התמליל של טיסה 447: לעזאזל, אנו מתרסקים
ספר חדש בצרפת מעורר סערה אחרי שפרסם את התמלילים של הטייסים בשניות שלפני ההתרסקות של מטוס אייר פראנס
עד כה נמנעו הרשויות בצרפת מלפרסם את התמליל של ההתנהלות בתא הטייס במהלך הטיסה שהתרסקה בדרכה מריו דה ז'נרו לפריז ביוני 2009, בין השאר כדי לתת כבוד לבני המשפחות של הטייסים. אולם הספר החדש "טעות טייס", שחיבר מומחה הטיסה ז'אן פייר אוטלי, שבר את קשר השתיקה וחשף פרטים חדשים על האסון.

אוספים שריד ממטוס אייר פראנס. צילום ארכיון: אי-פי
על פי הספר, כאשר המטוס החל בצניחה של 38 אלף רגל בתוך שלוש דקות ושלושים שניות, לא הבינו שני טייסי המשנה, דויד רובר ופייר-סדריק בונין, מה בדיוק מתרחש. הקברניט המנוסה, מרק דובואה, לא שהה בקוקפיט בשניות הראשונות.
"טפס, טפס, טפס", קרא אחד מטייסי המשנה. "אבל אני כבר מושך את הסטיק כמה זמן", ענה לו שותפו. בכל אותו פרק זמן המשיכה מערכת התרעה אוטומטית לזעוק בקול מתכתי "תקוע!".
אז נכנס הקברניט לתא ושאל בהפתעה "היי, מה אתם...".
רובר: "מה קורה? אני לא יודע, אני לא יודע מה קורה".
בונין: "יש לי בעיה. אין לי מהירות אנכית. אין לי שום אינדיקציה".
דובואה: "אני לא יודע, אבל כעת אנחנו יורדים".
רובר: "אין לי שליטה על המטוס. אין לי בכלל שליטה על המטוס".
הדרמה גאתה בשניות האחרונות. "זווית שיפוע של עשר מעלות", קרא הקברניט דובואה.
רובר: "תעלה חזרה! תעלה חזרה! תעלה חזרה!".
בונין: "אבל אני
יורד ברמה המקסימלית במשך זמן מה".
דובואה: "לא, לא לא! אל תעלה! לא, לא!".
בונין: "אז תרד!"
רובר: "לעזאזל! אנחנו הולכים להתרסק. זה לא יכול להיות!".
בונין: "אבל מה קורה?".
ברגע זה הסתיימה ההקלטה מתא הטייס. המטוס, שעליו 228 נוסעים ואנשי צוות, צלל לעומק האוקיינוס האטלנטי. רק אחרי קרוב לשנתיים של חיפושים התגלו שתי הקופסאות השחורות שסייעו לספק פרטים על האירועים הדרמטיים.
הסוכנות לחקר תאונות אוויריות בצרפת (ה-BEA) קבעה כי המשבר החל בעקבות תקלות במכשירי האיירבוס A330 שמודד את המהירות וכי הטייס האוטומטי התנתק. בסך הכל עברו ארבע דקות וחצי מרגע הצלילה הראשונית ועד הפגיעה באוקיינוס.
בסוכנות גינו את פרסום התמליל מתא הטייס והזהירו כי מדובר בהפרת תקנות. "כל ניסיון להעלות פרשנות בשלב הזה הוא חלקי, וכתוצאה מכך הוא עלול רק לעורר את להבות המחלוקת של החודשים האחרונים שפוגעת בכל מי שמעורב", נאמר בהודעה.
באייר פראנס אמרו בתגובה לספר כי זהו "מידע סנסציוני ובלתי מאומת" וכי הפרטים "פוגעים בזכרם של אנשי הצוות ושל הנוסעים שאיבדו את חייהם".