יצירות אמנות לא יימכרו בארץ – בגלל מע"מ

ציוריהם של מודיליאני, פיקאסו, ושאגאל יישארו מעבר לים בשל המס הגבוה שדורשת המדינה על מכירתם, בניגוד לארה"ב ולאירופה

יוסי אלי | 18/6/2013 8:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ביטול ברגע האחרון: יצירותיו של הצייר הנודע אמדאו מודיליאני, ציוריו המרהיבים של מארק שאגאל ושלוש מיצירותיו של הצייר הספרדי פבלו פיקאסו, שהיו אמורות להגיע בשבוע הבא לישראל למכירה פומבית, יישארו בחו"ל. הסיבה: דרישתה של ישראל לשלם 18 אחוזי מע"מ תמורת כניסתן של היצירות לישראל, בניגוד לנהוג בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי.
 
מחיר התחלתי: 100-80 אלף דולר. מריני מרונו
מחיר התחלתי: 100-80 אלף דולר. מריני מרונו צילום: באדיבות 'מצארט'
 
בשבוע הבא תתקיים בישראל לראשונה מכירה פומבית של יצירות מופת בסדר גודל ענק מטעם בית המכירות הבינלאומי 'מצארט'. היצירות שיגיעו לישראל יוצגו במתחם 'התחנה' בתל-אביב ב-23.6 ובבית המכירות במלון 'המלך דוד' בירושלים ב-2.7, אך דווקא היצירות היקרות יותר מהאוסף של בית המכירות יישארו בניו-יורק.
  
אנשי האמנות בישראל קיוו לקבל מחיר שיא במכירה הפומבית שתיערך בארץ תמורתיצירתו של הצייר מודיליאני Bjarne Portrait de annie משנת 1919, המוערכת בסכום של יותר מ-8 מיליון דולר, כאשר עד היום היצירה הכי יקרה בישראל נמכרה בלא יותר מ-2 מיליון דולר. עם זאת, לצערם של חובבי אמנות בישראל, היצירה תימכר בארצות הברית. כמו יצירה זו, הנמצאת בבעלותו של איל ההון האמריקאי משולם ריקליס (90), כך גם עשרות יצירות אחרות לא מוצאות את דרכן לישראל. לטענת אנשי האמנות, הסיבה לכך היא כלכלית. אף שלא מוטל מכס על היצירות, ישנה חובה לשלם 18 אחוז מע"מ על כל יצירה הנכנסת לארץ בידי בית המכירות.

בבריטניה ובצרפת, לצורך השוואה, יש "פטור מותנה" שפירושו פטור ממס למשך תקופה מסוימת; כלומר, אם היצירה תצא מגבולות המדינה בתוך זמן מסוים, אין עליה מסים; ואם יש - הם בשיעור של 5 אחוזים בלבד. עם זאת, בארץ יש "פטור מותנה" רק על חפצים החייבים מכס.
  
לכן נוצר מצב שבו רבות מהיצירות הגדולות לא יזכו להגיע לישראל. אם היצירה של מודיליאני הייתה מגיעה לנמל התעופה בן-גוריון, על בית המכירות היה לשלם עליה עד שתצא שוב מהארץ 5,284,800 שקל רק כמע"מ.

המחיר ההתחלתי: 35-45 אלף דולר. היצירה של פאבלו פיקאסו שעמדה למכירה
המחיר ההתחלתי: 35-45 אלף דולר. היצירה של פאבלו פיקאסו שעמדה למכירה צילום: ללא קרדיט
מבחינתם של בתי המכירות, הבעיה היא לא רק בגיוס סכום גדול למע"מ; מאות גלריסטים, סוחרים, אספנים ונציגי בנקים וקרנות היו מגיעים ארצה כדי לראות את המקור, ובו בזמן נהנים מהאירוח הישראלי. "תשלום מסים תמיד פוגע בעסקים", מעריך יורם ברייר, מנכ"ל 'גמולב', חברת שמאות והערכת שווי יצירות אמנות. "איפה שיש מסים, הכי פחות כדאי לעשות עסק. נוצר מצב שלבית המכירות לא כדאי למכור בארץ, ועדיף למכור במקום מסביר פנים, כמו למשל בבריטניה, שבה הפרוצדורה הרבה יותר פשוטה ולא מעמידים קשיים".
  
לדברי המייסד של גלריית בית המכירות 'מצארט', האמן לוסיאן קריאף, "האמנות היא השקעה אפילו לבנקים הרואים קשר אמיץ בין הון למכחול בזכות פוטנציאל התשואה, מלבד ההנאה האסתטית. לאדם הפרטי המטפח אוסף אמנות, מדובר באפיק השקעה המוכיח את עצמו ובמקביל מספק הנאה מיצירה מופת ובעלת ערך התלויה בבית".
  
כתוצאה מכך, במחזור המכירות הנוכחי של 'מצארט' לא יגיעו לארץ 91 מהיצירות המקוריות, והן יוצגו בניו-יורק. אנשי בית המכירות יעדיפו לשלם את הפדיון לרשויות המס בארה"ב במקום למשרד האוצר הישראלי. מלבד מודיליאני, נותרו בארצות הברית יצירות נוספות, ביניהן יצירתו של מארק שאגאל, Roi David sur le Cheval Rouge משנת 1976, יצירתו של הפסל מרינו מריני Giocolieri e Cavallo משנת 1956, יצירתו של קארל אפל מ-Wingy People ,1967, יצירתו של אלכסנדר קלדר מ-1966 Red Core, ועוד.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...