לצאת משדה הקרב באוטובוס

תחבורה ציבורית היא פתרון לא רק לגודש בכבישים ולא רק לשיפור איכות האוויר, היא פשוט מצילה חיים. מספיק להתייחס אליה כמעמסה

אורי טרבולוס | 2/7/2011 13:54 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דוח שהתפרסם לאחרונה על ידי המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים, מדרג את ישראל במקום ה-24 מתוך 30 בצמצום הקורבנות מתאונות דרכים. נשאלת השאלה, מדוע חרף המאמצים שמשקיע משרד התחבורה עשרות שנים ולמרות תקציבי הענק המוזרמים מהכסף הציבורי במאבק נגד תאונות הדרכים, עדיין התוצאות מאכזבות ביחס לשכנותינו מעבר לים?

כבר עשרות שנים שאנו מזועזעים לחינם מתשדירים המדמים תאונות דרכים קשות ורוויות דם. מצלמות חדשות, ניידות-דמה ושאר צעצועים שהפכו את הכבישים בישראל לאולפן "אח גדול" מאספלט, לא הביאו לשינוי המיוחל. תשאלו כל נהג והוא יאמר לכם "הבעיה היא לא בפיקוח (ובטח לא אצלי), הבעיה היא בנהגים אחרים". צודק, הבעיה שהופכת את כבישי ישראל לשדה קרב משופע בנפגעים היא הכמות העצומה של כלי הרכב על הכביש. המטרה שצריכה לעמוד בפני אנשי הבטיחות בדרכים היא הורדת כמות המכוניות מהכביש. כמה שיותר, וכמה שיותר מהר.

איך עושים את זה? זו לא באמת בעיה; מחקרים שנערכו על ידי "המכון ההולנדי לבטיחות בדרכים" ומפורסמים בדוחות של עמותת "תחבורה היום ומחר", מוכיחים כי העדפת הנסיעה במכונית פרטית על פני תחבורה ציבורית מעלה את סיכויי הנוסע לפגיעה חמורה בהשוואה לאוטובוסים או רכבות. כמו כן, נסיעה בתחבורה ציבורית פוטרת מהנהג את המתח והלחץ הכרוכים בנהיגה ברכב פרטי. למרות  שברור לכל כי הנסיעה בתחבורה הציבורית, גם מפחיתה את מספר כלי הרכב וגם בטוחה יותר, משרד התחבורה וארגוני המאבק בתאונות הדרכים לא מפנימים את המידע. הקמפיינים בקביעות פונים לנהגים בלבד, מגבבים סלוגנים על תרבות נהיגה וממשיכים להתעלם מהאלטרנטיבה הבטוחה ביותר על הכביש.
נפעמים באירופה

גם משרד התחבורה חוטא בדרך בא הוא מנסה למגר את שפיכות הדמים בביש, הוא פונה לפסיכולוגיה של הנהג, לרעננותו, לרגשות ילדיו, אך ממעט להציע פרקטיות ואלטרנטיבות שיניבו תוצאות מוחשיות. ומעל הכל ובניגוד למחקרים ולהגיון הבריא, הוא מסרב לראות את התחבורה הציבורית כפתרון להורדת מספר הנפגעים בכביש וממשיך לראות אותה ככלי שולי שתכליתו הבלעדית היא שירות השכבות החלשות בלבד. זאת, למרות שבכל נסיעה לאירופה אנו נפעמים אל מול מערכות התחבורה היעילות והחדשניות וכיצד באותה קורת גג מצטופפים מהגרים מוכתמים בסיד ולובשי חליפות מצוידי מחשבים ניידים.

תכנית איכותית ויעילה שתגרום לנהגים לזנוח את הרכב בחנייה ולאמץ ללבם

חצי מושב אוטובוס או רבע ספסל ברכבת, בשילוב עם שיתוף פעולה מצד ארגוני המאבק נגד תאונות הדרכים היא זו שתקרב את ישראל לראש הדירוג האירופי, לצד לטביה ואסטוניה אגב.

גם כיום, קשה שלא לתהות מדוע משרד התחבורה, באצטלה של שיפור התחבורה הציבורית, מתעקש לפגוע בקיים ולא לשפרו- הוא מבטל קווים, מעלה מחירים ופועל באיטיות חסרת הגיון, במקום לפעול בצורה חד משמעית לטובת הנוסע ולהפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה זולה ונוחה בהרבה, כבר היום. צריך לומר זאת בבירור: תחבורה ציבורית היא לא מעמסה שמשרד התחבורה צריך להתמודד איתה, פתרון לא רק לגודש בכבישים ולא רק לשיפור איכות האוויר, היא פשוט מצילה חיים.

הכותב, אורי טרבולוס, פעיל בארגון מגמה ירוקה וסטודנט באוניברסיטת בן גוריון.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''טור אורח''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->