מחכים בתחנה: פרויקטי התחבורה שעדיין לא זזים
רכבת קלה בי-ם? אולי בקיץ, תחתית בת"א? חלום, מטרונית בחיפה? ממתינים. הפרויקטים בתחבורה הציבורית שאמורים להוות בשורה
רכבת הקלה בירושלים עוברת אמנם בימים אלו נסיעות מבחן ברחבי העיר, אולם, כלל לא ברור מתי תחל הפעלתה המסחרית, לאחר שבפעם השלישית הוחלט בשבוע שעבר לדחות את המועד.

עם זאת, גורמים בעירייה ציינו לא פעם כי תוואי הרכבת הקלה הוא תוואי מסוכן, ובמהלך הסתגלותם של התושבים לקיומה היא עלולה גם לגבות קורבנות בנפש. במקביל, החלה עיריית ירושלים, בשיתוף עם משרד התחבורה להפעיל בסמוך לתוואי הרכבת קווי אוטובוסים מהירים. מדובר באוטובוסים של חברת "אגד" (ארוכים וחדישים), אשר משתלבים עם התוואי ומגיעים לאזורים בעיר אליהם לא מגיעה הרכבת.
פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא אולי הפרויקט המפורסם ביותר בתולדות המדינה העובד בצורה יוצאת מהכלל, על הנייר, כבר 34 שנה. הייתה זו ראש הממשלה המנוחה גולדה מאיר שהכריזה בשנת 1973 שצריך לבדוק את נחיצות הקמת רכבת תחתית בתל אביב.
ואכן, כהרף עין, כבר בתחילת שנות ה-80 נרקמו התוכניות להקמת רכבת קלה במטרופולין העמוס ביותר בישראל ונקבעו תאריכי יעד. מאז כמעט בכל מערכת בחירות מקומיות עולה שוב הנושא ומגובשות תוכניות חדשות, אך ללא הועיל. מערבולת האוויר האחרונה בהליך התכנוני הייתה בשנת 2008 כאשר העבודות היו אמורות
כעת, לאחר שכבר הושקעו יותר ממיליארד שקל בפרויקט, טוענים בנט"ע שציר התנועה המרכזי של הרכבת, קו פתח תקווה-בת ים, שעובר דרך תל אביב ומכונה "הקו האדום", אמור להיחנך כבר בשנת.2017 מאז, אגב, למדו תושבי המרכז ש"אמור" היא מילת מפתח בכל הנוגע לרכבת הקלה, ואין להאמין לכל הבטחה בנושא.
פרויקט המטרונית, שהוא פרויקט הדגל של התחבורה הציבורית באזור חיפה, משתרע על פני 45 ק"מ. לפחות בינתיים, הוא עומד בלוח הזמנים, כאשר תאריך היעד להפעלת המטרונית הוא ספטמבר 2012, ובאוקטובר 2011 אמורות להתחיל נסיעות המבחן. את הקווים תפעיל חברת "דן בצפון", אשר זכתה במכרז שפורסם על ידי משרד התחבורה, למרות שחיפה נחשבת למבצרו של אגד.

90 מטרוניות ינועו על שלושה קווי נסיעה, כאשר רובן יעשו שימוש במנועי דיזל בתקן יורו שבע לשמירה על איכות הסביבה, ושש מטרוניות מתוכן יעשו שימוש במנוע היברידי (חשמל וסולר). הנסיעה במטרונית תתבצע באמצעות "כרטיס חכם" שישמש את כל אמצעי התחבורה הציבוריים בחיפה, ממש כמו באירופה.
הכרטיס יטען בכסף והתשלום עבור הנסיעה יבוצע עוד ברציף ההמתנה ולא על המטרונית עצמה. מחירי הנסיעה במטרונית יהיו זהים למחירי הנסיעה באמצעי התחבורה הציבורית האחרת, כמו קווי אגד.
במקביל, נבחנת החלפה של מערך הכרטוס בכרמלית (הרכבת התחתית היחידה בישראל), כך שיהיה זהה למערך הכרטוס המתוכנן במטרונית, ויאפשר שימוש בכרטיס הנסיעה הארצי. הדבר יסייע להרחבת השימוש בכרמלית שכרגע לא זוכה להצלחה.