הגרוטאות נפלו למים, הפסולת הציפה את הים
הר ענק של פסולת ברזל ובו מכוניות הרוסות ומכונות כביסה התגלה בקרקעית נמל אשדוד. חקירת המשרד להגנת הסביבה העלתה: הגרוטאות שהיו מיועדות לייצוא נפלו בעת ההעמסה בשל רשלנות. נפתחה חקירה פלילית

יצוא הגרוטאות הוא ענף משגשג בארץ. רוב גרוטאות הברזל שנאספות בישראל נשלחות לטורקיה, שבה הן משמשות כחומר גלם לתעשיית הפלדה. הגרוטאות נאספות מרחבי הארץ על ידי כמה חברות ומגיעות לנמל אשדוד. אלא שלפני מספר חודשים הבחינו פקחי המשרד להגנת הסביבה בתופעה מדאיגה: במהלך ההעמסה על האוניות נופלות חלק מהגרוטאות למים ושוקעות לקרקעית.
יצחק בן דוד, סמנכ"ל אכיפה במשרד להגנת הסביבה: "זו עבודה רשלנית של המפעילים. גם הנמל לא נותן להם את האמצעים הנכונים
במסגרת החקירה התבצעו צלילות ליד הרציפים, שבמהלכן נדהמו אנשי המשרד להגנת הסביבה לגלות הר פסולת שצמח על הקרקעית. "בהתחלה טענו בנמל שאולי עף בורג פה או בורג שם, אבל מדובר בכמויות עצומות", אמר בן דוד. "לפעמים יש גם מכלי דלק שעוד לא התרוקנו. הפסולת והחומרים המסוכנים יוצאים להסתובב בים וחוזרים אלינו כמו בומרנג".
נוסף על הזיהום, מתברר שמדובר במפגע בטיחותי: ממסמך שנכתב על ידי מנהל נמל אשדוד, ד"ר כוכבי עזרן, ושהגיע לידי מעריב, עולה כי עומק המים ליד הרציפים עומד בכמה נקודות על 7.6 מטר בלבד, בעוד העומק המקורי הוא 11 מטר. הגרוטאות תופסות כשליש מגובה המים, ועלולות לסכן אוניות עם גחון עמוק.
במבצע שנערך בימים האחרונים הוצאו מהמים ליד שני רציפים בלבד כ-600 טונות של פסולת ברזל, ולפי ההערכות זה רק קצה הקרחון.
מחברת נמל אשדוד נמסר: "החברה מייחסת חשיבות רבה להגנת הסביבה ומשקיעה בנושא סכומי עתק. בלי להתייחס לגופן של הטענות, הרי שחברת הנמל נקטה ונוקטת צעדי הגנה בכל פעולה של פריקה והעמסה. החברה גם נוקטת צעדים מחמירים מהנדרש ועובדי החברה מודעים לגישתה המחמירה".
aviv67@gmail.com







נא להמתין לטעינת התגובות








