מפעל תרכובות ברום מציג: עיקר החדשות

בפעם הראשונה אפשרה הנהלת המפעל לצוות חדשות לצלם את לב לבה של תעשיית הברום הישראלית? מי התחפש לתחקיר עיתונאי וסיפר בשבחי הברום ובטיחותו? ניחשתם נכון. מבט לחדשות

סופ
אביב לביא | 4/6/2011 11:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אני מוכרח להודות שהשאלה אם כלי השיט של משפחת עופר עגנו בנמל טהרן עם או בלי אישור, ואם בני המשפחה קיימו ביודעין קשרי מסחר עם חברות איראניות, מטרידה אותי הרבה פחות מההשלכות הסביבתיות והחברתיות של עסקיהם כאן, בארץ. מעשיה של החברה לישראל בים המלח משפיעים על חיינו הרבה יותר מעלילותיה במימי המפרץ הפרסי.

מיכל העברת ברום. לברום יש פוטנציאל סכנה רב בשעת דליפה או תאונה
מיכל העברת ברום. לברום יש פוטנציאל סכנה רב בשעת דליפה או תאונה צילום: מרכז המחקר של הכנסת
בעוד ראשי האימפריה מנהלים מלחמת מאסף על רסיסי שמם הטוב בפרשה האיראנית, נתקלתי השבוע בניסיון של התאגיד לשפר תדמית בחזית אחרת, קטנה יותר אבל לא בלתי חשובה: חזית הברום. לפני מספר חודשים סערו הרוחות בשתי זירות - התקשורת והכנסת - סביב סוגיית הובלת מכליות הברום ממפעל "תרכובות ברום" שברמת חובב (השייך למשפחת עופר) לנמל חיפה. לברום יש פוטנציאל סכנה רב בשעת דליפה או תאונה, והטענה הייתה שהוא מובל לנמל חיפה במקום לנמל אשדוד הקרוב יותר, ואגב כך חוצה אזורים מאוכלסים בצפיפות, רק בגלל שיקולי רווחיות של חברות הספנות, ביניהן, איך לא, צים השייכת למשפחת עופר.

בכי"ל טענו שההובלה בטוחה לחלוטין, שמדובר בפאניקת שווא ושממילא ייצוא הברום עובר בהדרגה לנמל אשדוד. האמת ממוקמת אי שם באמצע, אבל בכי"ל הרגישו שהתקשורת והח"כים חוגגים על גבם בלי לתת ביטוי הוגן לעמדתם. מה עושים? עוקפים את כולם, והולכים אל האינטרנט.

זה כמובן לגיטימי: רבים - מארגוני סביבה ועד אנשים פרטיים - מעדיפים לדבר ישירות אל הגולשים ולעקוף את שירותיה של התקשורת הממוסדת. גם לתאגידים מותר. אין פסול בכך שתרכובות ברום העלתה סרטון ליוטיוב שמספר בשבחי הברום ובטיחותו; הבעיה מתחילה כשהסרטון הזה מתחזה להיות משהו אחר.
ברייקינג ניוז

למעשה, הוא מתחזה להיות כתבת תחקיר אובייקטיבית, הלקוחה מתוך מהדורת חדשות לכל דבר. בתחילת הכתבה מופיעה על המסך הכיתובית "תחקיר מיוחד-הברום והמיתוס". כשהכתב מתייצב עם המיקרופון מול המצלמה, מופיעה הכיתובית "חדשות הדליין". כשהוא מדווח בהתלהבות ש"בפעם הראשונה אפשרה הנהלת המפעל לצוות חדשות לצלם את לב לבה של תעשיית הברום הישראלית", הסקרנות מגיעה לשיאה. לפנינו סקופ

ההסוואה נשענת גם על זהותו של התחקירן-מגיש: איתי רפופורט, שרבים עדיין מזהים אותו עם "מבט" בו שימש ככתב מוערך (ובמדינה מתוקנת עם ערוץ ציבורי מתוקן היה צריך להמשיך לעבוד בו). אלא שכיום רפופורט הוא בעליה של חברת הפקות פרטית בשם "הדליין", שמפיקה מהדורות חדשות פיקטיביות לפי הזמנה. רפופורט מייצר מהדורות, בין השאר, עבור דואר ישראל, קק"ל, אורנג' ובנק

לאומי, אבל יש הבדל בין מהדורת דמי שמוקרנת בערב הווי של עובדים, ובין תחקיר שרץ ברשת, שש דקות אורכו, ומתחזה למלאכה עיתונאית בלתי תלויה. העובדה שבסיום הסרט מופיעה להרף עין על המסך כיתובית לפיה "תחקיר זה בוצע מטעם'כי"ל מוצרים תעשייתיים'" היא בגדר יציאה לא מספקת ידי חובה.

יותר משנגרם כאן נזק משמעותי - הסרטון צבר רק 442 צפיות, וממילא לחלק מהטענות של כי"ל יש רגליים - השימוש בכלי המפוקפק הזה מעיד על הפאניקה שאוחזת כנראה באנשי החברה לישראל. עם כל הלוביסטים, היועצים והדוברים - חלקם מהמשובחים והמקצועיים בשוק - באימפריה של עופר מרגישים כנראה שהם לא מצליחים לקבל הקשבה מהתקשורת ומהציבור. יש בזה משהו: להיות עשיר כיום בישראל זה מצוין לחשבון הבנק, אבל רע מאוד לתדמית. וכל זה עוד לפני שהסתבכת עם האיראנים.

בעקבות הפרסום

מיד לאחר הופעת המדור בעיתון המודפס (מוסף סופשבוע של מעריב מחולק למנויים כבר ביום חמישי) החליטו אנשי המפעל להוריד את הסרטון, בתצורתו הנוכחית, מיו-טיוב. הם הודו כי יש צדק בדברים שנכתבו כאן. בכוונתם לעלות גירסה חדשה של הסרטון, בה יובהר כי מדובר בסרט תדמית ולא בכתבת תחקיר אובייקטיבית.

aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא עוצר בירוק

צילום: דעות

אביב לביא במסע שבועי במטרה להפוך את הסביבה למקום נעים יותר

לכל הכתבות של לא עוצר בירוק

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ -->