא תיפגע שערה משערות ראשו של עובד בהוט'. אז אמרו. כבר לפני כמה חודשים אמרו לנו: 'זה רק פיילוט', 'זה רק במרכז', ואז אתה מגלה שלא פיילוט ולא שום דבר, זה מהלך מתוכנן בקפידה", מסביר טכנאי המועסק בהוט כשלוש שנים.

מאז התארגנות הטכנאים ב"כוח לעובדים" לפני כשלושה חודשים, נמשך המאבק בין העובדים להנהלה, כשבדומה למאבקי עובדים אחרים לא תמיד ברור מי לוקח על עצמו את תפקיד המבוגר האחראי. אם בתחילה ניסו בהנהלת הוט לצמצם נזקים ושידרו "עסקים כרגיל", בשבועות האחרונים גם קהל הלקוחות העצום של החברה חש היטב את השלכות השביתות והעיצומים, כשפניות לתיקוני תקלות נענות לא פעם לאחר ימים ארוכים ובמקרים מסוימים גם שבועות.

גם בקשות להצטרפות כלקוח חדש לא מתקבלות בקריאות שמחה במוקד, והגעת הטכנאי נקבעת בימים אלו רק ל"אחרי החגים".

היעדר טכנאים כתוצאה מהשביתות הממושכות לא מאפשר לחברה לתת מענה לכל צורכי השטח. לפני כמה ימים שלח אחראי משמרת למתאמי שליחת הטכנאים ללקוחות מייל לקוני. "ייתכן שתיתקלו במקרים שבהם טכנאי לא הגיע ללקוח מתואם. להלן הנחיית עבודה לנציג בעקבות אי-הגעת טכנאי: מסור ללקוח - 'חלה תקלה נקודתית ולכן טכנאי לא הגיע. אני מתנצל ואשמח לתאם לך טכנאי למועד חדש'". 

כך, יותר ויותר לקוחות שהתקשרו לאחרונה להתלונן על תקלות פשוטות כמו מודם שלא עובד או אינטרנט שנתקע קיבלו תשובות על "תקלה נקודתית" או "תקלה אזורית", אבל בוועד הטכנאים מתעקשים - אין שום תקלות כאלו, זה רק ניסיון לכסות על כך שהחברה נתקלת במחסור חמור של טכנאים כתוצאה מסכסוך העבודה, ולמעשה אין את מי לשלוח ללקוחות.

לכל אחד יש מחליף?

מעדויות שהגיעו לידי הטכנאים, לנוכח סירובם של מאות מהם לעבור לחברות הקבלן התחילה הוט לגייס מחדש טכנאים שפוטרו בעבר, חלקם בגין בעיות משמעת ומקצועיות לקויה. "אתה רוצה לפטר? רוצה לעשות שינויים בחברה? אוקיי, אנחנו מוכנים לשבת ולדבר, אבל יש דרך. איפה הכבוד לעובד, הכבוד לאדם הפשוט?", תוהה עזרן.

מחאת חברי ועד טכנאי הוט טלקום 20.11.2011
מחאת חברי ועד טכנאי הוט טלקום 20.11.2011 ראובן קסטרו
"אנשים עבדו בחברה הזו ונתנו את הנשמה. רצנו מקריאה לקריאה, מלקוח ללקוח, ואז אתה כהנהלה בא ואומר לנו: 'או שתעבור להיות עובד קבלן או שתפוטר', מזמנים אותך באמצעות הודעת טקסט לשימוע בתוך יומיים, מכתב פיטורים נשלח אליך עם שליח, מאבטחים באים אליך הביתה ולוקחים את הרכב, מאיימים על עובדים בפיטורים אם לא ייכנעו לתכתיבים בתוך כמה שעות. למה צריך להתייחס ככה לעובד שלך? אם הייתי רוצה לעבוד בתנאים כאלה עם יחס כזה, הייתי עובר למצרים. לשם זה מתאים, לא לכאן".

