חיילים בסכנת דרכים בדרך לבסיס

מול הכניסות לשורה של בסיסים ברחבי הארץ אין מעברי חציה ורמזורים. התוצאה: החיילים נאלצים לחצות כבישים וצמתים, חלקם סואנים תוך הסתכנות בתאונה. צה"ל: "השטחים הציבוריים הסמוכים לבסיסים אינם בתחום אחריותנו"

יוחאי עופר | 27/5/2013 8:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חיילים רבים מתלוננים שהם נאלצים לחצות מדי יום כבישים וצמתים סואנים כדי להיכנס או לצאת מבסיסים של צה"ל, כיוון שבאותם מקומות לא מסומנים מעברי חציה או שאין רמזורים. כך עולה מבדיקת מעריב. בחלק מהמקרים צריכים החיילים לתמרן בין מכוניות חולפות, תוך שהם מסכנים את חייהם וחיי הנהגים.
 
חייל חוצה את הצומת מול הכניסה לבסיס משואה בנגב
חייל חוצה את הצומת מול הכניסה לבסיס משואה בנגב צילום: יוחאי עופר
 
כך לדוגמה בכביש המוביל למחנה "משואה", בין ירוחם לדימונה בנגב. "אומרים לנו לא לחצות באמצע הכביש כדי שהנהגים יראו אותנו טוב יותר, אבל מה זה משנה אם אין כאן לא מעבר חציה ולא רמזור?" אמר חייל שחיכה עד שמשאית כבדה במהירות גבוהה תעבור כדי לחצות במהירות את הכביש מתחנת האוטובוס לעבר הבסיס. "יש בכניסה לבסיס איזה חניון, אבל האוטובוס עוד לא נכנס לשם. בעיקרון אסור לחצות שלא בצומת הראשי, שם רואים אותנו כאילו יותר טוב, אבל זה אותו דבר בדיוק כי מעבר חציה אין גם שם ממילא".

באותה גזרה, כמה קילומטרים ספורים משם לכיוון מצפה רמון, מוצב מחנה "רביב", שגם שם נדרשים החיילים לחצות כביש בלי מעבר חציה. כמו בשני הבסיסים האלה, מבדיקה שערכנו עולה שגם בבסיס רמת דוד בעמק יזרעאל בצפון הארץ ובמחנה עמנואל-ג'וליס ליד קריית מלאכי נאלצים החיילים לחצות כביש סואן בלי סימון מעבר חציה. דוגמה נוספת ניתן לאתר בבסיס נחל שורק בשפלה הפנימית, שם נאלצים החיילים היורדים מהאוטובוס או המבקשים להגיע אליו כדי לנסוע לכיוון צומת ראם (מסמייה)להמתין על מפרץ חניה, במקביל לתנועה הזורמת, ולקוות להפסקה זמנית בתנועה כדי לחצות את הכביש לא בבטחה.

חיילת בבסיס נחל שורק מספרת שהיא וחבריה דיווחו על הבעיה למפקדיהם כמה וכמה פעמים, אך היא לא זכתה עד כה לטיפול. "זאת בעיה ידועה, אך המפקדים שלנו מעבירים אחריות ואומרים שהיא לא של הצבא. הם תמיד מסכמים את העניין ב'אין לנו מה לעשות עם זה'. עם זאת, הם אמרו לנו שפרסום של המצב רק יעזור לנו לפתור אותה, כי ככה זה אולי' יעיר' את מי שאמור לטפל במעברי החציה האלה".

"זה פשוט מסוכן ומדובר בחוסר התחשבות של הצבא ובחוסר תשומת לב לחיילים", קובע סגן אלוף יוסי, איש מילואים ותיק אשר פנה למעריב אחרי שביקר במספר בסיסים, וגילה את היעדר מעברי החציה והרמזורים. "מדובר בסיכון בטיחותי חמור ביותר, במיוחד כשזה דבר מוכר שמתעלמים ממנו במודע. זה קיים בהרבה בסיסים כבר הרבה זמן והמערכת מתעלמת ביודעין - מהצפון עד הדרום. זו תקלה מערכתית חמורה".

גורם צבאי העביר בשיחה שערכנו איתו את האחריות למשרד התחבורה. "צה"ל אמון על הסדרי התנועה רק בתוך שטח הבסיס, והוא אינו יכול לשנות הסדרי תנועה מחוץ לבסיס". לדברי אותו גורם, נעשו בעבר פניות לרשויות שבהן ממוקמים הבסיסים במטרה לסדיר נושא זה.

במשרד התחבורה הגיבו על הנעשה בכביש מספר 3, הסמוך למחנה ג' וליס, בטענה כי הכביש נמצא באחריותה של חברת "נתיבי ישראל", וכי היה כבר אמור להתחיל בו תהליך של שדרוג והרחבה. "כרגע, לאור שינויים בתקציב, תוכניות אלו נדחו ונבחנת אפשרות לסימון מעבר חציה זמני באזור", אמרו במשרד.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "השטחים הציבוריים הסמוכים לבסיסי צה"ל אינם באחריות הצבא. עם זאת, בכל בסיס צה"ל, כולל בבסיסים המדוברים, מתקיימת שורה של פעילויות הסברה כדי להעלות את המודעות ולשמור על ביטחונם של החיילים בהיעדר מעברי חציה".

מדובר משרד התחבורה נמסר בתגובה: "בעניין סימון מעברי חציה עבור חיילים, כל מקרה נבחן לגופו בהתאם לכביש ולאזור".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק