זעם במשרד החינוך על ההשוואה לפלסטינים
המחקר שקבע כי 84 אחוז מספרי הלימוד ברשות ו-49 אחוזים מספרי הלימוד בישראל מתאפיינים ביחס שלילי לאחר, הוחרם על ידי משרד החינוך. עורכי המחקר: ההחלטה לאומנית

מהמחקר עולה כי 84 אחוז מההתייחסויות לישראל בספרי הלימוד הפלסטיניים הן שליליות, לעומת 49 אחוז בלבד בספרים הרשמיים של משרד החינוך. הספרים הנלמדים במגזר החרדי, המופרד מזרם החינוך הממלכתי, דומים בחריפותם לאלה הפלסטיניים. במחקר נבדקו 429 ספרים ישראליים, ו-148 הנלמדים ברשות הפלסטינית - בגדה המערבית וברצועת עזה - בתחומים ספרות, היסטוריה, שפה, גיאוגרפיה, אזרחות, דת ומדעי החברה.
במחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטאות ייל, תל אביב ובית לחם, מובאים ציטוטים רבים מתוך הספרים - גם של עובדות היסטוריות המוצגות ללא עוררין וגם של אפיון הצד השני. כך, למשל, נכתב: "ההיסטוריה של העם הפלסטיני הייתה עדה לכניסת בני ישראל בהנהגת יהושע בן-נון במאה ה-12 לפני הספירה ולמלחמתו בכנענים הפלסטינים"; "מטרת הבריטים והציונים בתקופת המנדט הייתה להגלות את הפלסטינים ולהביא לעקירתם ולהשמדתם". מנגד, בספרים החרדיים כתוב כי בכפרים הערביים "תמיד היו קנים של רוצחים".
עיקר הטענות במשרד החינוך כלפי המחקר, שתוצאותיו הוצגו אתמול, נוגעות לטיפול באותן "עובדות". מוביל המחקר, פרופ' ברוס וקסלר מייל, הסביר אתמול: "95 אחוז ממה שכתוב בספרים נכון, גם אם הוא חיובי וגם אם שלילי". אך לעומת זאת, ד"ר אורנה כץ-אתר, המפקחת על לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך, אומרת: "אין היסטוריון שיגיד שההיסטוריה הפלסטינית מגיעה למאה ה-12 לפני הספירה. זה לא נרטיב, זה שקר. הם מלמדים שגם הורדוס היה פלסטיני".
היא מוסיפה כי הפרשנות של אמירות מסוימות כשליליות אינה מדויקת: "כתוב אצלנו שרצח הספורטאים במינכן בוצע על ידי פלסטינים. אין כאן עניין של שלילי, מה לעשות שאלו העובדות"? במשרד החינוך הוסיפו כי בחרו שלא לשתף פעולה עם "גורמים המעוניינים להוציא את דיבת מערכת החינוך הישראלית והמדינה רעה".
פרופ' דניאל בר-טל, ממובילי המחקר, אמר: "כל חיי כתבתי מאות מאמרים, וזאת הפעם הראשונה שאני ניצב בפני מצב מצער שאני צריך להצדיק את מקצועיות המחקר שלי. עמדת המשרד נובעת משיקולים פוליטיים, ופוגעת בחופש האקדמי."
