זה לא רק ספורט
זה דבר אחד לסקר פחות ספורט נשי וזה דבר אחר להתייחס לנשים מעמדה פטרונית. זה דבר אחד להעניק סיקור דל לכדורגל נשים - וזה דבר אחר "להפשיט" אחוז נכבד מהבחורות שמופיעות
שמי הילה, ואני אוהבת ספורט. מאוד-מאוד אוהבת ספורט. בעיקר כדורסל, אבל גם כדורגל, טניס, מקצועות אולימפיים וכל ענף שמייצר דרמה, מתח וסיפורים אנושיים משובחים.
אני מאמינה שיש הרבה נשים כמוני, יותר ממה שאתם מדמיינים, אבל גם יודעת שאנחנו מיעוט בקרב כלל אוהדי הספורט. באותה מידה הייתי שמחה לו היה מוקדש יותר מקום בעיתונכם לספורט הנשי, וחושבת שיש לכך חשיבות חברתית עצומה, אבל מבינה למה הוא נדחק לרוב מסדר היום. בשקט-בשקט, בלי שאף מורן ברק תשמע, אודה כי גם אותי מעניין יותר לראות דאנק של דיאנדרה ג'ורדן מאשר צעד וחצי של שירן צעירי.
אבל לכל דבר יש גבול, והעיתון שלכם חוצה אותו פעמים רבות: זה דבר אחד לסקר פחות ספורט נשי וזה דבר אחר להתייחס לנשים מעמדה פטרונית ושמרנית. זה דבר אחד לא לסקר כדורגל נשים כמו את כדורגל הגברים, וזה דבר אחד "להפשיט" אחוז נכבד מהבחורות שמופיעות אצלכם בעיתון. זה דבר אחד לשים כותרות משעשעות שימשכו את הקורא/ת, וזה דבר אחר לתת כותרות שעלולות להעליב או להרחיק את הקוראת.
דוגמה לכך היא כתבה שפורסמה אצלכם בשבוע שעבר על לולו ג'ונס, אצנית אמריקאית בת 30 שהפתיעה את האומה ערב האולימפיאדה כשהודיעה שהיא עדיין בתולה. הסיפור, יש להודות, הוא סיפור טוב. צהוב, אבל מעניין. ככל הנראה הוא משך לא מעט קוראים. אבל זה רק אירוני שדווקא סביב הנושא הזה – של סקס – זכתה ספורטאית בכמעט כפולה בעיתון שלכם, אירוע יוצא דופן.
גולת הכותרת הייתה הכותרת: "לא לא ג'ונס". משחק מילים המבוסס על שמה הפרטי של האתלטית, ועל התפיסה הארכאית של גברים כרודפים ומשדלים למין, אל מול תפיסת האישה כאובייקט הפאסיבי של הגברים האלה, שרק צריכה להגיד
יום למחרת, אולי בגלל מצוקת חומרים, פורסמו במדור הרכילות של העיתון תמונות של ספורטאיות שעתידות להשתתף במשחקים האולימפיים. התייחסות עניינית לנשים בולטות המועמדות למדליה? חלילה. כותרת המדור הייתה "יופי של אולימפיאדה", והתמונות הן של הנשים היפות והסקסיות שניתקל בהן בחודש הקרוב. נגיד שכתבות כאלה, משומשות ככל שיהיו, הן כתבות מתבקשות וגורפות רייטינג. אבל מדוע להציב רק את הספורטאיות הנשים כאובייקט כזה?
השיא היה בכתבה שפורסמה בזמן היורו. שליח העיתון "לקח פסק זמן מכדורגל והלך לראות את הדבר האמיתי – מיס יורו 2012". ארבע תמונות גדולות של נשים חטובות בבגדי ים תפסו יותר מקום מהמלל של הכתבה, והכותרת הייתה, תחזיקו חזק: "כל בחורה רונאלדו". כותרת שמתבססת על האמרה הידועה: "כל תפוז-מלמיליאן", המיוחסת למוכרים בשוק מחנה יהודה.
גם אם לא התכוונתם לומר את זה, זה מה שהכותרת שלכם בעצם אומרת: בחורה היא כמו תפוז שנסחר בשוק. כמו במקרה של "לא לא ג'ונס" – גם זאת מסוג הכותרות שיכולות לעלות כהלצה גברית בישיבת מערכת, אלא שאצלכם היא אשכרה ירדה לדפוס.
נכון, אתם לא היחידים. יש אתרי אינטרנט (אחד במיוחד) גרועים וצהובים מכם. ונכון, דבריי עלולים להיתפס כמוטים בגלל הפלטפורמה שאני כותבת בה.
אבל אולי אחרי מחשבה גם אתם, עורכים יקרים, תודו שדבריי הם דברי טעם. וגם אתם ודאי מבינים שאני אמנם נטפלת אליכם (כי אתם באמת מצליחים להדהים אותי כל פעם מחדש), אבל אחרי הכל, אתם רק טיפה בים הבעיות של תקשורת הספורט בישראל ובעולם, ביחסה אליי ואל חברותיי.