מאז תחילת המאבק לפני שלושה חודשים, עזרן, מפקח התקנות בהוט ותושב אשקלון, כמעט לא בבית, "רואה את הילדים רק בתמונות", כדבריו. עזרן וחברים נוספים בהתארגנות העובדים מספרים על שיחות טלפון מוזרות שהחלו לקבל מאז פתחו במאבק העובדים, חלקן מאנשים שהציגו עצמם כשוטרים וניסו להוציא מידע אישי עליהם ועל בני משפחותיהם.

בבירור מאוחר יותר במשטרה התברר שבין מבצעי השיחות ובין המשטרה אין שום קשר. שיחות אחרות, לדבריהם, כללו תכנים קשים יותר. "אני לא יודע אם מדובר בחוקרים פרטיים, אני לא יודע אם זה מישהו שההנהלה שלחה או יוזמה פרטית של מישהו, הכל יכול להיות, אבל אני יודע שהדברים האלה התחילו רק אחרי שהתארגנו ב"כוח לעובדים"", מוסיף עזרן.

"ולא רק שיחות טלפון. פתאום אתה רואה רכב מסוים שמגיע לכל מקום שאתה נמצא בו במשך כמה ימים ומתצפת עליך. בוא נגיד שזה לא משהו שבא מהכיוון של הוועד".

בהנהלת הוט הכחישו בתוקף כל קשר לשיחות הטלפון האלו וטענו כי מדובר בתיאור פרי דמיונם של העובדים (ראו תגובה).

בדרך לבית המשפט

חזרה להפגנה בנשר, יום שני. בין אם מדובר בצעדי התייעלות ובהחלטות עסקיות לגיטימיות, כפי שטוענת ההנהלה, ובין אם מדובר בעוד מהלך כוחני של מעסיק שמעדיף להסתכל על עובדיו באמצעות טבלאות אקסל ולא בעיניים, המצב שבו עובדים שכבר פוטרו מעבודתם ממשיכים להיאבק על זכויותיהם ולהתייצב בכל הפגנה במקום לרוץ ולחפש עבודה חדשה - מעורר השתאות, שלא לומר תמיהה.

מפגינים מול סניף של הוט בדיזינגוף סנטר
מפגינים מול סניף של הוט בדיזינגוף סנטר צילום: אלי דסה
"אני מרגיש שאם לא אנקוט את הצעדים האלה, זה ישפיע על כל העובדים האחרים בחברות אחרות שיהיו במצב הזה. בגלל זה למרות שפוטרתי אני ממשיך לבוא ולהיאבק כי לא אכפת לי על עצמי, העיקר שלעובדים יהיה ועד, שמישהו ידאג להם", מסביר שרון, אחד הטכנאים שפוטר בסוף השבוע שעבר.

"זה לא רק מאבק על שכר ותנאים, זה מאבק נגד מדיניות כוחנית שבאה לשבור את העובדים. זה תהליך שיטתי שאתה רואה בכל מקום בישראל היום".

לצדו עומד שיקי פרץ, שהגיע להפגנה אחרי נסיעה של שעתיים מאשדוד. פרץ, מפקח התקנות בהוט ועובד בחברה זה 20 שנה, לא פוטר, אבל לדבריו הגיע להפגין כי הוא לא יכול שלא לראות את התמונה הכוללת. "היום זה הם, מחר זה אנחנו. אותנו עוד לא העבירו, אבל ברור לנו שגם אנחנו נהיה חלק מהתהליך".

גם פרץ מכיר את הלחצים שמופעלים על העובדים לעבור לחברות הקבלן, וניכר עליו כי הוא בעיקר מאוכזב מהיחס של ההנהלה לעובדיה. "כל אחד מהטכנאים פה עבר הכשרה מקיפה, האנשים בעלי יכולות מקצועיות גבוהות, נתנו לא מעט לחברה... אני פשוט לא מבין איך הם (ההנהלה) מוכנים לזרוק אותם ולוותר עליהם. למה, רק מפני שהם רוצים להקים ועד? לדאוג לזכויות שלהם?".

"לצערי, מה שראינו בחודשים האחרונים זה שההנהלה פשוט לא מוכנה לדבר, לא מוכנה לשמוע את העובדים שלה. דווקא פה בהוט אין תקשורת, אין דו-שיח. יש פה מונולוגים חד-צדדיים, וזה בטח לא יוביל לשום דבר טוב".

