חלטורה ישראלית: מתקנים דליפה בנחל צין עם קרש
פקחי איכות הסביבה לא האמינו: את הדליפה החמורה שסיכנה את שמורת הטבע בנחל צין סתמו עובדי חברת קו צינור אילת-אשקלון עם קרשי עץ קטנים, וחצי חבית שאספה את טיפות הדלק. קצא"א: "זה עבד"

ביום שני שעבר, בשעות אחר הצהריים, פגע כלי הנדסי כבד בצינור של חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) העובר בשמורת נחל צין שבנגב, ודלק מטוסים התחיל לזרום ולזהם את אפיק הנחל.
אנשי קצא"א הגיעו למקום ופתחו בפעולות לאיטום הצינור. כשעה לאחר שהצינור התבקע הגיע למקום גם עמרם צברי, פקח רשות הטבע והגנים בבקעת צין, וגילה שה"עזרה הראשונה" שהוגשה לצינור היתה בדמות קרשים
זו כבר הפעם השנייה בקיץ הנוכחי שעבודות תחזוקה שמבוצעות על ידי קבלן מטעם קצא"א גורמות לפיצוץ בצינור ולזיהום שמורת נחל צין, אחת השמורות היפות בארץ. בפעם הראשונה, לפני כשלושה חודשים, זרמו כמיליון ליטר דלק מטוסים לאפיק הנחל, באירוע שהוגדר על ידי מומחים כזיהום האקולוגי החמור ביותר שאירע בשמורת טבע בישראל. קצא"א ספגה אז ביקורת קשה בגין הטיפול באירוע הדליפה. בין המחדלים שצויינו היה הזמן הרב שחלף עד שהזרימה בצינור הופסקה וביוביות הגיעו לשטח והתחילו לשאוב את הדלק.
בעקבות האירוע פתח המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית. החקירה הראשונה עדיין לא הסתיימה, וכבר נאלצו במשטרה הירוקה לפתוח תיק נוסף. הפעם התגובה של אנשי קצא"א היתה מהירה יותר, ו"רק" 60-100 אלף ליטר זרמו לשמורה, במרחק כמה מאות מטרים מהדליפה הראשונה.

גיא סמט, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה: "נכון שטעויות קורות, אבל לא ייתכן שהן יקרו פעם אחרי פעם באותה צורה. אם מפעיל הבאגר לא מסוגל לשלוט בעצמו, צריך להצמיד לו מנהל עבודה שיפקח מקרוב. גם שיטת העבודה הזו עם הקרשים לא נראית לי. אם בגדוד מתרחשות שוב ושוב תאונות אימונים, המג"ד לא יכול להתנער מאחריות".
עמרם צברי, הפקח הוותיק, עקב בכאב אחרי הזיהום השני שפגע בשמורה שלו בתוך זמן קצר: "אני חושב ש'תורת הלחימה' שלהם צריכה להיות יותר טובה. כולם בהלם ממה שקורה פה. זה פשוט לא ייאמן. יש הרגשה שמישהו הוציא חוזה על בקעת צין".
מדוברות קצא"א נמסר בתגובה כי "החברה זיהתה באופן מיידי את הנזילה בחדר הבקרה והשיגור, ועל פי הנהלים הפעילה את נהלי החירום, סגרה מגופים ובודדה את קטע הצינור, והנזילה נעצרה. התמונות המצולמות מצביעות על טיפול' טרום ראשוני' להפסקת הנזילה, וכפי שרואים זה עבד והנזילה נעצרה. עוד באותו היום הרכיבו פלידקו (שרוול מתכת שעוטף את הצינור, א"ל) ושמו מאצרה למניעת זיהום, ובשעות הערב, לאחר כשש שעות מתחילת האירוע הסתיים התיקון בהצלחה. חברת קצא"א הינה חברה מובילה בתחום הבטיחות, ומשקיעה בכך משאבים רבים ואמצעים טכנולוגים מהמתקדמים בעולם, כולל השתלמויות והכשרות מקצועיות לעובדי החברה".
aviv67@gmail.com







נא להמתין לטעינת התגובות








