מדריך: הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך
בתוך שמונה ימים תיכנס לתוקפה הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. במשך שעה וחצי יוכלו הנוסעים להחליף מספר אוטובוסים, גם של חברות שונות, בעלות של נסיעה בודדת בלבד. המדריך המלא
◄תחבורה ציבורית בשינוי: "ייקח לכם זמן להתרגל"
רשת קווי האוטובוסים בגוש דן היא מיושנת ומאופיינת בריבוי קווים וחלופות, כאשר חלק ממסלולי הקווים לא עודכנו מאז ימי המנדט. מרבית הקווים הם רב-תכליתיים ונותנים גם שירות למעבר בין אזורים מרוחקים, וגם שירות מקומי ושכונתי.

ארגון הקווים מחדש כולל את הערים תל-אביב-יפו, חולון, בת-ים, רמת גן, גבעתיים, ראשון לציון, קריית אונו, גבעת שמואל, בני ברק, פתח תקוה, יהוד, אור יהודה, גני תקווה, כפר סבא, רמת השרון, הוד השרון, הרצליה, רעננה וראש העין.
פרישת הקווים תחולק למתווה של "קווים ראשיים" ו"קווים מקומיים-אזוריים", כאשר הקווים הראשיים יפעלו בצירים הראשיים בתדירות גבוהה מאוד והקווים המקומיים בתדירות בינונית בכל שעות היום. תדירויות אלה יבטיחו זמני המתנה קצרים יותר באופן משמעותי לעומת המצב הקיים כיום.
הקווים הראשיים נועדו לתת מענה למעבר בין הערים השונות או אזורים המרוחקים זה מזה, ונועדו בעיקר לנסיעות ארוכות, לעומת הקווים המקומיים אשר משרתים בעיקר את התושבים בתוך השכונות.
הקווים הראשיים מתוכננים לנסיעה ברחובות ראשיים, במסלולים ישירים ובתדירות גבוהה של שלוש עד חמש דקות בשעות השיא. חלק גדול מהקווים הראשיים יפעלו על פי עקרון של קווי "מזלג": 2-3 זרועות שונות, המתחילות בנקודות שונות, מתמזגות לגזע אחד במרבית המסלול, ומסתיימות בשלוש זרועות שונות בנקודות קצה שונות. עקרון המזלג מבטל את האיסוף הממושך בתוך השכונות לפני הנסיעה למרכז העיר.
שיטת התעריפים החדשה מחלקת את גוש דן לשלושה אזורים מרכזיים: אזור 1 - הגוש המרכזי (בו הערים תל-אביב-יפו, חולון, בת ים, ראשון לציון, רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, בני ברק, קרית אונו, גני תקווה, גבעת שמואל, יהוד ואור יהודה; אזור 21 (בו ערי השרון: הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, רעננה וכפר סבא) ; ואזור 22 (בו ראש העין ויישובי הסביבה).
תעריף הנסיעה בתוך כל אזור יעמוד על 6.40 שקלים ונסיעה בין האזורים השונים תעלה 10 שקלים.
מדובר למעשה בכרטיס ה"רב-קו" המוכר, אלא שבמסגרת השינויים הוא יהיה תקף לכל מפעילי האוטובוסים (אגד, דן, קווים ומטרופולין). באמצעות שימוש ב"כרטיס חכם" יוכל הנוסע לעלות ולרדת באופן בלתי מוגבל מאוטובוסים של כל החברות נותנות השירות למשך 90 דקות, במחיר נסיעה אחת.
כך למשל: תושבי פתח תקווה יוכלו להגיע לראשון לציון בעלות של 6.40 שקל (במקום 19.60 שקל). זאת משום שעל פי השיטה החדשה מדובר בנסיעה בתוך אותו אזור (אזור 1).
קיימים שני סוגי כרטיסים - הכרטיס האישי (עם תמונת הנוסע), המשמש כיום את רוב ציבור הנוסעים הקבועים, וכרטיס חכם אנונימי (המשמש נוסעים מזדמנים, לדוגמה תיירים). בשני המקרים מדובר בכרטיס פלסטיק הניתן לטעינה בכסף. הכרטיס החכם האישי מונפק בעמדות ההנפקה של חברת התחבורה השונות ולא באוטובוסים עצמם, כיוון שההנפקה כרוכה בצילום הנוסע. הכרטיס עצמו אינו עולה כסף. את הכרטיס האנונימי ניתן לרכוש מנהג האוטובוס בעלות חד-פעמית של חמישה שקלים.
ניתן יהיה לרכוש גם את כרטיסי הנייר בתעריף קבוע של 6.40 שקל לנסיעה, אולם הכרטיס לא יאפשר מעבר בין אוטובוסים בדומה ל"כרטיס החכם".
הנוסעים יוכלו להמשיך ולרכוש כרטיסי "חופשי חודשי", אך בתעריפים חדשים. "חופשי חודשי" לכל הערים הכלולות ברפורמה ובכל מפעילי הקווים יעלה 248 שקל לחודש, במקום 324 שקל כיום.
כמו כן, יוכל הנוסע לרכוש כרטיס "חופשי חודשי" אזורי על פי תעריף קבוע. "חופשי חודשי" בתוך אזור 1 יעלה 227 שקל, "חופשי חודשי" בתוך אזור 21 יעלה 159 שקל, כרטיסי "חופשי חודשי" מקומי של בני ברק, פתח תקווה או ראש העין ימשיכו להימכר במתכונת הקיימת. כרטיס הנסיעה "חופשי יומי" יתרחב לכל אזור גוש דן בעלות של 14 שקל.
באופן כללי, משרד התחבורה, באמצעות נתיבי איילון, יחל בימים אלה בהפעלת מערך הסברה על תהליך הארגון שיכלול קמפיין טלוויזיוני, שלטי חוצות ועוד. כמו כן, לשירות הנוסעים הוקם אתר אינטרנט חדש. לבירורים בטלפון מוזמן הציבור להתקשר למוקד הטלפוני של משרד התחבורה במספר 8787*, מוקד דן 3456*, ומוקד אגד 2800*.
בתשעת הימים הראשון של יולי יציב משרד התחבורה 2,000 דיילים ודיילות בתחנות האוטובוס שיסייעו לנוסעים במציאת האוטובוס המתאים.