אל תאבדו את הראש: טיפים לרוכבי האופניים
יותר מ-70% מהרוכבים שנהרגו כתוצאה מתאונות אופניים באזור לונדון סבלו מפגיעות ראש בינוניות או חמורות. 40% מהרוכבים ו-45% מהילדים שרכבו על אופניים בבריטניה ונפצעו, סובלים מפגיעות ראש

אולם לצד היתרונות, מדובר בכלי תחבורה פגיע מאד. הארגון הבריטי למניעת תאונות, פרסם לאחרונה כי בכל שנה נפגעים כ-19 אלף רוכבי אופניים באי. בשנת 2011 נהרגו 107 רוכבים בבריטניה, 3,085 נפצעו קשה ומעל 16 אלף נפצעו קל.
ראש – נתוני בית החולים מראים כי 40% מהרוכבים ו-45% מהילדים הרוכבים, סובלים מפגיעות ראש. מחקר של 116 תאונות אופניים קטלניות באזור לונדון מצא כי יותר מ-70% מהרוכבים שנהרגו, סבלו מפגיעת ראש בינוניות או חמורות.
גפיים – 40% בזרוע ו-25% ברגל.
חזה/בטן - שכיחות נמוכה (5%) אך פגיעה בבטן או בחזה הן פגיעות חמורות שלעתים מלוות בפגיעות ראש.
מהנתונים עולה כי כחמישית מרוכבי האופניים שנהרגים ונפצעים הם ילדים וככל שמתבגרים, מתגברות גם תאונות האופניים. האוכלוסייה שנמצאת בסיכון הכי הגבוה היא רוכבים בני 10-15.
עוד עולה מהנתונים, כי גברים צפויים
רוב תאונות האופניים מתרחשות באזורים עירוניים, כאשר באותם אזורים מתבצעת עיקר הרכיבה. שני שליש מהרוכבים שנהרגו או נפצעו היו באותה שעה בצומת והנפוץ ביותר היא צומת T. שלא במפתיע, ככל שהמהירות עולה כך עולה גם חומרת הפגיעה.
הרכיבה בלילה קטלנית ומסוכנת ורוכבי האופניים חייבים להגדיל את הנראות שלהם, אך מהנתונים עולה, כי כ-80% מתאונות האופניים מתרחשות בשעות היום, מאחר ובשעות האלו יש יותר רוכבים (90% בקרב ילדים). השעות המסוכנות הן 08:00-09:00 ו-15:00-18:00.
למרבה ההפתעה תאונות אופניים רבות יותר מתרחשות בחודשי האביב והקיץ (מאי-ספטמבר) מאשר בסתיו ובחורף (אוקטובר-אפריל).
הרוכבים בדרך כלל נפגעים מחזית כלי הרכב, כאשר כלי הרכב השכיח המעורב בתאונה הוא רכב פרטי או מונית. מהנתונים עולה כי ברבע מתאונות האופניים הקטלניות, חזית כלי הרכב פוגעת בחלק האחורי של האופניים. כלי רכב כבדים מהווים סכנה מיוחדת לרוכבי האופניים, בעיקר בלונדון שבה כ-20% מרוכבי האופניים שנהרגו, נפגעו על ידי רכב כבד.
לתאונות האופניים מספר גורמים המהווים שילוב בין טעויות הנהג והרוכב. כלי רכב שחוצים או נוסעים בתוך שביל המיועד לאופניים, רוכבים שנכנסים לתוך הנתיב של כלי הרכב או פונים ימינה מכביש ראשי או כביש צדדי ובנוסף ילדים שרכבו במהירות גבוהה או תוך כדי משחק.
עמותת אור ירוק: "המדינה חייבת להקצות יותר משאבים לטובת אוכלוסיית רוכב האופניים. יש ליצור שבילים מיוחדים לרוכבי האופניים בעיר, מחוץ לעיר ובשטח, כדי להגן על רוכבי האופניים מפגיעת כלי רכב. במקביל יש להגביר את החינוך, כבר בגני בילדים, על חשיבות חבישת הקסדה, אשר הוכחה כאביזר מציל חיים".