ההסתבכות באריתריאה: מה באמת ידעו הטייסים
כיצד העלו הטייסים מעטפה ובה חלק מרובה קלצ'ניקוב? מדוע דיווחו כי הם עומדים להטיס פצוע? ולמה הסתלקה אוניית צים כאשר נעצרו?
שני הטייסים, יהודה מעוז וורד אהרונסון, הוציאו הודעה מסודרת לתקשורת באמצעות עו"ד יובל ששון. לטענתם, הם הגיעו לשדה התעופה בן-גוריון בבוקר הטיסה, שם נמסרה להם מעטפה קטנה עם ניירת מתאימה, שאותה התבקשו להעביר לאיש קשר אשר ימתין להם בנמל התעופה של עיר הנמל מסאווה.
התוכנית המקורית של חברת האבטחה "בוליין דיפנס" הייתה להטיס את איש החברה קובי בוכריס כדי שימסור את המעטפה בעצמו, אלא שבוכריס לא קיבל אשרת כניסה לאריתריאה. זה היה השלב שבו בחברת התעופה "גשר אווירי" גילו יוזמה והציעו ששני הטייסים יעבירו את המעטפה בעצמם.
אנשי צוות האוויר היוצאים בטיסה מחויבים לעבור ביטחון ושיקוף ולצאת עם ניירת המתאימה למטען שבמטוס. לכן נשאלת השאלה: כיצד הגיעה המעטפה לתוך המטוס? אם הטייסים העבירו אותה - הם עברו על החוק, ואם מישהו המתין ליד המטוס ונתן להם אותה ישירות - הרי שמדובר במחדל ביטחוני, שכן המעטפה לא עברה שיקוף ובדיקה ביטחונית.
כאשר הטייסים נחתו באריתריאה והתברר שבמעטפה נמצא בריח של רובה קלצ'ניקוב, השלטונות עצרו את שניהם לחקירה וביקשו מהם להישאר בבית מלון עד שהדברים יתבהרו. הניירת שהייתה אמורה להתלוות למטען, הגיעה רק למחרת לאחר שצביקה דננברג, בעליה של חברת "גשר אווירי", שלח אותה באמצעות פקס.
הניירת שדננברג העביר גרסה שמדובר בחלק חילוף לאונייה. מעוז ואהרונסון, מצדם, טוענים כי חברת "בוליין דיפנס" הטעתה אותם ושיקרה להם וכי לא היה להם מושג מה הם מעבירים. אלא שמבדיקת מעריב מצטיירת תמונה מעט שונה. חברת האבטחה "בוליין דיפנס" עוסקת באבטחת כלי שיט באזורים מסוכנים בעולם. החברה נתנה את שירותיה לספינה של צים "וואיט האד",
הספינה, בבעלות האחים עופר, עגנה מול חופי אריתריאה והמתינה לחלק מכלי הנשק. אנשי "בוליין דיפנס" פנו ללא פחות מארבע חברות תעופה שונות לפני ש"גשר אווירי" הסכימו להטיס עבורם את החלק. אנשי החברה סיפרו לחברות התעופה את האמת, ובתחילה ביקשו לטוס מעל לאונייה של צים ולזרוק את החלק.
"החבר'ה האלו מתנהגים כאילו הם עדיין בפעולות של השייטת", מספר אחד הגורמים שהיו מעורבים בפרשה." הסברנו להם שזה לא חוקי ואי אפשר לזרוק משהו ממטוס". חברת תעופה אחרת הציעה להטיס את החלק לאריתריאה ומשם להעביר אותו בסירת מרוץ או במסוק. בעלי החברה פנה לגורם בכיר באריתריאה ואף השיג ממנו מסוק.
אותו גורם ביקש ליידע את שגריר ישראל באריתריאה לפני ביצוע הטיסה. אנשי "בוליין דיפנס" לא התלהבו מעירוב הרשויות ובחרו לפנות לחברת "גשר אווירי", אף שכל האישורים לטיסה כבר הושגו.
ברגע שהמטוס נחת באריתריאה ואנשי הצוות נעצרו, אוניית צים שעגנה מול אריתריאה מיהרה להרים עוגן ולהסתלק מהאזור.
ועוד מידע מטריד: שני אנשי הצוות, שעמדו להמריא מנתב"ג, ביקשו קדימות בהמראה בטענה שמדובר בטיסת אמבולנס אווירי. כשמגדל הפיקוח שאל אותם אם יש על המטוס פצוע, הם טענו שהם הולכים להביא פצוע מאריתריאה.
מקורבים לשני הטייסים טוענים מנגד שאנשי "בוליין דיפנס" רימו אותם: "אחרי שהם הבינו שכולם פוחדים לעשות את המשימה, הם פשוט שיקרו. לשני הטייסים לא היה מושג מה הם מעבירים".
בתגובה הרשמית שפרסם אתמול עו"ד יובל ששון, המייצג את השניים מיום מעצרם ב-27 ביולי , נאמר: "השניים העבירו מעטפה קטנה בגודל של חצי עמוד, שבתוכה היה בריח בודד של רובה סער מסוג קלצ'ניקוב השוקל כמה גרמים. השניים נתבקשו על ידי השלטונות להישאר באריתריאה עד להשלמת החקירה וברגע שהתברר שאין להם כל קשר לפרשה, הם שוחררו".
איש הקשר המקומי מטעם חברת "בוליין דיפנס" עדיין עצור ונראה שהוא צפוי לחמש שנות מאסר בגין הפרשה. לדברי ששון, השר לשעבר משה סנה, משרד החוץ ושגריר ישראל באריתריאה השקיעו מאמצים כבירים כדי להביא לסיום הפרשה ולאפשר את שובם של הטייסים והמטוס ארצה.
"הם לא ראו את בני המשפחה כמעט חודש, וכרגע הם מסתגרים בביתם ולא מעוניינים לדבר עם איש", אמר אתמול ששון. לשאלה האם הטייסים מתכוונים לתבוע את חברת האבטחה "בוליין דיפנס", ענה עו"ד ששון: "הם יתאוששו ובימים הקרובים יישבו עם בני משפחותיהם וישקלו את צעדיהם הבאים לגבי תביעה ".







נא להמתין לטעינת התגובות






