הזוכה המועדף והחנפנות הישראלית

מי שעקב אחר הסיקור החדשותי לאחר טקס פרס ישראל, גילה כי בתקשורת "מעלימים" את זוכי הפרס מלבד זוכה אחד, שמעון מזרחי שמו. במה נמדד ייחודו? מסתבר שהוא מוכר יותר לציבור

יריב בן-אליעזר | 17/5/2011 17:04 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מודל קביעת סדר היום מבהיר כי ככל שגדל היקף הסיקור התקשורתי בנושא מסוים, כך ירבה השיח הציבורי בו ותגדל חשיבותו בעיני הציבור. לפיכך ביכולתו של הדיווח החדשותי לרומם נושא בדעת הקהל או להעלימו מהתודעה הציבורית.

כל מי שעקב אחר הסיקור החדשותי למחרת טקס פרס ישראל, יכול היה להיווכח כיצד "מעלימים" בתקשורת את כל זוכי פרס ישראל, ביניהם אנשי מדע וחוקרים בעלי שם עולמי, ובה בעת "מרוממים" זוכה בודד אחד. במה נמדד ייחודו של "הזוכה" המועדף - שמעון מזרחי? מסתבר שהוא מוכר לרוב הציבור, יותר מיתר הזוכים בפרס, וכידוע מוכרות המדווח מגבירה את הרייטינג של הדיווחים.

פרס ישראל מוענק לאנשי מדע ורוח, על  תרומה ייחודית למדע, לתרבות ולחברה. למחרת הטקס באו ערוצי הטלוויזיה וקבעו כי הזוכה בפרס "תרבות הספורט" בישראל הוא המועדף בעיניהם. הם עטפו אותו באהבה טלוויזיונית ללא רסן והשאירו את יתר הזוכים באפלת האלמוניות.
כשיש קשרים לא צריכים פרוטקציה

תרומתו הייחודית של הזוכה בפרס תרבות הספורט היא ניהולה של מעצמת הכדורסל, מכבי תל-אביב, שקבעה שיא עולמי בזכייתה ברוב התארים בענף, מזה 40 שנה. הסוד להצלחה הספורטיבית הוא מדיניות דורסנית של המועדון התל-אביבי וניצול משאבים הכספיים הבלתי נדלים, כדי לרמוס את המועדונים המתחרים שתקציבם  מגיע לכדי עשירית מתקציבו.

למה הדבר דומה? להענקת פרס התרומה לכלכלה ועסקים לטייקון כלכלי, אשר מנצל את משאביו,

כדי לרכוש את "כוכביהם" של המתחרים ולרמוס את החברות המתחרות ברגל כלכלית גסה. נראה כי גידול מפלצתי של החברה בבעלות הטייקון, במחיר ההרס של כל החברות המתחרות בו, לא הייתה מזכה את הטייקון בפרס ישראל לתרבות הכלכלית.

מהו סודו של הזוכה בפרס ישראל לתרבות הספורט, שהיה ונשאר חביב התקשורת והאפיל בסיקור התקשורתי על יתר הזוכים בפרס ישראל? כשיש קשרים לא צריכים פרוטקציה, גורסת המימרה העממית.

קבוצה שיש לה מדינה

זהו סוד הצלחתו הניהולית והתקשורתית של עו"ד שמעון מזרחי. לכן מעט התרעמו וראו טעם לפגם  בעובדה שבראש ועדת הפרס עמד טל ברודי, שהועסק שנים ב"מפעל" של עו"ד מזרחי. מעניין מה היו אומרים בתקשורת אם סמי עופר, לדוגמא, היה זוכה בפרס ישראל בניהול כלכלי, כשבראש ועדת הפרס משמש אדם המועסק על ידו.

ההישגים של מכבי ת"א על הפרקט בארץ ומחוצה לה, הפכו את עו"ד שמעון מזרחי למקור משיכה לחנפים, המבקשים את הקרבה ל"מנצח", בפוליטיקה, בכלכלה ובפוליטיקה. כך הפך
שמעון מזרחי לסמל המצליחנות.

כך הוא קיבע את התובנה כי מכבי ת"א היא קבוצה שיש לה מדינה. לכן כורעים המדינה וערכי הספורט ברך בפני עו"ד מזרחי ומעניקים לו את פרס ישראל לתרבות הספורט . והשומע בעת ההיא יצחק.


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יריב בן-אליעזר

צילום: .

מומחה לתקשורת מהמרכז הבינתחומי בהרצליה

לכל הטורים של יריב בן-אליעזר

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/nrg_opinions/ -->