בורחים מהכיתה: מורים נמנעים מכיתות עמוסות

יותר ויותר מורים לעתיד מעדיפים להתמחות בתחומים כגון חינוך מיוחד, שלא ייאלצו אותם להתמודד עם 40 תלמידים רועשים בכיתה

עמרי מניב | 23/8/2011 7:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
המורים החדשים חרדים מהכיתה: נתוני ההרשמה של הסטודנטים ללימודי הוראה מראים מגמה ברורה לפיה יותר ויותר מעדיפים ללמוד תחום שיאפשר להם לא להתמודד עם 40 תלמידים רועשים, והם בוחרים במסגרת מגוננת יותר. ככל שהמורים מבקשים להעמיק ולהתמקצע יותר, כך המגמה מתחדדת והכיתה הגדולה מתרחקת.

תלמידים בכיתה
תלמידים בכיתה צילום ארכיון: אלי דסה
מנתוני ההרשמה לתואר שני באוניברסיטאות בשנה החולפת שהגיעו ל מעריב עולה כי שלושת התחומים הפופולריים ביותר אינם דורשים התמודדות יוםיומית עם הוראה בכיתה מלאה.

לייעוץ חינוכי נרשמו 950 סטודנטים, למינהל חינוכי 636 סטודנטים ולחינוך מיוחד 593 סטודנטים. לשם השוואה, אל כל מסלולי התמחות ההוראה האחרים יחד נרשמו 625 סטודנטים בלבד.

המגמה ניכרת גם ברישום לשנת הלימודים הקרובה, תשע"ב, באוניברסיטאות ובמכללות להוראה. מגמת העלייה הבולטת מכולן, הן לתואר ראשון והן לתואר שני, היא בתחום החינוך המיוחד. הסטודנטים שרוצים לעסוק בהוראה ולחנך, אך חוששים לעמוד בפני עשרות תלמידים, פונים למסגרת הקטנה והאינטימית של החינוך המיוחד.

במכללת סמינר הקיבוצים, לדוגמה, מסלול החינוך המיוחד גדל השנה ב-17 אחוז, יותר מכל תחום אחר, כאשר 22 אחוז מהסטודנטים שנרשמו לשנה זו בחרו בתחום זה לתואר הראשון. יש לציין כי ההרשמה טרם הסתיימה ולכן הנתונים אינם סופיים, אם כי הם בהחלט מצביעים כבר כעת על מגמה.
מורים מעדיפים להתמודד עם ילדי הגן

גם במכללת אורנים מדווחים על "ביקושים חריגים" בהרשמה למסלולי חינוך מיוחד וחינוך חברתי-קהילתי. תחומי הלימוד המצויים בזינוק הגבוה ביותר נמצאים גם הם מחוץ למסגרת של הכיתה המרכזית: ייעוץ חינוכי, מנהיגות בחינוך ונוער בסיכון.

"החינוך המיוחד תופס נתח גדול במיוחד מאחר שמצד אחד הוא שייך למערכת החינוך, אבל מצד שני הוא פחות מאיים על המורה", מסביר פרופ' נריה גוטל, ראש מכללת אורות ישראל. "הפחדים של המורים משחיקה מהכיתות הגדולות מניעים אותם לעבר החינוך המיוחד. אדם שהולך לייעוץ חינוכי לא ממש הולך להוראה, הוא לא ייאלץ להתמודד עם איומי הכיתה".
 
מבין תחומי ההוראה הישירה, תחום נוסף שהדרישה אליו גדלה הוא

הגיל הרך. גם כאן סבורים המומחים שהמורים מעדיפים התמודדות עם ילדי הגן מאשר עם הבוגרים יותר. בסמינר הקיבוצים למשל מסתמן גידול של 21 אחוז בתחום זה. המגמה דומה גם במכללות אורנים ולוינסקי. יש גם מגמות הרבה פחות פופולריות, בלשון המעטה. מכלל הסטודנטים לתואר שני באוניברסיטאות תלמיד אחד בלבד נרשם בשנה שעברה להוראת היסטוריה.
 
הזנחת ההיסטוריה היא הקיצונית ביותר, ומהווה חלק מהמגמה המתמשכת של הירידה בביקוש ללימודי מדעי הרוח. לחוג המקביל להוראת מדעים, לדוגמה, נרשמו 389 סטודנטים. "במדעי הרוח המצב רע באופן קיצוני", מסביר פרופ' גוטל. "עצוב מאוד שברמת התפיסה הלאומית, אנחנו מפספסים את ההיסטוריה שלנו ".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->