לא זאת הדרך

הסולידריות המדוברת בעסקת שליט היא מדומה. מה שלפנינו הוא שיאה של הגישה שמעדיפה את התועלת האישית על פני הלאומית

עמוס גלבוע | 24/10/2011 11:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: עסקת שליט
אך הוחזר גלעד שליט, והלקח המרכזי שהתנוסס אצלנו מעל כל גבעה תקשורתית היה זה: המסע למען השחרור, ההחלטה על השחרור והתמיכה הגורפת בו מעידים על הסולידריות החברתית של העם היושב בציון; מראים שאנחנו עם מיוחד השונה מכל העמים; שהערבות ההדדית וכל הערכים הזהים הם ליבת כוחנו, הם ההרתעה והעוצמה האמיתית שלנו; הסיסמה "גלעד הוא הילד שלנו ואביבה היא האמא של האמהות שלנו" רק מעידה על תחושת הסולידריות שלנו. היו אף כאלו שייחסו את השחרור ל"ישראלים החדשים". בקיצור , "העם החליט" כי כולו בעד גלעד.

יכול מאוד להיות שזה נכון. גישתי שונה. הטיעון שלי הוא שלפנינו סולידריות מדומה, קורי עכביש; מה שלפנינו הוא שיאה של הגישה האינדיווידואליסטית שפשתה בחברה שלנו; הגישה המעדיפה את התועלת האישית על פני התועלת הציבורית והלאומית.

ההחלטה שקיבלה ממשלת ישראל ביחס לעסקת השחרור העידה לדעתי, כי העומד בראשה הצטרף לגישה האינדיווידואליסטית המושלת כיום בכיפה. ברור שהוא היה מצוי בדילמה לפני שהחליט, אך הוא החליט והצביע בכך כי מנהיגותו אינה מודרכת משיקולי טובת הכלל אלא טובת הפרט.
מנהיגותו של יהודה המכבי

אני רוצה להמחיש את דבריי בעזרת קטע ספרותי הלקוח מספרו המפורסם של הווארד פאסט, "אחיי גיבורי התהילה" (תרגום לעברית: רות ליבנית). הקטע מתרחש במחנה יהודה המכבי ערב הקרב המכריע נגד אפולוניוס.

למחנה מגיעים מאזור הנגב אישה ובעלה. האישה פונה לשמעון, שהיה השופט העליון, ומבקשת להתגרש מבעלה. בכפרם בנו היוונים מזבח וביקשו את בעלה לכרוע ברך בפניו. הוא סירב. ואז במהלך ארבעה שבועות עונו ונתלו שלושת בניה ובתה. אך בעלה המשיך בסירובו "כי גבה לבו וכל אשר אהבתי החריבה גאוותו".

שמעון מסרב לדון בעניינה ומתחמק מהדילמה הנוראה. "עד שבא יהודה (המכבי) ועמד בפניה, וארשת של צער ואהבה בפניו היפות, הצעירות. . . כל דבריה

שדיברה על מוות ועל הרג נמוגים דומה בפני האיש הזה שכולו חי, והוא נוטל את שתי ידיה ומצמיד אליהן שפתיו. 'בכי' אמר רכות, 'בכי, אמי, בכי'. היא הנידה ראש. 'בכי כי אהבתיך'. ועדיין הנידה ראשה, כאחת מקוללת וחדלת תקווה. 'בכי, כי שכלת ארבעה בנים, ומאה באו לך. אנוכי, כלום לא בנך אני, בנך אוהבך? בכי נא עליי, בכי פן יירדו ייסורי ילדייך ללבי והרסוני. בכי עליי ועל הדם אשר על ידיי. גם אני גבה לב ונטל גאוותי הוא כרחיים על צווארי'. אט-אט נקוו ובאו הדמעות. והנה צנחה לארץ בפישוט ידיים, נאנקת ומתייפחת. בעלה אספה בזרועותיו, וגם הוא בוכה. ויהודה הפך פניו מהם ועבר בעם שפינה לו דרך ראשו מורכן וידיו שמוטות על ירכו".

מול אתגרי העתיד אנחנו לא צפויים לסולידריות

זהו אחד מקטעי המנהיגות היפים ביותר שאני מכיר. הדילמה של יהודה הייתה איומה, אך הוא הבין שאם ילך לקראת האישה ויתיר את הגירושים, הוא לא יהיה מנהיג ולא תהיה לו שום הצדקה לדרוש מהעם להקריב את עצמו בקרב הגורלי. הראייה הכוללת הלאומית שלו גברה על הנטייה הפרטית שלו.

הטיעון המרכזי שלי הוא שהמוני העם תמכו בשחרור "בכל מחיר" כי כל פרט מהם לא היה צריך לשלם שום מחיר, כלום. סולידריות אמיתית היא, למשל, כאשר קבוצת עובדים מוכנה שיורידו חלק משכרה וייתנו אותו לקבוצת עובדים חלשה וענייה.

לכן, לצערי, מול אתגרי העתיד אנחנו לא צפויים לסולידריות, רק לסולידריות וירטואלית אולי. מי שמאמין "בישראלים החדשים" דומה בעיניי למי שמאמין כי בלוב שאחרי קדאפי יפסיקו לעשות מעשי לינץ'.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עמוס גלבוע

צילום: דעות

יליד ישראל, מוסמך האוניברסיטה העברית במדעי המזרח וערבית, תא"ל במיל'. שימש בתפקידי מודיעין בכירים וכיועץ ראש הממשלה לענייני ערבים. כיום משמש כיועץ לענייני מודיעין ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה.

לכל הטורים של עמוס גלבוע

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים