רפורמת עוז לתמורה יוצאת לדרך ביום ראשון
אחרי עשור של דיונים ומחלוקות בין משרדי החינוך, האוצר וארגון המורים, ייחתם ההסכם הקיבוצי של המורים שיאפשר את יישום הרפורמה החל משנה"ל הקרובה

ההסכם הקיבוצי הוא הנוסח המשפטי המפורט שיאשר סופית את פרטי הסכם העקרונות שנחתם בחודש מאי, אז הוצגו עיקרי הרפורמה שאמורה לשנות את אופן עבודתם של המורים. בשנת הלימודים הקרובה ייכנסו לרפורמה 50 בתי ספר תיכוניים שהותאמו לשינויים הנדרשים ובמהלך הדרגתי לאורך מספר שנים יצטרפו גם שאר התיכונים בארץ.
על פי הרפורמה, שבוע עבודת המורה יורחב מ-24 שעות עבודה כיום ל-40, כאשר השעות הנוספות יכללו שעות פרטניות בעבודה עם התלמידים, ושעות תומכות הוראה, בהן המורים יכינו מערכי שיעור, יבדקו מבחנים ועוד, הכל בתוך שטח בית הספר. כמו כן, ייפתחו בפניהם אפשרויות נרחבות יותר להתקדמות בתוך המערכת.
במקביל, שכר המורים יעלה בשיעור של 51.35 אחוז, כאשר 42 אחוז מהם כתוצאה ישירה מהרפורמה. הוגי הרפורמה מבקשים לחזק את כוחו של מנהל בית הספר, על ידי
במסגרת הרפורמה, ייחתמו כל שנה אלף חוזים אישיים עם מורים במטרה לחזק את איכות ההוראה בפריפריה הגאוגרפית והחברתית, כפי שנחשף ב"מעריב". החוזים האישיים יוצעו למורים כדי שיעברו ללמד בבתי ספר חלשים בהם יש מחסור במורים למקצוע מסוים. שכרם של מורים אלו יהיה גבוה ב-80 אחוז משל המורים בחוזה רגיל.
מרכיב נוסף, השכר הדיפרנציאלי למורים, הינו שנוי במחלוקת. על פי הרפורמה, בסיום כל שנה יקבע מנהל בית הספר על פי מדד של הרשות הארצית למדידה והערכה 50 אחוז מהמורים שיזכו לתגמול שכר על הצטיינותם ואילו 50 אחוז מהמורים לא יזכו לתגמול זה. חסידי המהלך טוענים כי על ידי כך כוחו של המנהל יגדל ותינתן אפשרות לתגמל את המורים הטובים.
לעומת זאת, מבקרי המהלך טוענים כי הדבר יכניס פוליטיקה לבית הספר, יגרום להסטת תשומת הלב מאיכות ההוראה לתכלית של שיפור ציונים ולמעשה להשחתה של ההוראה.
השבוע פורסם במעריב כי המודל של עיריית ניו-יורק לשכר דיפרנציאלי אותו אימצו שר החינוך ובכירי משרדו, נכשל. מחקר של אוניברסיטת הרווארד ליווה פיילוט בן שלוש שנים שנערך שם במאות בתי ספר, בסופו נמצא כי הישגי התלמידים כתוצאה מהשינוי נעו בין אי שינוי לבין ירידה.
דאגה נוספת היא סביב התאמתם הפיסית של בתי הספר ליישום הרפורמה. על מנת לאפשר שעות נוספות רבות של פעילות בבית הספר וכן מספיק חדרים לשיחות האישיות ותגבורים, דרושה הרחבה של המוסדות והתאמה לצרכים אלו.







נא להמתין לטעינת התגובות






