המבחנים החיצוניים מלחיצים את המערכת

הצטרפות ישראל ל-OECD תאלץ את התלמידים להתמודד עם שורת מבחני הערכה חדשים. החשש: ההוראה השוטפת תיפגע

עמרי מניב | 15/8/2011 8:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שנת הלימודים הקרובה תהיה עמוסה מאוד במבחנים חיצוניים. בנוסף לשורה ארוכה של בחינות שיערוך משרד החינוך בכיתות השונות, יתקיימו גם שלושה מבחנים בינלאומיים, כאשר שניים מהם ייערכו בפעם הראשונה בישראל. הסיבה המרכזית לעומס המבחנים היא ההתחייבויות הכרוכות בהצטרפותה של ישראל למדינות ארגון ה-OECD. כתוצאה מכך, המבחנים הבינלאומיים נכפים על משרד החינוך, ואילו המשרד עצמו עורך מבחנים רבים כדי למדוד ולשפר את ההישגים הנמוכים של התלמידים.

השנה ייערך מחקר פיז"ה באמצעות ארגון ה-OECD ב-150 בתי ספר ברחבי הארץ. המחקר בוחן תלמידים בני 16-15 ב-70 מדינות בעולם במתמטיקה, מדעים וקריאה. השנה יתווספו למבחן לראשונה שני פרקים חדשים - פתרון בעיות ואוריינות פיננסית. מחקר אייסילס, שייערך על ידי ארגון ה-IEA, ייכנס כפיילוט לכיתות ח' ב-40 בתי ספר. המחקר בוחן את המיומנויות של התלמידים בשימוש במחשב ובמידע מתוקשב. המחקר הבינלאומי השלישי שייקרא "טאליס" ייערך על ידי ארגון ה-OECD וייכנס גם הוא לראשונה כפיילוט ב-30 בתי ספר. המחקר יבחן דווקא את המורים והמנהלים וישאל אותם לגבי הוראה, למידה והתפתחותם המקצועית במקצוע.

במסגרת בחינות ההערכה השונות שיערוך משרד החינוך במהלך השנה, ייבחנו כל תלמידי כיתות ה' וח' בארבעה מבחני מיצ"ב, כל אחד במועד אחר. המקצועות שייבדקו הם מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה, אנגלית ושפת אם. תלמידי החינוך הממלכתי-דתי ייבחנו בכמה מקצועות נוספים במהלך שנת הלימודים: כיתות ד' ייבחנו בתורה וכיתות ה' בתושב"ע. למבחנים יצטרפו גם כמה מבחני מפקחי המקצוע: כיתות ז' וט' ייבחנו במדע וטכנולוגיה ובמתמטיקה וכיתות ג'- ח' ייבחנו במשימות הערכה בעברית.
"הגענו למקום קצת מטורף"

בנוסף לכך, ייערכו סקרים ושאלונים שונים בקרב התלמידים. עומס המבחנים הגדול יוצר מצב בלתי נסבל עבור התלמיד ועבור המורים, שלמעשה לא מתמקדים בהוראת המקצוע אלא בהכנה למבחנים חיצוניים. תלמיד כיתה ח', לדוגמה , עלול למצוא עצמו נבחן בשנה הקרובה בשמונה מבחנים חיצוניים שונים. עומס הבחינות חסר התקדים הזה אף צפוי להתגבר בשנת הלימודים תשע"ג, אז עשויים המבחנים הבינלאומיים החדשים להתרחב לבתי ספר נוספים.

מורים רבים הביעו לאחרונה דאגה מריבוי הבחינות החיצוניות. הם טוענים כי על בתי הספר יופעלו לחצים רבים שיגרמו לפגיעה בהוראת המקצוע השוטפת. "ההצטרפות ל-OECD הביאה את המרדף אחר שיפור הדירוג ואת מסיבות העיתונאים שמגיעות אחר כך למקום קצת מטורף", הסביר אתמול

מנהל בית ספר במרכז הארץ. "משרד החינוך רואה חשיבות רבה במבחני ההישגים המשווים ולדעתי זה אכן חשוב, אבל זה עובר את הגבול. אני מרגיש שהמורים בלחץ גדול מכל המבחנים האלו. כשזה מגיע יחד עם הרפורמות החדשות, זה מלחיץ את המערכת יותר מדי".

המנהל הוסיף: "בחלק מבתי הספר מכינים את התלמידים לבחינות האלו באופן אובססיבי. כל המעבר לדיווחים בשאלונים מתוקשבים והערכת מורה ומנהל, אלה דברים שלוקחים למורים הרבה מאוד זמן". יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, התייחס גם הוא לכמות הבחינות הגדולה. "במערכת החינוך האמריקאית נבחנים כל הזמן", הוא אומר. "זה עוזר לשמור על מתח תמידי. מצד שני, המורה מקדיש עצמו רק לבחינות וזה גם בעייתי".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->