אוצר המילים של "דור האייפד" הולך ומידלדל
מחקר חדש חושף: טלפונים חכמים ומחשבי לוח מצמצמים היכולת ללמוד מילים חדשות ע"י שמיעה, שאליה מותאם המוח האנושי באופן מסורתי

"לבני הנוער כיום יש פחות זמן כדי לדבר ולהאזין איש לרעהו", אומרים החוקים. "הלימוד דרך מחשבים וטלפונים ניידים הוא ויזואלי בעיקרו, ולא שמיעתי. רשת העצבים במוח בנויה ללמוד קולות מתהליכי שמיעה, ולא בדרך ויזואלית. לכן בני הדור הנוכחי מתאפיינים באוצר מילים קטן בממוצע ביחס לדורות קודמים".
לדברי החוקרים, אוצר המילים הממוצע של אדם בוגר מורכב מכ-30 אלף מילים. היכולת לרכוש כמות כזו של מילים ייחודית למין האנושי. בני המין הקרוב ביותר לאדם, השימפנזים, מסוגלים ללמוד כמאה מילים לכל היותר, וגם זה רק באמצעות אימון ממושך עם מטפלים.
במסגרת המחקר גויסו 27 מתנדבים שמוחותיהם עברו סריקות והדמיות אלקטרוניות בכל פעם שהם למדו מילים חדשות משמיעה. כך זוהו האזורים במוח שפעילים בתהליך - החל משלב השמיעה, דרך העברת המידע והאחסון בזיכרון.
"כאשר אנחנו לומדים מילים חדשות, השלב ההתחלתי מתבסס על השמיעה", הסביר ד"ר קטאני. "בהמשך אנחנו מנסים לחזור על מה ששמענו עד שהמילים נקלטות. כך נעשה הדבר מגיל שנה ואילך, במשך כל החיים. זה התהליך המכריע בלימוד שפה".
לדבריו , כדי למנוע את הצטמצמות אוצר המילים "חובה עלינו לשמר את מסורת הלמידה והעברת הידע בדרך המילולית, באמצעות דיבור ושמיעה".
לממצאי המחקר בדבר המנגנון העצבי במוח עשויות להיות השלכות נוספות. הם יכולים לסייע באיתור הסיבות להפרעות דיבור, דיסלקציה, וייתכן שגם יפענחו את תעלומות האוטיזם והסכיזופרניה, ציינו החוקרים.
