השגריר הישראלי סלח לפיוס ה-12 וגרם סערה
זעם בקהילה היהודית ברומא על קביעת השגריר בוותיקן כי האפיפיור בזמן השואה "עזר ליהודים". החשש: זה יאפשר להכריז על פיוס ה-12 כקדוש

"זו טעות להצהיר שהכנסייה הקתולית, הוותיקן והאפיפיור עצמו התנגדו להציל יהודים. ההפך הוא הנכון, הם עזרו ליהודים בכל פעם שיכלו", אמר.
אבל השגריר הוסיף עוד כמה משפטים שעוררו את זעמם של יהודי רומא. "העובדה שהוותיקן לא היה יכול למנוע את פינוי הגטו ברומא והסעת היהודים למחנות רק המריצה אותו להציע מקומות מחסה ולפעול למען הצלת יהודים", אמר לוי. "היהודים ציפו שהאפיפיור יציל אותם וימנע את הגלייתם, וזה גרם להם לטראומה קשה ביותר".
השגריר הוסיף: "עלינו להכיר בכך שהרכבת ההיא (שיצאה מרומא למחנות ההשמדה ב-18 באוקטובר 1943) הייתה בעצם הרכבת היחידה שהנאצים הצליחו לשגר מרומא לכיוון אושוויץ".
דבריו של לוי עוררו זעם רב בקהילה היהודית ברומא. הרב הראשי של העיר שמואל ריקרדו די-סני הוכה בתדהמה. "פיוס ה-12 לא עשה דבר במשך שלושה ימים כדי להציל את יהודי רומא", אמר די-סני בזעם. "הוא בכלל לא התנגד להגלייתם לאושוויץ, אף שידע שזה קורה באמת".
למרות הניסיונות להנמיך את גובה הלהבות, החליטו בוותיקן לפרסם את דברי השגריר בביטאון הרשמי של המדינה "אוסרבטורה רומאנו" תחת הכותרת "פיוס ה-12 עזר ליהודי רומא".
"דבריי נאמרו במהלך טקס של כומר קתולי שהציל יהודים רבים במהלך מלחמת העולם השנייה. הם נאמרו על דעתי האישית", אמר לוי בראיונות שהעניק לכלי התקשורת המקומיים. "התייחסותי אל פיוס ה-12 הייתה חפוזה היות שמעשיו בתקופת השואה נמצאים עדיין במחקר היסטורי".
למרות שלוי הבהיר את דבריו, הרב די-סני לא מצליח להירגע. "הוא אמנם חזר בתשובה, אבל הנזק כבר נעשה", הוסיף הרב. די-סני גם הביע חשש כי המחילה הפומבית, שהגיעה מצידו של גורם רשמי במדינת ישראל, תאפשר לעולם הנוצרי להעלות את פיוס ה-12 לדרגת "קדוש".
"אני מקווה שהשגריר אינו מבטא את עמדתה של מדינת ישראל, כי דבריו יכולים להתפרש על ידי הוותיקן כאור ירוק מצד מדינת ישראל להפיכתו של האפיפיור פיוס ה-12 לקדוש", אמר.
לאחרונה ביקשו גורמים בקהילה היהודית באיטליה מהוותיקן להקפיא את תהליך הפיכתו של פיוס ה-12 לקדוש. הקהילה ביקשה לעצור את המהלך לפחות עד שייפתחו הארכיונים המתעדים את תקופת כהונתו ויתאפשר מחקר מקיף ומפורט של פעולותיו.
פיוס ה-12 שימש אפיפיור בשנים 1958-1939 ותקופת כהונתו נחשבת לשנויה במחלוקת, זאת מאחר ולא גינה את השמדת היהודים שהתחוללה על אדמת אירופה, אלא רק את זוועות המלחמה והגזענות באופן כללי.
גורמים בעולם הנוצרי טענו בעבר כי העדיף פעילות חשאית למען היהודים בשל חששו מאימת הנאצים שרדפו גם את אנשי הכנסייה הקתולית.







נא להמתין לטעינת התגובות






