האם הנתיב המהיר הוריד מכוניות מהכביש?

יותר ויותר ישראלים משאירים את המכונית הפרטית בחניה (החינמית), ונכנסים לעיר בהסעה. ביוני עשו זאת 1,000, לעומת 300 בינואר

סופ
אביב לביא | 27/8/2011 0:11 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: הנתיב המהיר
פעם היה לראובן לבאון, מנכ"ל "חוצה ישראל", בייבי אחד: כביש 6. היום החברה הממשלתית שהוא עומד בראשה משמשת כרגולטור שמפקח גם על מנהרות הכרמל והנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. כולם היו בניו, אבל יש הבדל מהותי בין שלושת הפרויקטים: שניים מהם - כביש 6 ומנהרות הכרמל - נועדו לפנק את הנהגים בכבישים, ובעקיפין הם מעודדים את ההתמכרות הישראלית למכוניות הפרטיות.

הנתיב המהיר. מפתיע לטובה
הנתיב המהיר. מפתיע לטובה צילום: יוסי אלוני
הנתיב המהיר הוא סיפור אחר. מיומו הראשון היה ברור שמבחנו הגדול טמון לא במספר המכוניות שייסעו בנתיב - כי אם בכמות כלי הרכב שיעמדו בחניה. כמה נהגים ישראלים באמת יסכימו להשאיר את הרכב במחלף שפירים ולהגיע לתל אביב באמצעות השאטלים שהזכיין נדרש להפעיל? לבאון מודה שכשהרעיון הועלה לראשונה, לפני מספר שנים, רבים במשרד התחבורה סברו שמדובר במדע בדיוני. הנהג הישראלי ומכוניתו נתפסו כמו תאומים סיאמיים, שכדי להפריד ביניהם יש צורך בניתוח - הסעה חינם לא תספיק.

בשבועות הראשונים להפעלת הנתיב חלפתי מספר פעמים ליד מגרש החניה הגדול שליד מחלף שפירים. הוא נראה ריק ועצוב. לאחרונה יצא לי שוב לבחון את התפוסה שלו, והופתעתי ממספר המכוניות. אין ספק, משהו קורה.
משתפים כלי רכב

המספרים הרשמיים שמצויים בידי חברת חוצה ישראל מאשרים את מראה העיניים. בינואר, החודש הראשון להפעלת הנתיב, השתמשו בחניון ה"חנה וסע" 250 מכוניות ביום עבודה ממוצע. מאז המספר מטפס בהתמדה, וביוני כבר עמד על 870. בינואר השתמשו בשירותי השאטל 300 נוסעים ביום עבודה רגיל; ביוני - 1,000. יותר ויותר ישראלים משאירים את המכונית הפרטית בחניה (החינמית), ונכנסים לעיר בהסעה.

השינוי המבורך בהרגלים מתבטא גם בשיתוף המכוניות ("קאר פול"): רכב עם שלושה-ארבעה נוסעים זכאי להשתמש בשירותי הנתיב המהיר כאילו היה תחבורה ציבורית. בינואר נסעו בנתיב בממוצע 100 מכוניות כאלה ביום; ביוני 300. עם הזמן

מצטרפים עוד ועוד עובדים מפרוורי השינה שמתאמים נסיעה משותפת וחוסכים דלק וזמן יקרים.

ומה קורה באותה עת בנתיבים הרגילים? בידי חוצה ישראל אין נתונים מדויקים על ההשפעה של הנתיב המהיר על משך הנסיעה והעמידה בפקק בשעות העומס, אבל מתצפיות שנערכו עולה שהפקק דילג ממחלף שפירים למחלף גנות וקוצר בעשר דקות עד חצי שעה. המשמעות - הרבה פחות זיהום אוויר, תועלת למשק ונהגים רגועים יותר. בהמשך, אגב, מתוכנן שאטל נוסף שיגיע לסיטי בשדרות רוטשילד (הכוונה לעיר המשרדים, לא לעיר האוהלים), בתקווה שהוא ישכנע עוד מסה קריטית של נהגים להיפרד מהמכונית ומהפקק ולהתגלגל לעיר בדרך המלך - ובחינם.

aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא עוצר בירוק

צילום: דעות

אביב לביא במסע שבועי במטרה להפוך את הסביבה למקום נעים יותר

לכל הכתבות של לא עוצר בירוק

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ -->