משרד החינוך בגד בנו

הקושי הלא מידתי בבחינת הבגרות במתמטיקה לתלמידי 5 יחידות מעביר מסר בעייתי: אין טעם להשקיע כי דווקא המשרד שאחראי על טיפוח מצוינות שם רגל לתלמידיו

מרום לפיד | 30/5/2013 14:54 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תגיות: משרד החינוך
אני תלמידת כיתה י"א בתיכון בתל אביב, ונמנית עם התלמידים שנבחנו בשבוע שעבר בשאלון 806 במתמטיקה. לפי בדיקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אנו, תלמידים הניגשים לבחינה במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד, מהווים כ-10 אחוז מכלל התלמידים בשכבת הגיל שלנו.

מקצוע המתמטיקה ושאר המקצועות הריאליים לא נתפסים בעיניי כמקצועות החשובים ביותר שנלמדים בתיכון. עדות לכך היא העובדה שמקצועות הבחירה שלי הם ביולוגיה וצרפתית. ובכל זאת, כמעט שלא ניתן להתעלם מחשיבותם של מקצועות הללו כפי שהיא נתפסת בעיני ועדות הקבלה של מוסדות ההשכלה הגבוהה. וכאן מתחלה הבעיה: אם הקו של משרד החינוך הוא לחבר בחינות דומות לבחינה שפתרתי לפני שבוע, אחוז הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה הולך לצנוח בקצב שיא.

במשך השנה האחרונה בכלל והחודשים האחרונים בפרט, השקעתי זמן רב ומאמצים בלתי מבוטלים כדי להצליח במקצוע. לקראת בחינות המתכונת והבגרות פתרתי אין ספור תרגילים מארבעה ספרים שונים ומבגרויות שניתנו בשנים קודמות כדי להבטיח את הצלחתי בהן. הגעתי לבחינת הבגרות מוכנה ובטוחה בידיעותיי במטרה להוציא ציון גבוה. מובן שחשתי תסכול כאשר יצאתי מחדר הבחינה והבנתי שאין סיכוי שאגיע לציון המגן שאיתו ניגשתי.
חוסר תיאום בין משרד החינוך למורים

בכל בחינה שפתרתי בשלב ההכנה ניתן היה למצוא סעיף או שניים שכדי לפתור אותם נדרש לחשוב מחוץ לקופסה, והדבר לחלוטין מתקבל על הדעת כיוון שמדובר ברמת הלימוד הגבוהה ביותר.

הבעיה בבגרות האחרונה הייתה שסעיפים אלה היו רבים מן הרגיל, מנוסחים בצורה מחרידה ומבלבלת וכדי לפתור את חלקם נדרש לחשוב מחוץ לכמה קופסאות. לא זאת בלבד, אלא שבמהלך השנה הושמו דגשים על נושאים רבים שכמעט לא היה להם ביטוי בבגרות ואותם החליפו אותם סעיפים בעייתיים.

אי אפשר להתעלם מההרגשה שמשרד החינוך בגד בתלמידיו, ואני בטוחה שאיני התלמידה היחידה שמרגישה כך. הרי למדנו לקראת הבחינה החד פעמית הזו במשך שנה שלמה באופן אינטנסיבי ובמהלכה הצלחנו להגיע להישגים ראויים להערכה, אז כיצד ייתכן שרבים מאיתנו הולכים להיכשל בבחינה הספציפית הזו כישלון חרוץ?

גם מורים ומחברים של ספריי לימוד גינו את הבחינה הזאת בחריפות, ובצדק. לדעתי האירוע הזה מצביע על חוסר תיאום משווע בין משרד החינוך לבין הגורמים המלמדים - המורים ומחבריי הספרים, שכן הופיעו תרגילים בבחינה שהקשר והדמיון ביניהם לבין תרגילים המופיעים בספרים הוא מקרי בהחלט.

מסר לא חינוכי

המסר שקיבלתי ממשרד החינוך דרך הבחינה הזו הוא שרק תלמידים בעלי תפיסה מתמטית ברמה גבוהה בצורה יוצאת דופן אמורים לשבת בכיתות 5 יחידות לימוד, ותלמידים חדורי מוטיבציה ללא יכולות מתמטיות גבוהות כל כך, אמורים ללמוד ברמות נמוכות יותר.

המסר הזה אינו חינוכי בעליל, שכן הוא מדכא את השאיפה למצוינות, מעודד בינוניות, פוגע בביטחון העצמי של התלמידים ומוריד משמעותית את המוטיבציה שלהם ללמוד, לחשוב ולהרחיב אופקים.

אני מצטרפת לקריאות שנשמעו במהלך השבוע האחרון כלפי האחראים לנושא במשרד החינוך לדאוג שמבחן מועד ב', הצפוי להתקיים בעוד כחודש וחצי, יהיה דומה יותר לבחינות משנים עברו, כדי לאפשר לכולנו לקבל ציון שישקף את מאמצינו ואת ידיעותינו. כמו כן, הייתי ממליצה לגורמים שיש להם יד או רגל בעוול שנגרם לתלמידים לערוך בדק בית יסודי כדי להבין מה בדיוק השתבש ולדאוג שבחינה דומה לזאת לא תיכתב שנית.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

פייסבוק