קמפיין משרד התיירות - הסקסיסטי ל-2012

ועדת השיפוט של תנועת ויצו חשפה את שש הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים השנה. ל"כבוד" זכו לי קופר, בנק הפועלים וחברת AIG

אלי ברדנשטיין | 5/3/2013 15:59 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קמפיין "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות, הוכרז הבוקר (ג') על ידי ועדת השיפוט של תנועת ויצו כקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים לשנת 2012. הבחירה מזכה את משרד התיירות באות קלון למפרסם הסקסיסטי.

גילת אנקורי בקמפיין
גילת אנקורי בקמפיין "כל אחד מביא אחד" של משרד התיירות צילום: מתוך יוטיוב
אות הקלון ניתנה למשרד הממשלתי ע"י ויצו, במסגרת קמפיין שנתי לרגל יום האישה הבינ"ל שמתקיים ב-8.3.13. מטרת הקמפיין, הנערך זו שנה חמישית ברציפות, הוא להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בעולם הפרסום הישראלי ולהעלות את המודעות לחשיבותו של פרסום מציאותי, שוויוני ומכבד כלפי שני המינים.

ע"פ נימוקי הוועדה, הקמפיין של משרד התיירות, בו נראית נועה תשבי קוראת לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל, משדר מסר פסול ומיושן לפיו נשים לא יכולות לבצע בהצלחה משימות "גבריות", הופך את האישה לאובייקט יפה המוגבל לתפקידו החברתי המסורתי ומציג את האישה באור נלעג ומגוחך.

בפרסומת מצולמת גילת אנקורי שוכבת במארב, מטופחת, לבושה בשמלה, אך חובשת קסדה כשאר החיילים. נעה תשבי ניגשת אליה ובנימה פטרונית ומלגלגת אומרת לה "לא ביקשנו ממך לשכב במארב... אבל יש משהו שאת כן יכולה לעשות בשביל המדינה...להזמין תייר".

בוורסיה אחרת רואים אישה מנסה לחפור באדמה ללא הצלחה ובחוסר אונים עד שמוסבר לה שהיא בסה"כ מתבקשת להזמין תייר. לטענת הוועדה, חמורה בעיקר העובדה שמדובר בקמפיין ממשלתי שכבר הפך למסורת סקסיסטית רבת שנים של משרד התיירות - מסורת המשקפת יחס מבזה כלפי נשים. בעבר בחרו משרד התיירות והחוץ להראות לעולם דוגמניות יפות וחטובות בסצנות פרובוקטיביות", נטען בנימוקים.



"אישה כאביזר שתלוי על הגבר"

קמפיין "כלים חדשניים לניהול ההוצאות" של בנק הפועלים זכה במקום השני על היותו מנציח תפיסת עולם המבוססת על עליונות הגבר. בפרסומות רואים שתי דמויות: האחת, גבר מיושב בדעתו, רציונאלי, בעל ממון המנהל בתבונה את השקעותיו בבנק. לעומתו דפי, עוזרתו האישית, המייצגת דימוי נדוש ומיושן של אישה נוירוטית, מגוחכת, ילדותית ומצועצעת שמוציאה את כספה על זוגות משקפיים וזקוקה להכוונה להתנהלות כלכלית "נכונה". 

על הקמפיין של לי קופר, שהגיע אל המקום השלישי, נכתב כי "בשונה מהקו הפרסומי של המותג הבריטי הוותיק, המיועד לצעירות ולצעירים, חברת בריל פאשן הישראלית, בחרה להציג בקמפיין שלוש גרסאות של מודעות מזעזעות. באחת המודעות נראה גבר שרירי הנושא על כתפו אישה-נערה, כמו מוצר צריכה, במקרה זה שק כבד. היא מצולמת מאחור. מכנסי הג'ינס שלה קצרים מאוד, חלקי ישבנה חשופים. למרות התנוחה הקשה פיה פעור, המרמז על הנאה ארוטית. כל המודעות עושות שימוש חמור בגופה של האישה על מנת למכור מוצר צריכה/אביזר שתלוי על הגבר. הסצנות פורנוגרפיות ואף מכילות ביטויים אלימים".


בפרסומות של וניש קליה, שקיבלה "רק" את המקום הרביעי, מוצגת האישה כשתלטנית, אפילו מפחידה את בעלה המסכן או משפחתה. לטענת הוועדה, הפרסומת מעמידה את האישה באור בעייתי.

הקמפיין של AIG, בכיכובה של יעל פוליאקוב, ש"זכה" במקום השישי, הוכרז כשובינסטי ולועג לנשים. בפרסומת מוצגת אישה קלת דעת, שכל עולמה מתרכז באופנה ובקניות, וכן אינה יודעת לנהוג.




הוועדה הורכבה מנציגות של חברות כנסת, מומחיות בנושא מגדר ותקשורת ופעילות חברתיות, אשר דירגו את שש הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים. בשנה שעברה הוענק אות הקלון של ויצו לקמפיין החזיות של FIX הקרא לנערות להצטלם עם מודעה פרובוקטיבית של נערה בחזייה ולהעלות את תמונותיהן לפייסבוק.

תגובת משרד התיירות לביקורת על הקמפיין: "הצטערנו לשמוע על דעתן של חבר השופטות. עם זאת, אנחנו לא מסכימים עם הביקורת. הקמפיין מציג נשים חזקות, דוגמת נועה תשבי - אישה עצמאית כלכלית ובעלת דעות ברורות, בטוחה בעצמה ואסרטיבית. גם השחקניות גילת אנקורי ושירי גדני הינן בעלות תדמית של נשים חזקות ועצמאיות".

עוד מסרו כי "הקמפיין מובל על ידי נשים, מתוך אמונה שנשים הן סוכנות שינוי ומניעות לפעולה. אנחנו במשרד התיירות מאמינים כי חלק מחוזקה של האישה הוא החופש להיות מי שהיא רוצה להיות, גם אם דמות זו לא עונה על סטיגמות פמיניסטיות. מעבר לכך, מסקרים שערכה גיאוקרטוגרפיה ואשר פורסמו בעיתונות עלה, כי הפרסומת הייתה אחת הפרסומות האהובות והזכורות בתקופה האחרונה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים