רפורמת החינוך: ויכוח על השכר הדיפרנציאלי

למרות שהמודל לפיו מורים יקבלו תוספת שכר בהתאם להישגי התלמידים נכשל בניו יורק, במשרד החינוך מסרבים להוציאו מההסכם שייחתם

עמרי מניב | 9/8/2011 9:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שבועות ספורים לפני החתימה על הסכם "עוז לתמורה" במערכת החינוך, נראה כי סעיף השכר הדיפרנציאלי, לפיו יקבלו מורים תוספת למשכורתם בהתאם להישגי תלמידיהם, מאיים על הצלחתו.

מורה מול כיתה
מורה מול כיתה צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
אף שרעיון השכר הדיפרנציאלי נחל כישלון חרוץ בפיילוט שנערך בניו יורק, בישראל מסרבים לוותר עליו והוא ייכלל בהסכם שייחתם.

בימים הקרובים יחתמו משרד החינוך, משרד האוצר וארגון המורים העל-יסודיים על ההסכם הקיבוצי של "עוז לתמורה", הרפורמה בתיכונים שתצא לדרך בחודש הבא.

המחלוקת העיקרית היא ההחלטה להעניק תגמולים באמצעות השכר הדיפרנציאלי, שמשמעותו היא שחלק מהמורים יקבלו יותר ממורים אחרים - על פי הישגי התלמידים. לפי עיקרון זה, מחצית מהמורים, אלה שייבחרו על ידי מנהל בית הספר כטובים יותר, יזכו בתגמולי שכר.
ארבע שנות מעקב

שר החינוך גדעון סער ובכירי משרדו נחשפו למודל החינוך של עיריית ניו יורק והעתיקו חלקים נרחבים ממנו לרפורמה הנוכחית, ובהם נושא התגמולים לפי הישגי התלמידים. הם נפגשו להתייעצויות עם ג'ואל קליין, מנהל מחלקת החינוך בעיריית ניו יורק, שעשה מהפכת חינוך בעיר בתשע השנים האחרונות והביא לשינוי משמעותי ברמת בתי הספר הציבוריים.

בשנים 2011-2007 ערכה עיריית ניו יורק פיילוט ענקי בהשקעה כספית גדולה, במסגרתו הוחל מנגנון השכר הדיפרנציאלי במאות בתי ספר. את התוכנית ליוו חוקרי אוניברסיטת הרווארד, ובראשם פרופ' רולנד פרייר, שדגמו 200 בתי ספר ציבוריים שהשתתפו בה.

כשתוצאות המחקר הוגשו לפני כארבעה

חודשים לראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, הוא החליט להודיע על ביטול התוכנית והשיטה הדיפרנציאלית לאלתר, מכיוון שהמעקב אחר הישגי התלמידים הגדיר את שיטת השכר הדיפרנציאלי ככישלון.

בתי הספר שעמדו ביעדים השנתיים שהציבה עיריית ניו יורק זכו בתגמול, והנהלת בית הספר, שכוחה גדל, בחרה אילו מורים לתגמל ועל פי אילו קריטריונים. מורים שזכו לציונים גרועים פוטרו. אולם התברר כי תוכנית התמריצים למורים לא הגדילה כלל את הישגי התלמידים: בחלק מהמקרים ביצועי התלמידים ירדו באופן מובהק, כך למשל הישגי תלמידי חטיבות הביניים במתמטיקה ובקריאה. כמו כן התנהגותם של התלמידים ושל המורים לא השתפרה.

"כל האמצעים כשרים"

למרות המסקנות, בישראל מתעקשים להשיק את השיטה בעלויות גבוהות. "מערך תגמול דיפרנציאלי למורים יכול להתבסס על ציונים או על מדד מורכב שכולל אלמנטים מאוד רחבים כדי לעקוף את נושא הציונים", מסבירה ח"כ עינת וילף (עצמאות) שמתנגדת לנושא השכר הדיפרנציאלי.

ווילף מוסיפה "במקרה של ציונים, קורה תהליך של השחתה - המורה מעלים עין מהעתקות, נותן סיוע אקטיבי בבחינה. ברגע שאתה אומר למורים אני אתן לך כסף תמורת ציונים גבוהים יותר, כל האמצעים להשגת הציון כשרים. במקרה של מדד מורכב עם 7 אחוזים לסדר וניקיון, 8 אחוזים לאלמנט אחר, התוצאה היא כה שרירותית, שהמורה לא יוכל להבין את הקשר בין התנהגותו לבין התגמול".

וילף מסבירה: "חינוך אינו דבר מדיד, להיות מחנך טוב זה כמעט כמו להיות הורה טוב. השיטה הזו תהרוס את החינוך כי מורה למורה יהיה זאב. זה לקחת מהמורים את מעט התמיכה שיש להם".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מודל הערכת מורים המפותח בישראל שונה מהמודל שפותח בניו יורק ".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->