
דוח המבקר חושף: מחדלים חמורים במשרד התחבורה
מיכה לינדנשטראוס חושף בדוח במקר כי קיימים ליקויים חמורים בכל הנוגע לפעילות משרד התחבורה שאינו מפקח כלל על מוסכים ביישובים ערביים. בנוסף עולה כי קיימים ליקויים בפיקוח שעורך המשרד במוסכים ובמכוני הרישוי
אחד הליקויים החמורים שעולים מדוח המבקר, נוגע לפעילויות הפיקוח שעורך משרד התחבורה במוסכים ומכוני רישוי. במשרד המבקר מציינים כי בישראל רשומים כ-5,000 מוסכים, "ולפי נוהלי המשרד עליו לבצע בהם ביקורת פעם בשנה לפחות". בדיקת המבקר העלתה כי: ב-11 מוסכים לא נערכה ביקורת יותר מ-10 שנים. ב-83 מוסכים לא נערכה ביקורת ב-5 עד 10 השנים האחרונות, וב-715 מוסכים לא נערכה כל ביקורת בשנתיים עד 5 השנים האחרונות.
בדיקה נוספת, בה השווה המבקר בין מועד הביקורת האחרון והביקורת הקודמת, העלתה תמונה עגומה אף יותר: בארבעה מוסכים עברו בין שתי הביקורות יותר מ-10 שנים, ב-196 מוסכים עברו 5 עד 10 שנים.
בדיקת המבקר עוד העלתה ממצאים חמורים גם בכל הנוגע לביקורות שעורך משרד התחבורה במכוני רישוי. במרבית המכונים, אמור המשרד לערוך ביקורת פעמיים בחודש. בפועל, תדירות הביקורות נמוכה משמעותית.
2,500 מוסכים פיראטיים פועלים בישראל
במשרד המבקר מצאו גם, כי במחלקת האכיפה של משרד התחבורה, שאמורה לפעול לסגירת המוסכים הבלתי-מורשים, עבדו בזמן הביקורת שלושה עובדים בלבד: מנהל מחלקה ושני מפקחים. התוצאות עגומות: "ביולי 2010, המחלקה טרם נקטה צעדים משפטיים נגד 171 מוסכים שמפקחי המחוזות קבעו כי פעלו ללא רישיון. נגד 287 מוסכים התנהלו הליכים משפטיים, חלקם - חמש שנים ויותר".
בנוסף, מנתונים שהגיעו לידי אור ירוק עולה כי: בישראל פועלים 2,500 מוסכים פיראטיים שאינם
מורשים, אינם מפוקחים, אינם חוקיים ובהם מתנהל שוק שחור של רכב. בנוסף, במוסכים אלה מטופלים מדי שנה מעל 22,000 כלי רכב, ומדי יום מועברים אליהם כ-80 כלי רכב גנובים או לאחר תאונה, לצרכי תיקון, פירוק או סחר.
פעילות זו מלווה בנזק סביבתי קשה, כתוצאה משפיכת שמנים ומזהמים, הטמנת מסנני שמן וצמיגים, ועוד.
היקף הסחר הפלילי בחלקי חילוף גנובים, מזויפים ופיראטיים עומד על כ-35% מכלל שוק חלקי החילוף המשומשים לרכב בישראל.