לא מאוחר לקחת דוגמא: בין שפינוזה לכופרים אחרים
קל לנחש מה שפינוזה, שהוחרם על ידי יהודי אמסטרדם, היה חושב היום על תנועות החרם
קודם כל יש לזכור כי שפינוזה היה אחד מיני רבים שעליהם הוטל העונש היהודי המסורתי האולטימטיבי. ההיסטוריה מספרת כי במרוצת דור אחד ננקט החרם עשרות פעמים, זאת בניגוד לתקופת ימי הביניים שבהם צעד מרחיק לכת זה כמעט ולא ננקט.
אלא שבניגוד למה שאומר השכל הישר, אין הדבר מעיד על אדיקות יתר של קהילת יהודי אמסטרדם במאה ה-17. עובדה זו מלמדת על ההפך הגמור: קהילת יהודי אמסטרדם - העיר המפותחת ביותר בעולם בתקופה זו - הייתה בתהליכי התפרקות.
זאת ועוד, אינפלציית החרמות מעידה גם חולשתו של הממסד הקהילתי לכפות את עצמו על חברי הקהילה. ומדוע הממסד הזה נחלש? כי לשפינוזה ולעשרות עמיתיו המוחרמים הייתה חלופה מעולה: החברה הפתוחה והחופשית יחסית שנבנתה באמסטרדם בתקופה שלאחר סיום מלחמות הדת זמן קצר קודם לכן.
ומה עם האשכנזים? מדוע מדובר כאן רק בצד הספרדי? ובכן, האשכנזים פשוט לא היו צד בעניין. מתברר שבניגוד למיתוס אחד העם, לפיו "שמרה השבת על היהודים יותר מששמרו היהודים על השבת", רוצה לומר שההלכה הייתה הבסיס ל"אחדות ישראל", בתקנון ק"ק (קהילת קודש) אמסטרדם הספרדית נקבע שיהודי ספרדי שיתחתן עם יהודייה אשכנזייה יאבד את מקומו בקהילה. במילים אחרות, המצווה המסורתית החשובה ביותר - להקים בית בישראל - גררה סוג של "חרם" אוטומטי.
שפינוזה לא רצה חלק ונחלה במין ארגון שכזה. עם מות אביו האהוב הוא פתח את פיו ואמר את האמת על החיבור המסוכן בין דת למדינה; על רדידותו של הממסד הקהילתי; ועל יחסיותם של מקורות ישראל. הוא הוחרם? אז הוא הוחרם. פרנסה נמצאה לו בשפע בתעשיית העדשות שפרחה באמסטרדם. גם סביבה חברתית-תרבותית לא חסרה לו, בדמותם
שפינוזה לא היה בודד. מאז המאה ה-17 יהודים רבים "החרימו את עצמם אל מחוץ לקולקטיב היהודי" והדברים ידועים. לימים הכריז בן-גוריון על שפינוזה "אחינו אתה אחינו אתה", שכן הוא ראה בו את אחד מסוללי הדרך להגדרה חדשה של זהות יהודית.
ואמנם 250 שנה לאחר החרם המפורסם קמה התנועה הציונית והציעה דרך יהודית חדשה, יהודיות חילונית, דמוקרטית ופתוחה, במסגרתה יש מקום אפילו ליהדות על פי ההלכה, שאיננה מהווה בסיס משותף לעם ישראל, ו"אפילו" אין היא מהווה מכנה משותף לאוחזים בה. לא צריך דמיון מופלג כדי לנחש מה היה אומר היום שפינוזה על תנועות החרם למיניהן, משמאל ומימין, בתוך הכנסת ומחוצה לה, המאיימות לקחת עמן את כולנו לתהום הבערות. 455 שנים לאחר שפינוזה, אף פעם לא מאוחר לקחת ממנו דוגמה.







נא להמתין לטעינת התגובות