כמה שעות לאחר מכן כבר נודע לוועד כי ההנהלה הגישה תלונות במשטרה נגד 40 מהטכנאים שטרם החזירו את רכב החברה - אותם טכנאים שההנהלה לוחצת עליהם לעבור לחברות הקבלן ולהמשיך לעבוד עבורה תחת מעסיק אחר - בגין "שימוש ברכב ללא רשות בעלים". אין ספק שמדובר בדרך מעניינת להגביר מוטיבציה בקרב העובדים למען מטרות החברה.

הזירה הבאה במאבק הזה תהיה בבית הדין לעבודה, שיצטרך לקבוע סופית ולנוכח השינויים האחרונים במצבת כוח האדם אם מספר העובדים שהתאגד ב"כוח לעובדים" מספיק כדי להכריז על יציגות הוועד. עד אז המלחמה בין ההנהלה לעובדים, גם אלו מביניהם שכבר עושים זאת רק כדי להגן על כבוד האדם העובד, תימשך.

"התפיסה הניהולית שהוט מובילה היא התנערות מכל ציבור העובדים שלה רק כדי להעסיק אותם מחדש בתנאים מופחתים. זה הרעיון מאחורי המהלך", אומרים ב"כוח לעובדים". "אלפי עובדים יחוו הרעת תנאי העסקה, והמהלך יפגע גם בציבור הלקוחות כי עבודת חברות הקבלן אינה כזו טובה כפי שהחברה טוענת. עובדי הוט המקוריים הם המומחים, ובכל מקום שחברות קבלן החליפו אותם יש ירידה באיכות השירות. לצערנו, השיקול מלכתחילה היה גרידא כלכלי, צר וציני".

תגובת הוט

"חברת הוט, כמו חברות רבות במשק, עובדת עם חברות מתמחות בתחומים שונים. החברות המספקות את השירות הטכני ללקוחותינו הנן שותפות עסקיות שלנו זה שנים רבות. מאז ומעולם כל ההתקנות בחברה בוצעו דרך החברות המתמחות וכן חלק מקריאות השירות.

הבעלים פטריק דרהי
הבעלים פטריק דרהי אריק סולטן
אולם החברה החליטה כי עדיף לייצר מעגל טיפול בלקוח מקצה לקצה על ידי החברות המתמחות, ברשת, בהתקנות ובקריאות שירות, ואנו צופים כי מהלך זה יוביל לשיפור השירות ללקוח. מתכונת פעילות זו מקובלת במקומות רבים בעולם.

"היות שמדובר על תהליך לגיטימי ביותר, גם בית הדין לעבודה, שאליו פנה ארגון 'כוח לעובדים', דחה את בקשת הארגון לעצור את תהליך סגירת המערך הטכני ואפשר את השלמת העברתו לחברות המתמחות. לכל הטכנאים הוצע לעבור לחברות המתמחות, באותם תנאי שכר, כך שאיש לא אמור לאבד את פרנסתו.

"חלק מהטכנאים אכן עבר, וחלק מהטכנאים שלא היו מעוניינים בהסדר של פרישה מרצון או במעבר לחברות המתמחות קיבל מכתב הזמנה לשימוע. לטכנאים אשר לא הגיעו לשימוע ובחרו לוותר על זכות זו, התבצע ההליך בהיעדרם ונמסר להם מכתב סיום העסקה. עם סיום ההעסקה ניתנה להם ארכה בת כיומיים להחזרת הרכב וציוד החברה לרשותה.

"בהתאם נשלחו כמה מסרונים השבים ומבקשים זאת. לצערנו, חלקם בחרו (כנראה על פי עצת אחיתופל של ארגון העובדים) לא להחזיר את רכב החברה, ולכן נאלצנו להעביר תלונה למשטרה בגין החזקת רכב חברה שלא כדין, וזאת לא לפני שנמסרו להם כמה התראות. באשר לטענות לשיחות אנונימיות עם בני משפחה, לא היה ולא נברא ומוטב שלא היה נאמר".

shabat@maariv.co.il

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...