מומחי המחאה: הרס וחורבן של המדיניות החברתית

חברי ועדות המומחים המייעצות לראשי המחאה החברתית הציגו מסקנות ביניים המתארות "חורבן, הרס ועזובה בחברה הישראלית כתוצאה ממדיניות ממשלות ישראל בשנים האחרונות". פרופ' יונה: "הדוח הצפוי של טרכטנברג נכתב עבור נתניהו, ושטייניץ". דפני ליף: "לא נוותר עד שנשיג שינוי עמוק במדיניות הכלכלית-חברתית"

יובל גורן | 14/9/2011 15:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"הדוחות מעידים על החורבן, ההרס והעזובה בחברה הישראלית, שהן תוצאה של מדיניות ממשלות ישראל בשנים האחרונות" - כך הציג היום (ד') פרופ' יוסי יונה את מסקנות הביניים של ועדות המומחים בראשותו ובראשות פרופ' אביה ספיבק, המייעצות לראשי המחאה החברתית.
צילום: דודי ויזגאן
צילום: דודי ויזגאן
צילום: דודי ויזגאן

 
הדוחות הוצגו היום במסגרת אירוע שקיימה המכללה החברתית-כלכלית ביפו, לאחר שבשבועות האחרונים עסקו עשרות מומחים בתחומי הרווחה, הבריאות, התעסוקה והחינוך בניסוח עקרונות והמלצות לשינוי הסדר היום החברתי הכלכלי בישראל, במטרה להציע עמדות ברורות מול המסקנות הצפויות להתקבל על ידי ועדת טרכטנברג.

"דוחות הביניים של הוועדות נכתבו מתוך תחושה של אחריות ציבורית ותוך קיום דיאלוג עם הציבור, כדי לשקף את רצון הציבור להביא לשינוי מבני במדיניות החברתית-כלכלית של ישראל, ובכך שונים מאד מהדו"ח הצפוי של ועדת טרכטנברג, שהדוח שלהם נכתב עבור נתניהו, שטייניץ ועבור גופי האשראי בעולם, על משקל 'הניתוח הצליח, אבל החולים אם לא מתים - לפחות גוססים'", הסביר יונה.

"מי שיקרא את הדו"חות יצטמרר מהעזובה וההרס, ועלות התיקון שנדרש כעת נאמדת במאות מיליארדים של שקלים", הוסיף יונה. לדבריו, אחד המאפיינים הבולטים שהוועדות נתקלו בו היא ההוצאה ההולכת ויורדת לשירותים חברתיים: "אנחנו משתרכים ומפגרים גם בהשוואה למדיניות בישראל בעבר וגם בהשוואה למדינות ה-OECD. ראשי השלטון מתהדרים בהכללת ישראל ב-OECD, אז אנא, שיפעלו כדי שאכן נהיה שם ובמקום מכובד".
צילום: דודי ויזגאן
פרופ' יוסי יונה מציג מסקנות הביניים של ועדת המומחים, היום צילום: דודי ויזגאן
דפני ליף: החברה זקוקה לשינוי אמיתי, לא לאקמול

יו"ר הוועדה שבחנה את נושא החינוך, פרופ' יצחק קשתי, אמר כי "במשך 30 שנה כמעט לא השתנו דברים. ההשקעה בחינוך לא הניבה מה שכבר לפני עשורים נתבע ונדרש, החוסר בתחום החינוך רב ועצום. הבעיה העיקרית עימה התמודדה הוועדה היא הפגיעה הקשה במעמד החינוך בעשורים האחרונים, שמשמעה הפרת זכותם היסודית של ילדות וילדים בישראל לחינוך שוויוני, משמעותי ואיכותי".

לדברי פרופסור קשתי, בין הגורמים לפגיעה המתמשכת בחינוך היו שינויים תכופים בהנהגת משרד החינוך והיעדר חשיבה לטווח ארוך, שחיקה נמשכת בתקציב החינוך, תהליכי שוק והפרטה אגרסיביים, תכניות לימוד ודרכי הוראה המצייתות להיגיון השוק, אמון הולך ופוחת בקרב ציבורים רבים שפרשו מהחינוך הציבורי וכן הפלייתן לרעה של פריפריות חברתיות.

בין הפתרונות המוצעים

על ידי הוועדה הם חיזוק החינוך הציבורי ויצירת שוויון בחינוך, על ידי הקמת נציבות חינוך ממלכתית, הגדרה והסדרה של מעמד החינוך הציבורי, כאשר מימון ציבורי יינתן רק לבתי ספר ציבוריים, ולא תתאפשר בהם גביית כספים פרטית. בנוסף, הגדלת תקציב החינוך ב-30%, החלת יום חינוך ארוך על כל המסגרות וביטול המתכונת הקיימת של בחינות הבגרות והחלפתה בתעודת סיום.

דפני ליף, שנכחה באירוע, אמרה כי "לא נוותר עד שנשיג שינוי עמוק במדיניות הכלכלית-חברתית בישראל. החברה הישראלית לא זקוקה לאקמול, אלא לשינוי אמיתי של תכנית עבודה, ובשלב ראשון בניית תקציב חברתי חדש לישראל כבר ב-2012. ברגעים אלו ממש ממשיכה מדינת ישראל לפנות אנשים לא מאוהלים אלא מבתיהם, כמו למשל ברחוב שטרן בירושלים או עם התכנית החדשה בנגב".

צילום: דודי ויזגאן
דפני ליף באירוע הצגת מסקנות הביניים של ועדת המומחים, היום צילום: דודי ויזגאן
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים