האבולוציה של כולנו

דחיקת תורת האבולוציה מתוכני הלימוד של מערכת החינוך היא סימפטום למעבר ממדינת לאום למדינה דתית

יובל זך | 2/12/2012 13:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
תורת האבולוציה הולכת ונדחקת החוצה מתוכני הלימוד של מערכת החינוך. ללא הוראה רשמית, אך תוך הנחיות בלתי פורמליות הניתנות למורים לביולוגיה ובאמצעות הפיכת הסוגיה מנושא ליבה לנושא בחירה, פחות ופחות תלמידים נחשפים לתיאוריית מוצא המינים בגלל "רגישות הנושא אצל קבוצות מסוימות" כפי שהעידה המפקחת על תחום הביולוגיה במשרד החינוך.

מְעבר לבעייתיות שבדחיקת נושא כה מהותי לשולי חומר הלימוד, ראוי לתת את הדעת על הכוחות המניעים את התהליך המתרחש במשרד החינוך – תהליך שבסופו השיקולים המרכזיים הקובעים את נושאי הלימוד אינם עוד מידת אמיתותו של החומר הנלמד או חשיבותו להבנת העולם.

בהתייחסותו לסוגיה טוען הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, כי הגישה המרכזית בחינוך הדתי-לאומי בהובלת הרב קוק, גורסת שלא יכולה להתקיים סתירה בין מדע לאמונה כיון שמדובר בשני חלקים של אותו שלם – החיצוני והפנימי שבאדם. למעשה, שורשיה של תפישה זו בדת היהודית הינם עתיקי יומין: הרמב"ם הבחין בין "מושכלות" – ידיעת חוקי הטבע והאמת, לבין "מפורסמות" – שיפוטיות בין טוב לרע, וקבע כי הן אלה והן אלה מרכיבות יחדיו את החוק האלוהי.

אך גם הרמב"ם וגם הרב קוק, שהיו נועזים דיים כדי להתמודד עם המתח הפורה והאמיץ בין מדע לאמונה, עשו זאת בעולם יהודי נטול מסגרת פוליטית מדינתית ולכן הם לא נדרשו להתעמת עם סוגיות פוליטיות, כגון לחצים המופעלים על מערכת חינוך ממלכתית המתמודדת עם ההפרדה בין מדע ובין אמונה.


והנה קמה לה מדינת הלאום היהודי, ועמה מערכת חינוך המלמדת את הטקסטים היהודיים – התנ"ך והתורה שבעל-פה – כמרכיביו של אתוס לאומי ותרבותי משותף. כל עוד כך היה המצב, המתח הנפלא בין מדע לאמונה יכול היה להמשיך ולהתקיים במוחם הקודח של מדענים במכוני המחקר ושל תלמידים בבתי המדרש.

ואולם, בשנים האחרונות נדמה כי ישראל מחליפה צורתה ומתגלגלת ממדינת הלאום היהודי למדינת הדת היהודית, וכחלק מתהליך זה הולך ונשחק המתח בין מדע לאמונה. כי כאשר הדת מחליפה צורתה מאמונה לכוח פוליטי, העוצמה שהיא צוברת אל מול המדע הניטרלי מבטלת את המתח ביניהם ומכריעה את הכף לטובתה.
מוצא האדם הפך לשאלה פוליטית

הרב סתיו טוען כי "השאלה כיצד נוצר האדם אינה שאלה היסטורית או ביולוגית". צודק הרב סתיו אך הוא אינו משלים את התמונה: במדינת היהודים המשנה צורתה, השאלה כיצד נוצר האדם איננה עוד שאלה היסטורית או ביולוגית ואף לא שאלה דתית, כי אם שאלה פוליטית. לא משנה מהי האמת בסוגיית מוצא האדם (אותן "מושכלות" שהיו מהותיות כל-כך עבור הרמב"ם) – השאלה היא מה נכון מבחינה פוליטית, כלומר מה ירגיז פחות את כוהני הדת המזויפים שיקבעו אם גדעון סער יהיה יום אחד ראש ממשלה או לא.

השאלה היא מה נכון מבחינה פוליטית
השאלה היא מה נכון מבחינה פוליטית צילום: יהונתן שאול
כך אנו עדים לתהליך אבולוציוני מקביל: הן הדת והן מדינת הלאום היהודי משנות צורתן. הדת הופכת מאמונה והשראה מוסרית לכוח מסואב המחפש לנגוס נתחים ממוקדי הכוח הפוליטיים, והמדינה מחליפה צורתה ממדינת לאום למדינה דתית, בה תוכני החינוך אינם נקבעים עוד על-פי אמות מידה של חשיבות פיתוח הידע והתבונה אלא על-פי מידת כוחה של קבוצה דתית
מסוימת, שבחולשת אמונתה מציבה כל מחסום אפשרי בפני אתגור של אותה אמונה והמונופול עליה.

וכך, משרד החינוך משנה צורתו והופך למדרש החינוך, רבנים משנים צורתם מגדולים בתורה לגדולים בביולוגיה, מורים משנים צורתם ממעניקי דעת לצנזורים בעל-כורחם, ופוליטיקאים משנים צורתם ממנהיגים אמיצים למנשקי זקנים.

אז מי אמר שאין אבולוציה?

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יובל זך

צילום:

בן 34, רב-סרן במילואים. מרצה למדע המדינה וחבר בתנועה הירוקה. כותב על ממשל, פוליטיקה, חברה, סביבה והאדם שביניהם

לכל הטורים של יובל זך

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים